Rolex / Omega "dilemma"

En lang oppklaring, WP, med meninger du stort sett får stå for selv :) Jeg har andre syn, men det er ikke så veldig viktig.

Det eneste rådet jeg kan gi er:
Kjøp det uret du liker best på hånda, gi F i hva slags signaler du tror det sender ut. Folk flest bryr seg ikke.

Om du identifiserer deg med Stoltenberg bør du gå inn i politikken, om du identifiserer deg med James Bond trenger du en realitetsorientering. Om du liker Rolex, gå med Rolex, om du liker Omega, gå med Omega.

Hei Anders:) En smule ironi iblandet noen av mine fraser, var ikke meningen å utbrodere noe som kunne oppfattes som negativt angående spesifikke merker relatert til spesifikke stereotype personer eller typer. Når det gjelder hvem som har Rolex, være seg Stoltenberg, Skavland eller Thomas Giertsen, så var det bare de første personene jeg kom på i farten å ha sett med Rolex på armen og som er personer alle vet hvem er. Av disse tre er det jo bare en av dem som er over 50;)

En av de mest ikoniske Rolex av alle, den såkalte Daytona "Paul Newman", er jo ikke akkurat oppkalt etter en type som ble oppfattet som lite maskulin på sin tid, og modellen ble på dette tidspunktet oppfattet å være ganske stor og klumpete, sammenlignet med datidens trender. Rolex har nok antagelig sporet noe av når det gjelder de mange variasjonene av akkurat denne modellen, men det er nok bare for å tilfredsstille et stadig økende antall kvinnelige potensielle kjøpere. På de fleste andre modellene har de holdt seg ganske konservative, noe som Rolex kanskje er mest kjent for. Hvilket annet high-end brand klokkemerke holder seg med bare en kronografmodell i sin portefølje?

Forøvrig er kanskje den mest komfortable klokka jeg noensinne har prøvd på hånden, en DayDate II med presidentlenke. Den er helt fabelaktig og hadde jeg hatt råd...(disse finnes bare i gull og platina).

Enden på visa må være at siden FnuSnu99 spør forumet om tips/egne erfaringer/råd/anbefalinger, kall det hva du vil, så er det uansett hans personlige preferanse som til syvende og sist må være tungen på vektskålen.
Hva skal man med en klokka man synes er superlekker og stilig, hvis den er så ubehagelig å ha på håndleddet, at man ikke greier å bruke den over tid og atpåtil har brukt en liten formue på å anskaffe?

Finn et utvalg modeller du liker, prøv de, sorter ut de som er uaktuelle, og få for all del urmakeren til å justere lenka til perfekt størrelse for ditt håndledd, før du kjøper den, slik at du kjenner hvordan den virkelig er (hvordan "skoen" klemmer, eventuelt passer). Det må bli mitt endelige råd.

En lang oppklaring, WP, med meninger du stort sett får stå for selv :) Jeg har andre syn, men det er ikke så veldig viktig.

Kjøp det uret du liker best på hånda, gi F i hva slags signaler du tror det sender ut. Folk flest bryr seg ikke.

Om du identifiserer deg med Stoltenberg bør du gå inn i politikken, om du identifiserer deg med James Bond trenger du en realitetsorientering. Om du liker Rolex, gå med Rolex, om du liker Omega, gå med Omega.

+1

:D;)

6241-Newman-LR-10.jpg

Ja nå er jeg ikke nevneverdig opptatt av hvilke signaler jeg sender ut eller hvem jeg vil kunne bli assosiert med av diverse A eller B kjendiser, utfra hvilken klokke jeg går med.
Dette er jo som nevnt flere ganger her et spørsmål om personlig preferanser, smak og ikke minst følelser (som jo åpenbart er høyst personlige) Så bare for at en annen føler ENORMT sterkt for et merke eller en modell så behøver ikke det bety noe for meg og mitt valg. Som det vel er for de aller fleste.

Når det er sagt, så også som tildligere nevnt, synes jeg det er i det minste artig og interesant å høre fra andre som kanskje har erfaring med nevnte merker og modeller, og hvilke erfaringer de har. Og ikke minst om det er muligens argumenter den ene eller andre veien jeg ikke har tenkt over. Er vel noe av det som er grunnen til at man er på slike forum, er det ikke? For å mene litt her og der, og ikke minst lære.

