Etter min mening er Rolex ikke et must. Har flere Rolexer innad i familien og ingen tvil om at det er fine, tidløse klokker, men de vil aldri bli min favoritt. Det er ganske enkelt på bakgrunn av det imaget de har skaffet seg. Du startet med å si at Rolex er for de som har mye penger, men ikke peiling på klokker. Dette er jeg uenig i, disse menneskene kjøper etter min mening Patek Philippe. Rolex er for de som har lite eller greit med penger, og er ute etter å vise det. Disse menneskene kjøper Rolex fordi klokkene er lett gjennkjenlige, og når folk på gaten ser deg med en Rolex på armen antar de at du har penger, noe som er akkurat det mange av de som kjøper Rolex er ute etter. Velger du et annet merke, som for eksempel en av mine favoritter, nemlig IWC, vil det ikke ha den samme effekten. IWC er like fine klokker, men mindre gjenkjennlige for folk som ikke har peiling på klokker, og derfor vil nok jeg alltid velge IWC eller lignende merker fremfor Rolex.
Med kopiklokker er det helt anderledes; bærerne av disse har uten unntak den laveste status i enhver forsamling og er dømt til et liv som flatulensplagede utseendeulykker med med tvilsom hygiene og muggen kroppslukt, ertet av småbarn og forhatt av kvinner, og kommer til å ende sine triste dager i en innrøkt leilighet hvor de blir funnet av naboene som klager på lukten fire måneder senere.)
Unnskyld ordbruken, men det der er det rene vrøvl. Det eneste en Rolex på armen kan fortelle med interessant grad av sikkerhet om personen som bærer den er at vedkommende bærer en Rolex. Av de mengder av markører vi bevisst eller ubevisst bruker for båssette våre medmennesker er klokken på armen en av de minst presise. Vedkommende kan helt sikkert være en strebende statusjeger, men like gjerne en som tilfeldigvis har arvet klokken, fått den av kona, kjøpt fordi selgeren sa det var den beste klokken, lånt den av noen, eller, mest sannsynlig, kjøpt den fordi han syntes det var et pent ur. Hvis du noengang møter på et TS-GTG vil du oppdage at Rolexeierne der er like forskjellige som tilfeldige mennesker man møter på gaten. Det eneste de har til felles er at de eier en eller flere Rolexer. I tillegg eier de ofte andre ur, hvilket illustrerer mitt poeng: Er jeg en annen type menneske den dagen jeg har en IWC på armen enn den dagen det er en Rolex? Selvsagt ikke.
Det å kategorisere personligheter basert på en så ørliten del av deres fremtoning er en fullstendig uinteressant øvelse - bortsett fra én ting: Det forteller riktignok veldig lite om den som blir inndelt, men svært mye om den som inndeler.
Selvfølgelig er ikke Rolex noe "must". Det finnes en mengde flotte ur der ute, og man kan samle klokker hele livet uten noengang å eie en eneste Rolex, og det vil ikke komme et kritiserende ord, hverken fra klokkeinteresserte eller -uinteresserte. Men når det finnes ganske mange Rolexer både her på sonen og ellers er årsaken ikke mer komplisert enn at mange liker urene. Liker man Rolex, kjøper man Rolex. Liker man dem ikke, kjøper man noe annet. Men hvis man lar være å kjøpe en i frykt for hva en eller annen overfladisk dimling som har forlest seg på tanketomme "Hva sier klokken om deg"-tester i FHM skal tro, har man virkelig langt større problemer enn klokkevalg.
(Alt over gjelder naturligvis i like stor grad alle andre klokkemerker, om kanskje ikke alle -modeller, såfremt de er ekte, selvsagt. Med kopiklokker er det helt anderledes; bærerne av disse har uten unntak den laveste status i enhver forsamling og er dømt til et liv som flatulensplagede utseendeulykker med med tvilsom hygiene og muggen kroppslukt, ertet av småbarn og forhatt av kvinner, og kommer til å ende sine triste dager i en innrøkt leilighet hvor de blir funnet av naboene som klager på lukten fire måneder senere.)
Hopalong, vi er selvfølgelig helt enige, men når muligheten for å (rettmessig? )være en obsternasig kverulant byr seg, ja da må jeg benytte meg av muligheten. Spesielt når jeg vet at neste sjanse ikke vil bli tilbudt før @Moore må stille en evighetskalender.I tillegg eier de ofte andre ur, hvilket illustrerer mitt poeng: Er jeg en annen type menneske den dagen jeg har en IWC på armen enn den dagen det er en Rolex? Selvsagt ikke.
...
