Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Hei folkens. Jeg hadde en liten diskusjon med en anti Rolex mann om Fredag. Han mente at en urmaker hadde fortalt han at Rolex bruker dårligere stål nå enn de gjorde før. Noe med at det var lettere å polere stålet nå og at det ble fortere hairlines osv. Ettersom jeg er langt i fra en ekspert på Rolex så hadde jeg ikke noe bra svar på at det ikke stemte. Synes ikke stålet på min 216570 har lett for å få riper. :)
Er det noen her som vet om det stemmer at Rolex bruker dårligere stål enn før?

Mvh
Ole

Mange kunne beskrive meg som en "anti Rolex mann" men jeg vil aldri komme med så dumme påstander.
Å kritisere Rolex må bli begrunnet og ikke gå inn i fanatisme basert på tull: stål er det miste problemet klokkeindustrien har.

Etter min mening, hvis noe rettferdig kan bli sagt om Rolex er at oppgangen i prisene ikke var nok fulgt opp av tilgjengelige mekaniske innovasjoner.
Prisen må begrunnes bedre synes jeg og Rolex burde ta imot de top-innovasjoner som er tilgjengelige på markedet.

-Viton pakninger(som tørker ikke som gummi og som tåler bedre salt og kjemikaler)
Så langt jeg vet bruker Rolex fortsatt gummi pakninger.

-Rotor med kulelager aksling som Eterna kom med i 1948 : med kulelageret går ikke rotoren så lett rundt som med Rolex sin rubin-aksling løsning, men kulelageret tåler mye mer slitasje og sjokk.
Rubin-hylsen rundt den stål rotorakslingen brister for lett.

-Keramiske kuler i kulelageret som sliter seg mindre enn stål.
Rolex endelig gikk over til kulelager løsningen for urverket 4130(krono) og 3255(bare datejust ?) men bruker fortsatt stål kuler i disse.
Hvorfor gikk de ikke rett over til keramiske kuler som Girard Perregaux, Patek Philippe, Jæger Le Coultre etc bruker, er fortsatt et under i industrien.

3255 urverket burde bli i alle Rolex nå, spesielt på Submariner, SD, Explorer : ikke bare i noen DJ serier (ble det oppdatering der?)
De er rett og slett for trege på implementering av produksjons skift.
Disse teknologier er tilgjengelig uten å betale patentrettigheter og dermed burde brukes av Rolex: dette har selvfølgelig alt å gjør med prisene Rolex krever.

Nå har vi Omega som tok et forsprang med sin 15000-Gauss urverk og Rolex kunne sikkert bygge et urverk som er ufølsomt på magnetisme : et 1000-Gauss bur som antimagnetism på urverket (Milgauss) er nå utdatert.

Det er etter min mening konstruktiv kritikk basert på fakta.
Hvis noen vet bedre, fyr løs;)

...........
De er rett og slett for trege på implementering av produksjons skift.
For mange er det "so what.". For noen er verdien i seg selv viktigere.
Det påvirker ikke i noen grad av etterpørsel, snarere tvers i mot.

Redigert:
For mange er det "so what.". For noen er verdien i seg selv viktigere.
Det påvirker ikke i noen grad av etterpørsel, snarere tvers i mot.

I virkeligheten, hadde disse verdier du snakker så varmt om bare fått positiv påvirkning av en raskere teknologi oppdatering.
Å bli konservativt på design betyr ikke at resten må bli det.

Men folk som kjøper Rolex har vanligvis ikke peiling på urverk og enda mindre på teknologiene brukt på disse, sant nok.

Rolex lever mest av legenden "klokken som tåler alt", men i bunn og grunn, disse teknologiske oppgraderinger jeg snakket om hadde bare forsterket levetiden av Rolex sitt urverk: for ekte.

"Det påvirker ikke i noen grad av etterpørsel, snarere tvers i mot."
Da må du forklare meg den "snarere tvers i mot." fordi jeg forstår ikke hva som er best med treg teknologisk oppdatering.
Design er en helt annen problemstilling.
"Heritage" og "accomplishment" er ikke noe som kan bli negativt påvirket av "fast forward technological adaptation" i boken min, så lenge Rolex kommer ikke med noe smart-watch...

