RELOX ursamling, historier og skrøner

Medlem
30. okt. 2010
Jeg har endret innholdet i denne posten og tenker da at jeg skriver noen ord, erfaringer og historier bak mine ur. Samlingen har konsentrert seg veldig mot Rolex og siden jeg ikke har en eneste Heuer igjen valgte jeg å endre navnet mitt til Relox av flere grunner :) (Det blir imidlertid ingen "krone" tattovering...) Så over til urene:

Rolex Submariner 5513
Jeg har en stor kjærlighet for vintage klokker og må innrømme at hjertet for tiden banker mest for Rolex. Som så flere andre her inne, tumlet jeg inn her på forumet for et par år siden med en Tag Heuer quartz på armen og mente fast bestemt at Rolex var et overpriset ur for folk med gulltenner og et sleskt glis. Jeg stemte gladelig i Jeremy Clarksons utsagn om at det eneste som er verre enn en fake Rolex, er en ekte…

Men så gradvis måtte jeg bare erkjenne at hjertet ofte hoppet over ett slag eller to når dagens submariner ble postet på TS. Til slutt slo jeg til på en 16610 bare for å prøve å finne ut hva som liksom skulle være så fordømt magisk med Submariner. Min horologike historie må skrives før og etter denne dagen. Jeg var gobsmacked (mitt for tiden engelske favorittord) og mente nå endelig å ha ”komet hem”.

Ethvert viselig menneske ville nok stoppet der, klappet seg selv på skuldra og virkelig bare nytt det å endelig ha funnet drømmeuret. Men merket heter jo ikke ”RELAX”? Nei det heter ”ROLEX”- og en tolkning må da være at ”ROL” henviser til ”ROLL” eller ”gå for” og ”EX” må da stå for ”nEXt” eller ”EX” som i ”X” som betyr ukjent. Altså maner skriften deg til å ”gå for det ukjente, neste”…. Etter denne LSD lignende overbevisningen fant jeg også ut at Rolex har en temmelig laxerende effekt på lommeboken.

A few selected ones...
dsc0080ym.jpg

Denne hobbyen tærer på lommeboken altså...

Tudor Sub ramlet inn- Måtte jo ha noe som skilte seg litt ut da jeg ikke helt fritt fram kunne si å være en ROLEX-mann, så kom 16600 i hus. Denne har totalt vært innom hele 3ganger før jeg til slutt ble fortrolig med denne, og ja den beholdes. (ikke helt sant lenger, ligger ute til salgs...) Så måtte selvsagt 14060 inn. Nysgjerrigheten måtte også stilles for den nye Sub-c og en 116610LN ble skaffet. Den gikk ut etter kort tid da det nye designet ikke vokste på meg. Overgangen mellom lenke og lugs ble for kantete og jeg synes virkelig uret mistet mye av de enkle rene linjene. (Joda den vokser smått om sent på meg og det er ikke umulig at det kommer en ny i hus).

Sist på stien dukket en 84-ish 5513 opp, småsliten etter nesten 30 års daglig bruk. 5513 er for meg noe av det mest estetiske Rolex har produsert. Selv om de fleste her nok sverger til med matt gilt-skive, synes jeg blank skive med hvittgullsmarkører er vakrest og harmonerer best med viserne.

Skiven på min 5513 har det såkalte og svært elsket/hatet ”spider dial”. Altså en krakelering som flere mener stammer fra en produksjonfeil på de første urskivene som gikk over fra matt gilt til blanke skiver. Spør du en Rolex urmaker vil svaret være at slik skiver ikke eksisterer, men at det er UV lys som fører til denne oppsprekkingen. Jeg skal verken hevde det ene eller andre, men av datering er det stort sett bare 5513 fra -84 man kan finne med denne krakeleringen. For meg representerer 5513 med sitt buede plexiglass og enkle og funksjonelle linjer, selve den horologiske essensen, nemlig ”KISS”. (Keep it Simple Stupid).