Etter min mening er Rolex ikke et must. Har flere Rolexer innad i familien og ingen tvil om at det er fine, tidløse klokker, men de vil aldri bli min favoritt. Det er ganske enkelt på bakgrunn av det imaget de har skaffet seg. Du startet med å si at Rolex er for de som har mye penger, men ikke peiling på klokker. Dette er jeg uenig i, disse menneskene kjøper etter min mening Patek Philippe. Rolex er for de som har lite eller greit med penger, og er ute etter å vise det. Disse menneskene kjøper Rolex fordi klokkene er lett gjennkjenlige, og når folk på gaten ser deg med en Rolex på armen antar de at du har penger, noe som er akkurat det mange av de som kjøper Rolex er ute etter. Velger du et annet merke, som for eksempel en av mine favoritter, nemlig IWC, vil det ikke ha den samme effekten. IWC er like fine klokker, men mindre gjenkjennlige for folk som ikke har peiling på klokker, og derfor vil nok jeg alltid velge IWC eller lignende merker fremfor Rolex.
Når det gjelder submarineren, som tydligvis er en stor favoritt blant leserne på siden her, synes jeg heller ikke denne er noe must. Jeg har aldri skjønt poenget med å kjøpe en dykkerklokke hvis ikke man er dykker. Et mye bedre alternativ er etter min mening GMT-Masteren. Dette er en klokke som er vel så fin, hvis ikke finere, enn suben. Denne har ekstra tidssone, noe jeg ser på som mye mer praktisk enn dykkerring (så lenge man som sagt ikke er dykker da selvfølgelig). Bestemmer du deg for å kjøpe en Rolex, velg noe annet enn suben, mer fantasiløst blir det ikke!
Unnskyld ordbruken, men det der er det rene vrøvl. Det eneste en Rolex på armen kan fortelle med interessant grad av sikkerhet om personen som bærer den er at vedkommende bærer en Rolex. Av de mengder av markører vi bevisst eller ubevisst bruker for båssette våre medmennesker er klokken på armen en av de minst presise. Vedkommende kan helt sikkert være en strebende statusjeger, men like gjerne en som tilfeldigvis har arvet klokken, fått den av kona, kjøpt fordi selgeren sa det var den beste klokken, lånt den av noen, eller, mest sannsynlig, kjøpt den fordi han syntes det var et pent ur. Hvis du noengang møter på et TS-GTG vil du oppdage at Rolexeierne der er like forskjellige som tilfeldige mennesker man møter på gaten. Det eneste de har til felles er at de eier en eller flere Rolexer. I tillegg eier de ofte andre ur, hvilket illustrerer mitt poeng: Er jeg en annen type menneske den dagen jeg har en IWC på armen enn den dagen det er en Rolex? Selvsagt ikke.
Det å kategorisere personligheter basert på en så ørliten del av deres fremtoning er en fullstendig uinteressant øvelse - bortsett fra én ting: Det forteller riktignok veldig lite om den som blir inndelt, men svært mye om den som inndeler.
Selvfølgelig er ikke Rolex noe "must". Det finnes en mengde flotte ur der ute, og man kan samle klokker hele livet uten noengang å eie en eneste Rolex, og det vil ikke komme et kritiserende ord, hverken fra klokkeinteresserte eller -uinteresserte. Men når det finnes ganske mange Rolexer både her på sonen og ellers er årsaken ikke mer komplisert enn at mange liker urene. Liker man Rolex, kjøper man Rolex. Liker man dem ikke, kjøper man noe annet. Men hvis man lar være å kjøpe en i frykt for hva en eller annen overfladisk dimling som har forlest seg på tanketomme "Hva sier klokken om deg"-tester i FHM skal tro, har man virkelig langt større problemer enn klokkevalg.
(Alt over gjelder naturligvis i like stor grad alle andre klokkemerker, om kanskje ikke alle -modeller, såfremt de er ekte, selvsagt. Med kopiklokker er det helt anderledes; bærerne av disse har uten unntak den laveste status i enhver forsamling og er dømt til et liv som flatulensplagede utseendeulykker med med tvilsom hygiene og muggen kroppslukt, ertet av småbarn og forhatt av kvinner, og kommer til å ende sine triste dager i en innrøkt leilighet hvor de blir funnet av naboene som klager på lukten fire måneder senere.)
Er jo slik at forskjellig klokker sier forskjellig ting om deg (selvom om både du og jeg kan være enig i at dette er tullette er det nå faktisk sånn), og noen personer tar jo dette med i vurderingen av hvilken klokke man skal velge for dagen. Skal man på ett idrettsarangement velger man kanskje en sportsklokke, mens hvis man skal i ett viktig forretningsmøte velger man kanskje den fineste dressklokken. Disse valgene tar man jo da på bakgrunn av hvordan man ønsker å fremstå den dagen. Dette gjelder jo sikkert ikke så mange av oss, men at fenomenet er der, det tror jeg ikke vi skal benekte.