Men, når alt kommer til alt, så er det utelukkende hvilket av urene som gir meg den største god-følelsen når jeg ser det på armen, som vil gi utslaget. (Men nå er jo dessverre også det, for alle som har holdt på med klokker en stund, en noe flyktig følelse. I allefall ofte) Så smak endrer seg. Er vel også derfor jeg går for litt mer safe valg enn feks en sinnsyk Graham eller noe sånt (som for øvrig hadde vært fullstenidig uaktuelt any day of the week for meg). Har kvittet meg med klokker før jeg trodde jeg aldri mer ville bruke, bare for å angre som ei bikkje kun kort tid etterpå. Så å selge noe nå sitter laaangt inne gitt. Og hva det nå blir av enten div Rolex, Omega eller Panerai, så blir det en keeper og ikke noe som går på blokka.

Nok engang takk til alle som bidrar med tanker og meninger om dette, var jo akkurat det jeg håpet på:D
Så håper jeg på å få tatt enkelte av grailene i nærmere øyensyn dersom det skulle bli noen GTG etterhvert.

Og Waldemar Piquet, jeg er helt enig i at Omega 9300 ikke var særlig presist:D Men ser ut som de fleste forstod at det var PO`en med 9300 jeg siktet til heldigvis. Og ang pris på PO 9300, så ligger den for 44.195,- på urverket.no

Ja nå er jeg ikke nevneverdig opptatt av hvilke signaler jeg sender ut eller hvem jeg vil kunne bli assosiert med av diverse A eller B kjendiser, utfra hvilken klokke jeg går med.
Dette er jo som nevnt flere ganger her et spørsmål om personlig preferanser, smak og ikke minst følelser (som jo åpenbart er høyst personlige) Så bare for at en annen føler ENORMT sterkt for et merke eller en modell så behøver ikke det bety noe for meg og mitt valg. Som det vel er for de aller fleste.

Når det er sagt, så også som tildligere nevnt, synes jeg det er i det minste artig og interesant å høre fra andre som kanskje har erfaring med nevnte merker og modeller, og hvilke erfaringer de har. Og ikke minst om det er muligens argumenter den ene eller andre veien jeg ikke har tenkt over. Er vel noe av det som er grunnen til at man er på slike forum, er det ikke? For å mene litt her og der, og ikke minst lære.

Men, når alt kommer til alt, så er det utelukkende hvilket av urene som gir meg den største god-følelsen når jeg ser det på armen, som vil gi utslaget. (Men nå er jo dessverre også det, for alle som har holdt på med klokker en stund, en noe flyktig følelse. I allefall ofte) Så smak endrer seg. Er vel også derfor jeg går for litt mer safe valg enn feks en sinnsyk Graham eller noe sånt (som for øvrig hadde vært fullstenidig uaktuelt any day of the week for meg). Har kvittet meg med klokker før jeg trodde jeg aldri mer ville bruke, bare for å angre som ei bikkje kun kort tid etterpå. Så å selge noe nå sitter laaangt inne gitt. Og hva det nå blir av enten div Rolex, Omega eller Panerai, så blir det en keeper og ikke noe som går på blokka.

Nok engang takk til alle som bidrar med tanker og meninger om dette, var jo akkurat det jeg håpet på:D
Så håper jeg på å få tatt enkelte av grailene i nærmere øyensyn dersom det skulle bli noen GTG etterhvert.

Og Waldemar Piquet, jeg er helt enig i at Omega 9300 ikke var særlig presist:D Men ser ut som de fleste forstod at det var PO`en med 9300 jeg siktet til heldigvis. Og ang pris på PO 9300, så ligger den for 44.195,- på urverket.no

Hei Fnu_Snu99. Har også sett at de på urverket.no har vesentlige rabatter på mange klokker. Tidligere opererte de med pris uten norsk moms, men å skriver de at alle prisene er ferdig fortollet, så eventuelle kjøper behøver ikke bekymre seg for en ekstra regning på +25%. De opererer jo fra Sverige.
Noen som forresten har erfaringer med å kjøpe fra urverket.no?
Ulempen med å kjøpe på nett, er vel at de fleste mer seriøse produsenter advarer mot å gjøre dette og ikke autoriserer noen salg via nett, samt at man må til urmaker for å få justert lenken, hvis det ikke er lenke med skruer, eller man ikke har verktøy til dette på gutterommet. Rolex og Breitling går jo brillefint å justere selv, Omega har nå også heldigvis gått for skrudd lenke på sine nyere modeller (PO med 8500 og 9300 calibre og den nye Speedmasteren med 9300 verk m.fl.). TAG tviholder vel fortsatt på lenke med pinner, lurer på når de skal gjøre det enklere for kundene å utføre slike justeringer selv...