• Liker
Reaksjoner: Preacher
@Hammerfjord, 3135 er godt velprøvd og solid. Det er mange som kjøper Rolex som faktisk også har peiling på urverk.

Å bare kjøre på med velprøvd urverk pga evig høy etterspørsel og å være kostnadseffektiv på R&D er ikke noe galt i seg selv, sett fra likviditets øyne.

Redigert:
3135 er godt velprøvd og solid. Det er mange som kjøper Rolex som faktisk også peiling på urverk.

Å bare kjøre på med velprøvd urverk pga evig høy etterspørsel og å være kostnadseffektiv på R&D er ikke noe galt i seg selv, sett fra likviditets øyne.

3135 er prøvd siden 1988.
Du kan lese der en full og nøye analyse om urverket gjort av en urmaker.
Han nevner faktisk en del svakhet jeg har nevnt tidligere.

Nytt pleksiglass : kantene er helt perfekte.

Ny plexi eller polert kasse får meg ikke til å rygge. Men jeg er heller ikke ekspert. Hva får ekspertene til rygge? Håper på tilbakemeldinger med denne som eksempel og utgangspunkt i nevnte graveringer.

Ny plexi eller polert kasse får meg ikke til å rygge. Men jeg er heller ikke ekspert. Hva får ekspertene til rygge? Håper på tilbakemeldinger med denne som eksempel og utgangspunkt i nevnte graveringer.

Nei, glasset et ikke det viktigste der men når alt er original blir det annerledes på vurderingen.
Klokken er solgt da har noen vurdert denne som OK nok.
Kanskje du finner noe der :
http://rolexpassionreport.com/14962...ntage-rolex-study-my-free-rolex-buyers-guide/

Nei, glasset et ikke det viktigste der men når alt er original blir det annerledes på vurderingen.
Klokken er solgt da har noen vurdert denne som OK nok.
Kanskje du finner noe der :
http://rolexpassionreport.com/14962...ntage-rolex-study-my-free-rolex-buyers-guide/

Ja,vet den er solgt. Hva en eller annen kjøper vurderer den som er heller ikke så interessant, denne kan ha tatt "feil" og vi vet heller ikke salgspris. Prøver å få en vurdering fra ekspertene av et vintage eksemplar som for meg ser bra ut.

Uten å være ekspert (eller å vurdere prisen på denne aktuelle klokken eller selger) så reagerer jeg på strøkne inngraveringer ift slitasje forøvrig. Det matcher med artikkelen du referer til @Hammerfjord (forøvrig takk for glimrende link!) : "Worn out Reference Number corresponds with worn out case".

Tar jeg altså feil i min rygging?

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Ja,vet den er solgt. Hva en eller annen kjøper vurderer den som er heller ikke så interessant, denne kan ha tatt "feil" og vi vet heller ikke salgspris. Prøver å få en vurdering fra ekspertene av et vintage eksemplar som for meg ser bra ut.

Uten å være ekspert (eller å vurdere prisen på denne aktuelle klokken eller selger) så reagerer jeg på strøkne inngraveringer ift slitasje forøvrig. Det matcher med artikkelen du referer til @Hammerfjord (forøvrig takk for glimrende link!) : "Worn out Reference Number corresponds with worn out case".

Det er sant at på annonsen ser disse serienumre ny "stemplet" ut og texten oppover ser ujevnt og håndgravert ut.
Les der: https://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers

• Liker
Reaksjoner: Genta

Jeg har fulgt med på denne selgeren en stund. Han har alltid utrolig mye bra. Mye av det kommer fra Sør-Amerika. Han har tendenser til lett omgang med sannheten, feks. kaller han alt upolert selv om det åpenbart er polert. Har ikke sett noe konkret å sette fingeren på utover det, men har litt nbtimes magefølelse. Så til saken: hadde jeg kjøpt den redsuben? Aldri

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Guest571