Jeg begynner ofte dagen med å stirre tomt inn i winderen min. Det som skjer i hjernen de neste 10 sekundene er helt irrasjonelt og ikke noe jeg har lyst å prøve å forstå heller. Av og til bytter jeg klokke etter at jeg har vært på do, av og til må jeg bytte skjorte e.l. fordi jeg bare MÅ ha på den klokken den dagen. Da ler jeg litt av meg selv og så blir det ofte en bra dag.
Det jeg mener er at det desverre er en stor andel andre mennesker som kjøper Rolex på bakgrunn av dette, og dermed er det slik at om du ønsker det eller ikke er det lett å få dette stemplet. Derfor vil nok jeg helst kjøpe ett mer anonymt merke, som ikke er like kjent for alle og hvermann, fremfor Rolex. Da vil man være mer sikker på å unngå dette stemplet.
Det at Rolex for mange er ett statussymbol, det tror jeg du skal få det vanskelig å komme deg unna, uansett hvor mange arrogante kommentarer du klarer å lire av deg.
Du startet med å si at Rolex er for de som har mye penger, men ikke peiling på klokker. Dette er jeg uenig i, disse menneskene kjøper etter min mening Patek Philippe. Rolex er for de som har lite eller greit med penger, og er ute etter å vise det. Disse menneskene kjøper Rolex fordi klokkene er lett gjennkjenlige, og når folk på gaten ser deg med en Rolex på armen antar de at du har penger, noe som er akkurat det mange av de som kjøper Rolex er ute etter.
Dette er en av mange eksempler jeg har på dette, og bakgrunn av disse erfaringene kjøper jeg heller for eksempel en IWC enn Rolex, selvom dette bare er en av en lang rekke grunner. Så det at jeg har gjort meg opp en mening etter flere år med erfaring, er ikke det samme som at jeg lar være å kjøpe en klokke i frykt for hva som sto i en "hva sier klokken om deg"-test i FHM.
Ellers ble jeg ble forresten sittende å fundere litt på kommentaren din om at folk som har flere klokker, selvfølgelig ikke er forskjellig typer mennesker avhengig av hvilken klokke man har på armen. Det er jeg jo enig med deg i, men kom til å tenke på at det faktisk kan være et snev av sannhet i det også. Er jo slik at forskjellig klokker sier forskjellig ting om deg (selvom om både du og jeg kan være enig i at dette er tullette er det nå faktisk sånn), og noen personer tar jo dette med i vurderingen av hvilken klokke man skal velge for dagen. Skal man på ett idrettsarangement velger man kanskje en sportsklokke, mens hvis man skal i ett viktig forretningsmøte velger man kanskje den fineste dressklokken. Disse valgene tar man jo da på bakgrunn av hvordan man ønsker å fremstå den dagen. Dette gjelder jo sikkert ikke så mange av oss, men at fenomenet er der, det tror jeg ikke vi skal benekte.
Det inntrykket man skaper hos andre mennesker er sammensatt av veldig mange faktorer. Klokken på armen er, selv for oss klokkemanikere, en svært liten del av dette. Enkelt sagt: Er man velkledd, velstelt og høflig endres ikke inntrykket dersom det henger en Rolex på armen, og en biff i bolebukse vil være en biff i bolebukse selv om det skulle gjemme seg en A. Lange under genserermet. Det finnes absolutt dem - selv om jeg nok tror antallet er svært begrenset - som utelukkende dømmer mennesker etter én enkelt faktor: Klokke, bil, musikksmak, telefon eller annet. Men det er da virkelig ingen grunn til å ta hensyn til slikes sosiale inkompetanse. Jeg vil heller si det er en fordel å bli stemplet av slike mennesker, for da slipper jeg forhåpentligvis å ha noe med dem å gjøre.
Du må gjerne kalle meg arrogant, men når din første post inneholder slike formuleringer kan du ikke forvente annet.
Mulig at jeg beveger meg i et spesielt klokkeblindt miljø, men ingen legger merke til hva jeg har på meg, hverken på jobb eller på fritiden. Folk bryr seg ikke, og følgelig regner jeg ikke med å bli satt i bås hverken for IWC, Rolex eller Patek. Vennene mine ler overbærende, for de vet jo hvor gal jeg er. Dama synes noen klokker er pene, andre teite. Kollegaene mine bruker mobilen.
Mulig at verden utenfor min klikk av nerder og akademikere er anderledes, jeg omgås for eksempel veldig sjelden finansfolk.
Om noen dømmer meg tror jeg det vil være andre markører som er sterkere