Hei Fnu_Snu99. Har også sett at de på urverket.no har vesentlige rabatter på mange klokker. Tidligere opererte de med pris uten norsk moms, men å skriver de at alle prisene er ferdig fortollet, så eventuelle kjøper behøver ikke bekymre seg for en ekstra regning på +25%. De opererer jo fra Sverige.
Ulempen med å kjøpe på nett, er vel at de fleste mer seriøse produsenter advarer mot å gjøre dette og ikke autoriserer noen salg via nett, samt at man må til urmaker for å få justert lenken, hvis det ikke er lenke med skruer, eller man ikke har verktøy til dette på gutterommet. Rolex og Breitling går jo brillefint å justere selv, Omega har nå også heldigvis gått for skrudd lenke på sine nyere modeller (PO med 8500 og 9300 calibre og den nye Speedmasteren med 9300 verk m.fl.). TAG tviholder vel fortsatt på lenke med pinner, lurer på når de skal gjøre det enklere for kundene å utføre slike justeringer selv...

Nå kjenner jeg ikke til Tag sin løsning, men Seiko for eksempel har pinner i sine lenker og jeg oppfatter det i flere tilfelder som en fordel over skruer.
Hadde uhellet at skruene i min lenke på en klokke fra en mindre produsent skrudde seg opp og klokken gikk i gulvet.

Justere lenker med pinner går kjappt å greit å lære seg få til og med verktøy til en hundrings er det enkel sak.
Det ville i hvert fall ikke vært en dealbreaker mot å handle på nett.

Urverket.no (søk gjerne på det i forumet) har många hatt positive erfaringer med, de opererer som en gråmarked-dealer og allt er helt i orden og ryddig der. Du får dog ikke bygget opp forhold/goodwill som det å handle fra en autorisert forhandler gir - og som jeg forstår det så er urverket.no klokkene solgt med garanti men ikke AD garanti så det kan fort bli snakk om å måtte sende inn klokker der i stedet for å få fikset enklere ting in house hos AD (men her er jeg ikke spiksikker)

Eneste negative jeg hørt om kjøp fra urverket.no har gjeldt noen som bestilt et ur de forstått skulle vært i lager men måttet vente adskillige uker (måneder) på å få den. Det bør dog kunne undgås ved en lagersjekk/telefon/mail tenker jeg.

Nå kjenner jeg ikke til Tag sin løsning, men Seiko for eksempel har pinner i sine lenker og jeg oppfatter det i flere tilfelder som en fordel over skruer.
Hadde uhellet at skruene i min lenke på en klokke fra en mindre produsent skrudde seg opp og klokken gikk i gulvet.

Justere lenker med pinner går kjappt å greit å lære seg få til og med verktøy til en hundrings er det enkel sak.
Det ville i hvert fall ikke vært en dealbreaker mot å handle på nett.

Urverket.no (søk gjerne på det i forumet) har många hatt positive erfaringer med, de opererer som en gråmarked-dealer og allt er helt i orden og ryddig der. Du får dog ikke bygget opp forhold/goodwill som det å handle fra en autorisert forhandler gir - og som jeg forstår det så er urverket.no klokkene solgt med garanti men ikke AD garanti så det kan fort bli snakk om å måtte sende inn klokker der i stedet for å få fikset enklere ting in house hos AD (men her er jeg ikke spiksikker)

Eneste negative jeg hørt om kjøp fra urverket.no har gjeldt noen som bestilt et ur de forstått skulle vært i lager men måttet vente adskillige uker (måneder) på å få den. Det bør dog kunne undgås ved en lagersjekk/telefon/mail tenker jeg.

Ang lenke-problematikken så bekymrer jeg meg ikke særlig for det. Har over årene akumulert diverse Bergeon og Horotec utstyr for det meste en hobby-urmaker trenger. Så lenken byr ikke på noe problem. Og i følge urverket.no så "får de garantibeviset stemplet hos en av sine norske autoriserte forhandlere, før de sender den ut ..." Om det vil si at det er noen AD`er de har alliert seg med, og som stempler garantikortet for dem. Vil i såfall mangle et kundeforhold og referere til dersom det trengs service eller gud forby, reklamasjon. Men så lenge garantikortet er stemplet av norsk AD (som jo urverket.no hevder at de vil) så er det vel ikke noe stort problem vil jeg tro.
Men, å gå inn hos en AD, titte litt til (selv om man har glanet i lange baner og er helt sikker på hva man skal ha) og så trekke kortet og gå hjem med noe herlig i posen, ja det slår vel å sitte å vente på posten i evigheter. Men om det er verdt 10-tusenvis av kroner, ja det er jeg litt usikker på.