Det var ikke vanskelig å bestemme seg for at dette uret skulle bli min nye hverdags og turklokke . Et problem med vintage er at jo at all lume er død og jeg må erkjenne at dette ofte er et savn. Jeg gikk derfor i tenkeboksen og lurte på om jeg skulle få utført relume på skive og visere. Jeg slo fra meg tanken med grunn i at jeg ønsket å bevare mest mulig av originaliteten til uret. Så svaret ga seg selv: Demonter gamle visere og skive og erstatt med original Rolex service-skive og visere som er utstyrt med Super Luminova. Den original skive og visere legger jeg i safen og dersom ønskelig kan uret settes tilbake til originalstand.

Jeg leverte derfor uret inn for fullstendig overhaling. Dette kunne jeg selvsagt ikke gjøre hos hvem som helst, men fikk etter hvert kjennskap til en av landets fremste Rolex urmakere. Urmaker har gjort en særdeles grundig jobb og løpende holdt meg orientert om hele prosessen. Diagnoseringen av uret viste at det var i svært god stand, men at standard service var påkrevd. I tilegg ble lenken oppgradert med ny spenne og slitte ledd byttet ut. (Ikke spør hva det koster..)

Så plutslelig fikk jeg telefon i dag om at uret er på vei og ferdig restaurert! Jeg skal selvsagt poste før og etter bilder her på forumet så snart jeg mottar uret.

Service er et omdiskutert tema og ikke alle synes det er like viktig. Ønsker likevel å linke til en morsom historie om en kar som var veldig opphengt i å bevare sitt ur orginalitet:
http://www.clockmaker.com.au/rolex/5513bracelet.html (God lesning!)

Før bilder:
dsc0059ik.jpg

dsc0061xk.jpg

dsc0056za.jpg

Slik ser en såkalt Spider-dial ut :)
spider1n.jpg

Update: Pakke i posten :)
dsc1966p.jpg

Rolex box

Hva er inni?
dsc1969w.jpg

ja takk!
55131.jpg

dsc1973o.jpg

dsc1975e.jpg

dsc1946h.jpg

dsc1978c.jpg

dsc1980g.jpg

dsc1984e.jpg

Lume, herlige lume!
dsc1963r.jpg

dsc1958l.jpg

dsc2003m.jpg

dsc2012y.jpg

Så langt kan jeg bare si at jeg er særdeles fornøyd med resulatet og at jeg fryder meg over at jeg nå har en 30 år gammel beater som er tipp topp for 30 år til :)

Rolex Explorer II 216570 - A step into the modern world
Jada, jeg liker gamle ting. De har en historie å fortelle for den som vil høre. Samtidig skal nye historier lages og da velger jeg meg den nye exploreren til dette!

Førsteinntrykket:
"Nå har Rolex laget klovneklokker" Men etter å ha prøvd den hos ad 4-5 ganger måtte jeg innrømme mitt lille selvbedrag der jeg før Rolexfeberen brukte utelukkende ur i størrelse +42mm. Tilvennelsen til de "små" Rolexurene var den største utfordringen for min del, men 40mm er helt perfekt i de aller aller fleste tilfeller. Det som gjør at jeg kan akseptere 42 mm exp2 er nok bezels lave kontrast i forhold til suben.
dsc2399.jpg

På hånden etter en uke:
- Litt rotete display med litt for store visere og GMT viser som forvirrer meg litt... Mye tekst er det også. Det skjer så mye på den skiva ;)

- Størrelsen er helt OK, hurtigjustering på lenkestørrelse er behagelig og en kjærkommen nyvinning
dsc2292j.jpg

Oppdatering 9. August 2012
En milepæl i min klokkemani; endelig tikket det inn en IWC Ingenieur som jeg så altfor lenge har lurt fram og tilbake på. Klokken er solid og oser av kvalitet. Gentas 70 talldesign skinner klart igjennom og de rette kantene er rett og slett herlig dynamisk og spennende. Skal skrive litt fyldigere etterhvert.; )
dsc3795c.jpg

