Hei. Var for kort tid siden innom forhandler for Omega her i Trondheim og tittet på de nye modellene av Planet Ocean serien. Du refererer til Omega 9300, med det er ikke navnet på modellen, men snarere navnet på verket, som noen av dere sikkert har fått med seg. Utfra tråden din, forstår jeg det slik at det er den nye chronografen til Omega, Seamaster Planet Ocean (PO) du tenker på, med keramisk bezel og safir baklokk. Denne finnes i flere versjoner, men alle med verket Calibre Omega 9300 Co-axial, som er in-house chronografverk fra Omega med to subdials (timer og minutter på subdial kl 3, løpende sekunder på subdial kl 9, dato kl 6 og den store sekundviseren viser altså sekunder når chronografen går, ellers står den helt stille kl 12.
Modellen med stållenke og hvit markør kl 12 (finnes også med orange), heter f.eks. 232.30.46.51.01.001. Verket Calibre Omega 9300 finnes forøvrig også i den nye Speedmasteren. Det blir derfor noe misvisende å bare referere til Omega 9300, akkurat som det hadde vært misvisende å referere til f.eks Rolex 3135, som er verket Rolex bruker både i Submariner og i DeepSea Sea-Dweller (med flere).
Nok om betegnelser og presiseringer - Dette er et fantastisk flott ur. Det er et ganske stort ur (PO med 9300 chronograf er faktisk hele 45.5mm i diameter, og ganske tykk, mer enn 18mm. Den veier vel nærmere 250 gram med stållenke, så man skal ha vent seg til store ur, hvis man skal ha et slikt "beist" på håndleddet. Den veier omtrent like mye som en Breitling Super Avenger (som til sammenligning er hel 48mm i diameter). Grunnen til dette er at det er et ur for store dyp (600meter) og det har en ganske massiv lenke. Rolex på sin side veier vel bortimot 100 gram mindre, og vil for de aller fleste i første rekke være et mye mer komfortabelt ur å bære, og vil for mange fortone seg som mye mer avdempet i sin fremtoning, kanskje vil noen si "mindre macho". Det har uansett aldri vært lite macho å bære en sports Rolex, kanskje da unntatt Daytona, som er et ur som flere og flere kvinner velger.
Jeg tenker da spesielt på Daytona-modellene med mye blingbling og skinnreim (har noen av dere hørt utrykket "Gaytona"?
), eller two-tone/helgull.
Explorer og GMT-Master er utrykkelig maskuline ur, selv om de ikke er i nærheten av PO når det gjelder "wrist presence" eller attitude. Det kommer litt an på hva slags type du er, og til hvilke anledninger du ønsker å bære et slikt ur. Rolex går vel til det aller meste, også smoking og dress (men kanskje ikke kjole/hvitt/galla). Tror ikke det er mange som ville si det samme om en relativt stor Omega PO Chrono.
Spekulerer imidlertid litt på budsjettet ditt - får du en Omega PO 9300 for 45000 hos autorisert forhandler her i Norge? Trodde de lå på rundt 50.000 ++? Korriger meg hvis jeg tar feil. Modellen uten chrono (45.5mm) koster nesten 40.000 (38. et eller annet når jeg så den hos forhandler), så tviler på at man får chronomodellen for bare noen lapper mer. Det er et temmelig hi-tech og avansert urverk i disse (Calibre Omega 9300 er et såkalt "column-wheel chronoverk med co-axial escapement og silikon balansefjær). Den såkalte Co-axial escapement gjør at urverket ifølge Omega trenger mindre service (lengre serviceintervaller) og har mindre slitasje enn tradisjonelle verk. Dette er Omega alene om. Normalt bør du inn til service hvert 5 år. Dette koster ca 5 lapper. De plukker da fra hverandre hele urverket og smører og renser alt. Hos Omega sier de at det trenger service bare hvert 10. år.
Tanken på å kjøpe et brukt ur, får meg imidlertid til å få endel tanker i hodet. Man aner ikke hva uret har gjennomgått. Det kan selvsagt være ettersett på service og polert for å få vekk riper og diverse, men likevel. Endel har jo også uret på den hånda de bruker når de tørker seg en viss plass. Et ur blir for meg for intimt og personlig til å vurdere brukt, med mindre det er åpenbart lite brukt, eller at det kan dokumenteres med full historikk hvilke eiere det har hatt osv. Det blir omtrent som å skulle kjøpe brukte sko.
Mest bang-for-the-buck for du etter all sannsynlighet med Omega. Da får du kanskje også et helt nytt, "ubesudlet av svette mannehender" ur. Du får et "top-of-the line" in-house urverk, alle tester viser at disse urene går meget bra, selv om de har COSC-sertifiserting, holder de seg vel innenfor kravene fra instituttet i Sveits. De går endog mer nøyaktig med chronograf-funksjonen aktivert. Rolex har på sin side selvsagt mye vekt. De er kjent for uovertruffen kvalitet og nøyaktighet og ikke minst koblingen til forskning og ekspedisjoner m.m., men er for mange synonymt med noe gammeldags eller et ur for folk over 50. Det siste kanskje, fordi mange ikke har råd til et Rolex-ur før de har passert 50 og er ferdige med barnefamilien, nedbetaling av huslån, utgifter til klær, sportsutstyr, skoleturer, moped, konfirmasjon med mere
Mange i lederstillinger med romslig økonomi har også passert 50. De har kommet til et tidspunkt i livet, hvor de kanskje har funnet sin posisjon, både mentalt og sosialt, samt økonomisk. Det er kanskje også lettere å overtale kona som er ferdig med småbarn, skolebarn etc, til å gå med på et slikt økonomisk løft, eller de har allerede fått seg en kone nr 2, som kanskje er så mye yngre enn mannen, at han får lov til å bestemme mer over egen økonomi enn det forhenværende rivjernet;o)- De fleste Rolex-modellene koster mer enn 50.000 kr. Det er mye penger, selv for mange i stillinger som bestittes av høyt utdannede (leger, sivilingeniører, siviløkonomer m.m.). Folk som bærer Rolex ur er for eksempel statsministeren (JS), Thomas Giertsen og Fredrik Skavland. Hvis du vil identifisere deg med disse, kjøp en Rolex. Hvis du vil identifisere deg med James Bond, kjøp en Omega
Hvis du derimot vil identifisere deg med Jason Statham, Sylvester Stallone eller Jo Nesbøe, kjøp en Panerai! De finnes også i prisklassen 40-45 laken
Lykke til og jeg lover å være misunnelig hvis du ender opp med Omega. Det er det tøffeste uret jeg har sett på lenge.