Jeg tror ikke de kommer til å selge under retail. Det vil jo bare gi drivstoff til det markedet man prøver å drepe. Men mine antagelser bygger på at man som kunde heller velger en seriøs aktør fremfor en som driver i gråmarkedet. Det vil slå beina under gråmarkedet som igjen må senke prisene for å bli attraktive for kunden. Og forhåpentligvis blir vi kvitt de av den grunn.
Jokeren her er jo at Rolex tar bare inn klokker som er over 3 år gamle så det vil nok fortsatt være noe kjøtt igjen på beinet til gribbene på inntil 3 år gamle klokker.
Men vi får se hvordan det utspiller seg, man kan bare håpe.
Jeg tror at de kan ta en andel av markedet, liten eller stor, men tror ikke at det vil slå beina under noen.
Det er ikke alle kjøpere som bryr seg om å betale ekstra fra en seriøs aktør. Og selv hvis veldig mange ville kjøpe via merkeforhandler, så måtte de kjørt på med rimelig stort volum. Og for å klare dette og lokke selgere til seg, måtte de tatt relativt lite betalt for tjenesten. Tviler sterkt til at dette skjer, og særlig begge deler samtidig...
Og trenger man
egentlig den "tryggheten"? Hvor mye galt kan egentlig gå ved kjøp av en klokke? Fake osv. er jo viktig å unngå, så det er et veldig godt poeng for å handle fra forhandler(ikke nødvendigvis merkeforhandler, det finnes jo andre seriøse aktører også! Særlig tilsynelatende aktører som noen føler seg trygge på). Men ellers er det jo ikke produkter man ofte trenger å reklamere på for eksempel. For min del er garantien fra en bruktforhandler svært lite verdt. Jeg vet at en Rolex som regel tikker og går til den trenger service (som er relativt langt intervall), og noe annet er lite sannsynlig..
Og at gråmarkedet må senke prisene, handler vel enten om at generelt prisene blir/må bli lavere i markedet (hvilket jeg ikke tror at en merkeforhandlers salg vil bidra til, de vil jo heller kunne legge seg på noe over markedspris da folk er villige til å gi litt ekstra for trygghet), eller så handler det om at gråmarkedsforhandlere må ha lavere priser ut, men det betyr kun at de gir mindre for klokkene. Tviler på at noen få prosent eller tusenlapper i påslag/provisjon har noe å si. Men hvorfor skal de senke prisene/provisjon når etterspørselen er så stor? Det vil alltid finnes de som ønsker å bruke gråmarkedsforhandlere, for å gjøre det enkelt å selge(og billigere enn via merkeforhandler).
Og så må vi ikke glemme at det store volumet selges utenom forhandlere/brukthandlere, nemlig privatpersoner. De privatpersoner som kjøper/selger mye (altså opererer på kanten av der de egentlig burde starte firma og betale skatt/mva av fortkjeneste), vil nok ikke bli veldig påvirket av dette heller tror jeg. Priser og etterspørsel påvirkes nok av andre ting f.eks. at det har vært en unaturlig prisvekst i forhold til folk som faktisk har lyst på klokkene, og ikke bare fordi det har gitt god avkastning å kjøpe/selge en Rolex (les gråmarkedet og flippere). Noen må jo ende opp med klokkene til slutt... Så jeg tror og håper at det blir litt roligere prisvekst fremover så det ikke blir like attraktivt å drive useriøs business. Men så lenge det også er et godt produkt med godt rykte, og så lenge bruktprisene er høyere enn ny-priser, så vil det være mer etterspørsel enn tilgang - og dertil prisvekst. Tviler på at Rolex kommer til å pumpe ut mye større volum og/eller sette opp prisene nær/over bruktpriser med det første. Men nå får de hvertfall anledning til å få litt av grå-kaka også.