Oppdatering 7. mars 2013
Det har vært en stund siden siste oppdatering. Etter 2 1/2 år som medlem her inne har jeg landet på følgende knippe klokker som jeg er fornøyd med:
1. Explorer II POLAR, er forbeholdt min datter av samme årgang
dsc4051h.jpg

img20120626115419.jpg

2. Sub 5513 - oppussingsprosjektet. Er min dagligklokke, umulig å bli lei
dsc4049h.jpg

dsc3145o.jpg

3. 11610LV, er forbeholdt min sønn med sammen årgang
dsc4725s.jpg

4. Datejust 1603 - Skal på spa og restaurering.
dsc4760l.jpg

5. IWC Ingenieur 3227-01 (ikke noe titan og AMG greier her i gården...)
Min desidert flotteste av alle som i grunn er alt jeg leter etter i en klokke. Samtidig er den heller ikke "allmannseie" som sub, uten at jeg rakker ned på noe eller noen!!

dsc4881h.jpg

6. Seiko spork - Til trening og fysisk utfoldelse. Er veldig fornøyd med denne!
seiko_front_2.jpg

Så har jeg også 2-3 andre klokker, men disse skal ut..

Føler meg derfor veldig fornøyd så langt og tror på sikt at jeg skal klare meg med 3 klokker i rotasjon!

DATEJUST

dsc4969p.jpg

Tudor Pelagos
dsc5311h.jpg

dsc5286e.jpg

dsc5283z.jpg

dsc5279z.jpg

dsc5277.jpg

dsc5276x.jpg

Redigert:
Fantastisk :)

Som den heldige eieren av den eldre tvillingbroren din (5513 - 79 modell) så gleder jeg meg virkelig til å se dette :)

Kanskje ikke for purister, men jeg gleder meg til å se resultatet.

Skal ikke se bort i fra at det vanker en og annen "ny" 5513 på forumet om noen uker. Frem til den tid er det skrive-sperre for min del!

Gleder meg til å følge med på denne tråden:) Håper du har mange før-bilder, og at du tar noen skikkelig etter-bilder.

Meget velskrevet historie som vi alle vet ender lykkelig :) Har hatt gleden av å eie et slikt ur selv, og er absolutt ikke i tvil om at du har rett med hensyn til at den modellen er noe av det beste fra LUREX, eh, ROLEX;)

Edit: Jeg kan hjelpe deg med gulltenner hvis du vil...

Fytti grisen som den så ut... huff! Her har du nok virkelig gjort det riktige valget mtp å restaurere.

Knalltråd! Dette blir spennende å følge med på.:D
Kanskje ikke det helt store for purister, men en lett oppussing uten utskiftning av deler og overdreven polering må jo være greit?;)

Kanskje ikke for purister, men jeg gleder meg til å se resultatet.

Purist meg her og purist meg der - her mener jeg Heuer har tatt en god besluting.

Og du, Mathfjeld, har bare 9 poster å gå på før 5513 utpakkes. Vær forsiktig nå. Ikke la deg rive med om vi lager en egen tråd viet LV-artikler. :D

Aiaiai! Slike tråder liker jeg :)

What he sad

Meget velskrevet historie som vi alle vet ender lykkelig :)

Edit: Jeg kan hjelpe deg med gulltenner hvis du vil...

Dette er som et manus til den neste Disneyfilmen. Alt ender alltid godt.

Edit: Mulig jeg trenger din hjelp med gulltenner innen sommeren ;)

Fytti grisen som den så ut... huff!

Er dette ironi, Christian?

Anyways, dette tegner til å bli en knalltråd, Heuer.
Gleder meg til fortsettelsen.

Delig samlig av rolexer du har. Spesielt 5513 din.. Må si at jeg hadde samme innstillingen din til Rolex før jeg ble interessert. Nå har jeg en og planer om 2 inn. 16600 og vintage Sub. Sånne tråder som denne har skylden for det!