Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Enig med @Chronodiver
All fusk er ugreit.

Mod av klokke for egen forlystelse er ok for min del, så lenge du ikke prøver å selge den som noe annet enn den er. Men mod med originale deler, og ikke aftermarket/fake. IMHO.
Problemet mitt med dette er at 2-3 ledd i salgsrekken er denne plutselig original. Finnes flere eksempler på dette.

• Liker
Reaksjoner: Callahan og Genta
Enig.

DD har økt med 70’ siden mai…. begynner å bli sabla dyrt! 116509 er helt hinsides priset ift kort tid siden.

Vis vedlegg 388855Vis vedlegg 388856
126509 mener du ja! Men det er ganske vilt og som nevnt tidligere; skal helgull plutselig bli luksus vare nå😂
Rolex skal vel markere et skille korrelert med gullprisene generelt. Blir hardt for eksempelvis Bjerke å få solgt like mye helgull som tidligere nå, men hva vet jeg..

• Liker
Reaksjoner: Genta
Nei, hva er dette. Min analyse lander på: fake.
Dessverre solgt.

Kassa, rehaut, bezel insert og visere har snodige proporsjoner.
Gravering på taklokk lyser "hold deg unna".
Lenke og skive er oppgitt i annonsen at er fake (ikke Tudor).
Eneste delen på denne klokka jeg ikke stusse på er krona, men det er fordi bildet er for dårlig.
Si meg gjerne i mot, lytter til eksperter.

Hmm. 😇
Screenshot_20250103_191003_com.android.chrome.jpg

Redigert:
Intervju av Herman Flesvig i VG i dag:

«– Her slipper man ikke unna med noen ting. Dere er rå, altså! sier Flesvig når han får spørsmål han ser ut til ikke å ha vært forberedt på. Som prisen på Rolex-klokka han har på armen.
– Rundt hundre tusen kroner, svarer en litt nølende Flesvig og legger til at «det er ganske dust» å kjøpe en så dyr klokke.
– Men når man har mindreverdighetskomplekser, så kan man gjøre det.
»

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Så programmet på NRK nå, wow dette er et sterkt TV øyeblikk, fantastisk sterkt og rørende - anbefalles!

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: OCD og BigT
Hvilken serie snakker vi om?
Sikkert A-laget på NRK de snakker om, der spørsmålstillerne er hovedstjernene - og ikke Jonas og de andre intervjuobjektene. Et - til nå - vellykket konsept grunnet streng regi og redigering. Verdt å ha sett grunnet et våget konsept som noen har argumentert til produksjon. Ære være dem for det.

• Liker
Reaksjoner: Thorvald og Rød
Enig.

DD har økt med 70’ siden mai…. begynner å bli sabla dyrt! 116509 er helt hinsides priset ift kort tid siden.

Vis vedlegg 388855Vis vedlegg 388856
Ja, dette er uaktuelt dyrt. Jeg synes det det var stivt når de pushet 450. Får litt GS/Omega-vibber jeg nå altså. Jeg for min egen del mister litt lysten på hele greiene når de tuller seg så til de grader bort i priståka. Blir spikerstål på meg heretter. Så gildt er ikke Rolex i gull altså. Kult men ikke PP-kult.

Ja, dette er uaktuelt dyrt. Jeg synes det det var stivt når de pushet 450. Får litt GS/Omega-vibber jeg nå altså. Jeg for min egen del mister litt lysten på hele greiene når de tuller seg så til de grader bort i priståka. Blir spikerstål på meg heretter. Så gildt er ikke Rolex i gull altså. Kult men ikke PP-kult.
Enig. GS fått mye tyn for sin pris og forhandlerpolitikk siste årene og jeg stiller meg helt bak den. GS sitt svik overfor dem som trodde på og brøt isen for merket i Norge synes jeg er utilgivelig(Respekt Grøtteland). Samtidig når en snakker om pris; legg en hvilken som helst Oyster ved siden av en hvilken som helst GS og Oysteren vil fremstå som produsert av en vernet bedrift. Så hvilken produsent som fortjener å prise sitt produkt til X kan jo man alltids diskutere.

Blir Intr å se dynamikken i bruktmarkedet et år eller to frem i tid når nye retailpriser har satt seg. Så får en også se hvor mange av popupmerkene som kom ila boblen overlever. Kanskje 7500kr er den nye måten å overleve og spre glede på.

