Rolexcafé – løst og fast om Rolex

En ansatt hos Bjerke Nedre Slottsgate var i alle fall tydelig med meg på at en uoriginal rem (f.eks. en av de mange populære gummirem-alternativene) på min Tudor BB58 vil føre til at garantien ryker. Så pass på å bytt tilbake til original konfigurasjon før klokken eventuelt tas med tilbake til Bjerke.
Må jo være vranglære/-forestilling. Nesten så det frister å prøve. Spent på den skriftlige argumentasjonen i en formell klagesak i ulike forbrukerfora.
 
Jeg forsøkte å få det avklart over e-post, men jeg fikk aldri noe svar.
Hehe, ja jeg utfordrer deg @Loevhagen, stikk innom med BB58/Ranger-crossover'n å spør hva de tenker om garantien på klokken.
Eventuelt en Rolex med uoriginal lenke/reim, bare for å holde det on-topic her i tråden :)


Bjerke.jpg

BjerkeII.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 123uno
Aha, så caset er hypotetisk/oppkonstruert (og ganske søkt og freakbasert): "Eksempel. Jeg bytter til uoriginal reim, og etter noen dager så henger en av viserne seg opp og klokken slutter å virke som den skal". Et slikt eksempel gir jo ingen mening i en årsak/virkning (cause/effect) kontekst. Da er det ikke noe mer å forfølge her. Så, eksemplet laget her er såpass outrert at Bjerke trolig spøker litt tilbake. ;)
 
Jeg forsøkte å få det avklart over e-post, men jeg fikk aldri noe svar.
Hehe, ja jeg utfordrer deg @Loevhagen, stikk innom med BB58/Ranger-crossover'n å spør hva de tenker om garantien på klokken.
Eventuelt en Rolex med uoriginal lenke/reim, bare for å holde det on-topic her i tråden :)


Vis vedlegg 376787
Vis vedlegg 376788
Uansett hvor "søkt" det er så burde du få svar.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Hehe, ja, eksempelet var kanskje lite gjennomtenkt og ganske teit. De kunne da godt svare uansett. Jeg fulgte opp tre uker senere og ba om en mer forenklet avklaring, men kanskje er jeg helt ute og kjører og ikke engang verdig et svar.

I 2021 var jeg innom og hentet min BB58, og spurte samtidig om prisen på en Tudor-lenke med referansen 78500. Dette var før den nyeste Tudor Ranger ble lansert, og jeg ønsket å undersøke muligheten for en Tudor-lenke uten falske nagler, som jeg hadde lest skulle passe til BB58. Jeg fikk beskjed om at lenken kostet 8500,- og at de kunne bestille den, men at de ikke anbefalte byttet på grunn av garantien. Jeg lot saken ligge der.

Året etter var jeg innom og prøvde den nyeste Ranger, og nevnte at jeg hadde hørt at lenken skulle passe til BB58. Igjen fikk jeg anbefalingen om ikke å gjøre det, og selgeren utdypet med at Tudor og Rolex har blitt strengere på slike bytter og at de kan nekte å jobbe på klokker som ikke har original konfigurasjon.

Jeg gjengir bare det jeg har hørt hos Bjerke og nevner at jeg ikke har fått svar på e-postene mine.
At det insinueres at jeg har redigert bort svar fra Bjerke, opplever jeg som enda mer søkt og freakbasert enn min egen e-post til Bjerke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Uten å starte en diskusjon om kløyving, så var poenget at man skal vel være ganske naiv for å tro at man mister garanti på urverket fordi man har satt på en annen rem.

Det blir som å si at man mister garanti på motoren på en bil fordi man har byttet dekk.

Det kan godt være du har rett, og at Rolex vil utøve noe grad av skjønn. Men de er selv ganske klare på at bytte til uoriginale komponenter ugyldiggjør garantien

IMG_3528.png
 
Oysterflex @OCD
 
Oysterflex @OCD
Joda, men nå skal jo egentlig ikke OF sitte på verken GMT eller Sub. Så om noe skulle skje med en klokke som har OF lenke på en Rolex klokke som i utgangspunktet ikke skal ha denne type lenke, så vil vel ikke «garantien» være med deg uansett.
 
Det kan godt være du har rett, og at Rolex vil utøve noe grad av skjønn. Men de er selv ganske klare på at bytte til uoriginale komponenter ugyldiggjør garantien

Vis vedlegg 376791
Nå er det en vesentlig forskjell på den reklamasjonsrett man etter norsk forbrukerkjøpslov har i 5 år mot en profesjonell selger (Bjerke), og en merkesgaranti (i dette tilfellet utstedt av Rolex). Bytte av reim eller bruk av tredjepartsdeler til reim og/eller lenke vil aldri kunne medføre at man mister reklamasjonsretten. Dette i motsetning til merkesgarantier - som i norsk kontekst må gi forbrukeren noe mer enn rettighetene etter forbrukerkjøpsloven for å være relevante - der utsteder kan stille nærmest hvilke vilkår som helst for et eventuelt bortfall.

Jeg vil også påstå at det egentlig er likegyldig hva Rolex mener om garanti eller mangel, da man som norsk forbruker har et krav mot salgsleddet (i dette tilfellet Bjerke) gitt at lovens krav er oppfylt. Dersom Bjerke etter norsk lov har solgt en mangelfull klokke er det Bjerkes problem dersom Rolex ikke anerkjenner mangelen i det bakre leddet.

Konklusjon: Med mindre garantien gjelder i mer enn 5 år, eller gir deg flere/bedre rettigheter sammenlignet med forbrukerkjøpsloven er det likegyldig om man bytter til en reim fra en tredjepart eller ikke. Dersom garantien gir noe mer ville jeg imidlertid vært forsiktig (gitt att det i det hele tatt er mulig å bevise at en reim fra annet merke er brukt...).
 
Redigert:
Joda, men nå skal jo egentlig ikke OF sitte på verken GMT eller Sub. Så om noe skulle skje med en klokke som har OF lenke på en Rolex klokke som i utgangspunktet ikke skal ha denne type lenke, så vil vel ikke «garantien» være med deg

Joda, men nå skal jo egentlig ikke OF sitte på verken GMT eller Sub. Så om noe skulle skje med en klokke som har OF lenke på en Rolex klokke som i utgangspunktet ikke skal ha denne type lenke, så vil vel ikke «garantien» være med deg uansett.
Mye mulig, men på de sine egne sider
står det kun om tilfellene der man bruker tilbehør som ikke er fra Rolex.
Ikke at jeg engster meg uansett men.
IMG_3171.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93