Og grunnen til at, som du sier "de fleste seriøse produsenter advarer mot dette", er jo bla at urverket.no som adamskater sier, er en grey-market forhandler. Dvs at de kjøper deler av lagerbeholdning fra en AD som ikke har fått solgt ut alt, eller rett og slett måtte ta inn mer enn de ønsket (feks Rolex tillater ikke at man som AD kun bestiller noen 116610LN og en Daytona eller to, man må ha et sortiment. Og da kan det være man sitter igjen med enten flere av en modell enn man ønsket eller modeller man rett og slett ikke har fått solgt. Og der kommer grey-market inn. De får jo ikke kjøpt direkte fra produsentene) Samt at det jo er en rekke useriøse selgere ute på nett, så faren for fake der. Sikkert noen med mer kunnskap rundt fenomenet grey-market der ute enn meg, men i allefall noe av det jeg har klart å google meg til:0)

.

Når jeg har tilpasset lenken (dvs om den har skruer) så tar jeg en LITEN flekk med BLÅ (for guds skyld ikke rød) Locktite på gjengene, og skrur til. Og da må man ville løsne skruene for at de skal gå opp. Og det er enkelt og fjerne locktiten etterpå også, om man trenger det.
De fleste lenker er fortsatt koblet med såkalte pinner, noe feks med mindre sylindere (seiko bruker ofte dette) som låser pinnen. Disse får man jo kjøpt svært enkle værktøy for å justere (hvor man låser lenken og skrur en splint inn fra en side for så å presse pinnen ut) Selv liker jeg og bruke en liten dor, tilpasset jobben, og en liten urmakerhammer for å gjøre disse justeringene. Men ikke noe man burde forsøke med miniatyrskrutrekkersett fra Claes Olson eller annet dårlig verktøy. Og lurt og teipe opp rundt der man skal skru, for å minimere faren for riper om noe glipper.

Gode tips her FnuSnu, ja loctite er nåmer standard her. Ble dog anbefalt medium og mener tuben er rød så akkurat her har jeg kanskje en lenke "for life" ;)

Gode tips her FnuSnu, ja loctite er nåmer standard her. Ble dog anbefalt medium og mener tuben er rød så akkurat her har jeg kanskje en lenke "for life" ;)

Har en kollega som hadde en lenke som ikke engang den lokale klokkebutikken (les ikke urmaker ...) klarte å løsne lenken på. holdt lenken (selvfølgelig koblet fra selve uret) under varmt vann ca 20 sek, og så løsnet det. Men måtte ta godt i, og fort gjort å glippe om man ikke er forsiktig. Og ved nærmere ettersyn, var det bitte litt rødt på skruene ja.
Så burde nok gå greit med rødt også, men blått er langt mer safe.

What he said!

What he said!

Men, når alt kommer til alt, så er det utelukkende hvilket av urene som gir meg den største god-følelsen når jeg ser det på armen, som vil gi utslaget.

What I said:D

Lenker med skruer

Har en kollega som hadde en lenke som ikke engang den lokale klokkebutikken (les ikke urmaker ...) klarte å løsne lenken på. holdt lenken (selvfølgelig koblet fra selve uret) under varmt vann ca 20 sek, og så løsnet det. Men måtte ta godt i, og fort gjort å glippe om man ikke er forsiktig. Og ved nærmere ettersyn, var det bitte litt rødt på skruene ja.
Så burde nok gå greit med rødt også, men blått er langt mer safe.

Hei igjen. Breitling bruker Loctite på sine skrudde lenker. Sikkert også Rolex med flere. Fikk beskjed av min urmaker Håkon Lian AS, da jeg kjøpte min SOSF (Steelfish) at hvis jeg ønsket å justere lenken selv, måtte jeg huske at de brukte Loctite, tror det var den som heter 222. Har en slik liggende og den er i kategorien svak, selv om denne også er rød, eller mer i retning rød-lilla. (blå, type 243 er medium). Var også ørlitte mørkerødt/rød-lilla på skruene da jeg skrudde de ut av lenken, men det var uproblematisk å få løsnet de, selv om de satt "godt nok". Denne må for all del ikke forveklses med den røde som heter 2701, som derimot er i kategorien meget sterk (for maksimal belastning)! Mulig den også løsner, hvis man holder det under varmt vann, som du skrev at han kollegaen din gjorde.

Vedrørende for eller imot skrudde lenker, Rolex skriver i sin katalog at de har laget lenkene slik at kunden selv kan finjustere disse for optimal passform. De har jo også den smarte "Easy-link" blant annet på GMT-Master II ceramic og den nye Explorer II (den var en av kandidatene dine, ikke sant?), samt Glidelock på DeepSea og C-Sub, noe som gjør dette enda enklere, hvis man får forskjellig størrelse på håndleddet under varme/kalde forhold og opplever at lenken blir for slakk/stram.