Som flere andre har vært inne på her, så leverer Rolex inn et titalls patentsøknader hvert år. Ettersom det er en av mine nerdete interesser, så synes jeg det er gøy å saumfare de offentlige databasene etter hint på hva som muligens kan komme. Nå er dessverre Rolex litt flinkere enn f.eks. Patek til å time det slik at patentsøknadene deres ikke blir offentlige før klokkene blir vist offentlig. Men noen ganger kommer ting ut i patentlitteratur før markedsføringsitteratur, så det finnes alltid et håp.
Uansett så er det en del interessant som har dukket opp fra Rolex i det siste, i tillegg til det som er nevnt tidligere.
Det ene er en grand date i søknad EP3904964A1:
Fordelen med denne skal visstnok være at den krever lite energi, kompakt og har alle skiver på ett plan. Eller som det fremkommer av søkanden «to obtain a structure with a very small overall size in the plane and offering very secure operation». Snodig løsning med flere like tall av tierverdi, men jeg får ikke helt løsningen til å "gå opp". Kommer vi til å se en grand date fra Rolex i år?
En annen kuriositet finnes i søknad EP3564760A1, som viser en kronograf sub-dial med 30 markeringer, men som skifter fra 0-29 til 30-60 i det det 30 minutter er talt.
På figuren er det samme sub dial, men hvor verdiene endres gjennom vinduene, for å få plass til 60 min på 30 min. Nifty nifty. Får vi en ny chrono fra kronen?
De har også innlevert en søknad CH717357A2 for en balance spring i «glass or ceramic» med et kompleks tverrsnitt (figs. 1a-1e viser mulige tverrsnitt) som skjæres ut av en blokk. Skal være bra mot magnetisme. Ny Milgauss?
Det finnes også en noe eldre patentsøknad for hurtigskift av lenke. Husker ikke helt søknadsnummeret. De aller nyeste søkandene fra Rolex som er tilgjengelig har clasp som gjennomgående tema. Så mulig det også blir noen mer tekniske låser her og der.
Men av alle tilgjengelige patentsøknader er det en som jeg syntes var fryktelig spennende, ikke fordi den tekniske løsningen er noe revolusjonerende, snarere tvert imot, men fordi den ga litt mer mening om den tvinges med fantasi på en annen «lekkasje» som har kommet fra Rolex.
I september 2021 skrev Rolexmagazine om en YM 42 prototype i titan som en fyr som er flink til å seile har fått for å teste. Det jeg stusset litt over da, er hva er det han tester? Rolex trenger jo ikke å gi en prototype til en seileboms for at han skal bekrefte at titan er lett eller at klokke er vanntett. Urverket er bekreftet av Rolex å være et standard cal. 3230. Alle bilder av prototypen viser bare det som er åpenbart (og visstnok bekreftet av Rolex) at den er av titan og at den ikke har dato. Rolexmagazine avslører heller ingen god grunn til at Sir Sailor Boy skal drive å farte rundt med en proto til test. Når Rolex samarbeidet med Comex så var det jo tekniske løsninger som heliumsventil og slikt de testet (regner jeg med). Å dele ut prototyper uten mål og mening kan jo ikke være noe ridderne av det konservative styrebordet til Fondation Hans Wilsdorf sitter å gjør i hytt og pine.
Bilde fra Rolexmagazine.com
Så hva om denne kretsmesteren i VG-jolle ikke tester noe som kan sees, men føles? Og her kommer patentsøknad EP3712716A1 inn. Det er nemlig en søknad for en todelt bezel med en «gummi 12» inni bezelen og en fjærbelastet indekseringskule 2 under, som griper inn i ganske store inngrepshull i en underdel 11, som støtter opp mot «gummien 12», «
to optimize the perceptions felt by the user when handling these components.», som de sier i søknaden. Bulk modulus, som sier noe om trykkfastheten, til «gummien 12» oppgis til mellom 1 og 4 GPa, det kan jo gi noe rom for at ting må testes, helst av en som er ute å ratter en yacht, tenker jeg.
Man kan jo se for seg at denne Sir Surf Hair står der med sjøsprøyt i øya og kalde fingre og at han sliter litt med å vite om han får vridd bezelen rundt, eventuelt hvor langt, uten å vie for mye oppmerksomhet bort fra å hale og dra og hoie og heie, muligens han ratter or rorer også. Det kan jo altså hende at han tester en mer taktil bezelring hvor han kjenner bedre etter om, og at, den roteres, og eventuelt hvor langt. Hvorfor dette skal være relevant der ute på en skute, vet ikke jeg. Men litt interessant er det også at det i patentsøknaden kun er illustrert 6 grupper av 2 indekseringhull, så enten 6 eller 12 flyttbare hakk, altså 5 eller 10 minutters inkrementer. Om dette har noe med regatta timing for start vet jeg ikke, men det kan jo tenkes. Det kan også hende de ikke har orket å tegne inn alle 60 eller 120 hakkene for vanlig timing. Det kan også hende dette ikke fører til noe som helst…
Er dette tekniske revolusjonerende? Absolutt ikke. Syntes jeg det var litt for spennende å koble to, muligens helt usammenhengende ting, sammen? Definitivt. Blir det ny YM i titan med en bezel som føles bedre? Tror egentlig ikke det, men hadde vært gøy. Var dette innlegget alt for langt? Ja. Beklager.
Liten disclaimer: Alle biler bilder er tatt fra offentlige tilgjengelige kilder, så det er ikke noen hemmeligheter jeg driver å avslører.