Enig. GS fått mye tyn for sin pris og forhandlerpolitikk siste årene og jeg stiller meg helt bak den. GS sitt svik overfor dem som trodde på og brøt isen for merket i Norge synes jeg er utilgivelig(Respekt Grøtteland). Samtidig når en snakker om pris; legg en hvilken som helst Oyster ved siden av en hvilken som helst GS og Oysteren vil fremstå som produsert av en vernet bedrift. Så hvilken produsent som fortjener å prise sitt produkt til X kan jo man alltids diskutere.

Blir Intr å se dynamikken i bruktmarkedet et år eller to frem i tid når nye retailpriser har satt seg. Så får en også se hvor mange av popupmerkene som kom ila boblen overlever. Kanskje 7500kr er den nye måten å overleve og spre glede på.
En ting som er helt sikkert er at det fjerner enormt mye glede og entusiasme når produsentene priser deg så høyt at kundene deres mister interessen ikke bare for merket, men nesten hobbyen som en helhet. Dette begynner å strekke seg lovlig langt for min del. Jeg har nok råd til det, men det begynner å føles ut som jeg betaler 2022 flippepriser over disk. Og da nærmer jeg meg et punkt hvor jeg føler meg rævp**t. Det setter jeg ikke pris på.

Som et paradoks så kan man kanskje tolke det som et sunnhetstegn for hobbyen at vi nå bruker mer tid på diskutere butikkprisene enn Gorg inc. sine finn-annonser.

En ting som er helt sikkert er at det fjerner enormt mye glede og entusiasme når produsentene priser deg så høyt at kundene deres mister interessen ikke bare for merket, men nesten hobbyen som en helhet. Dette begynner å strekke seg lovlig langt for min del. Jeg har nok råd til det, men det begynner å føles ut som jeg betaler 2022 flippepriser over disk. Og da nærmer jeg meg et punkt hvor jeg føler meg rævp**t. Det setter jeg ikke pris på.

Som et paradoks så kan man kanskje tolke det som et sunnhetstegn for hobbyen at vi nå bruker mer tid på diskutere butikkprisene enn Gorg inc. sine finn-annonser.

Enig i dette. Jeg har de siste årene fått et helt annet forhold til lanseringene fra Rolex, Omega, IWC, Jaeger, GS og lignende. Før var det å glede seg til Baselworld for å se hva som ble lansert. Nå har jeg fått et forhold til disse lanseringene som samsvarer mer med mitt forhold til lanseringer fra Patek, A. Lange & Söhne, AP osv. Jeg leser lanseringsartikkelen og tenker at dette var en fin klokke, men aldri i verden om jeg kommer til å bruke så mye penger på en slik klokke. For meg er det grenser for hvor mye jeg er villig til å betale for en trehånds arbeidshest i stål. Synes også det er noe stusslig over hvordan Rolex, Omega og Seiko/Grand Seiko løfter de gamle bruksmodellene sine til å fremstå som noe premium, når det i dag er svært lite som skiller en Submariner til 110' og en diver fra et microbrand til 1/10 av prisen.

Jeg er ikke så opptatt av hva som står på skiven på klokken, så jeg har søkt meg mer mot klokker i prissegmentet 5-15'. Både nytt og brukt. Her får man kvalitetsklokker som etter min mening gir vel så mye klokkeglede som de dyrere merkene. Ulempen er at som regel er det ingen god økonomisk investering, men nå er dette en hobby, og det er vel vanlig at man bruker litt penger på det tenker jeg. Skal jeg nå kjøpe noe fra de etablerte merkene så blir det de klassiske modellene som det ikke finnes substitutter for blant de rimeligere merkene. Et godt eksempel på dette er Datejust som jeg synes har et design og finish som til dels kan forsvare prislappen. Tiden hvor man kjøpte en litt artig og obskur modell/variant fra katalogen er over for min del dessverre.

Jeg har i alle fall kommet til at jeg trolig har kjøpt min siste nye Rolex.

Det gjelder ikke bare Rolex, men også mange andre "pretensiøse" merker. Prisene har blitt absurde. Heldigvis finnes det noen merker som er noenlunde edruelige og som gir VFM. Tudor comes to mind, og en del microbrands. Heck, en Speedmaster kostet 29.000 kroner for kun få år siden, og nå nesten 100.000. Galskap. Glad for å eie de få Rolex jeg allerde har. Synes de nye koster alt, alt for mye.

Det som er litt trist, men også risky, er at forbrukerne en dag plutselig får nok - og da er hele "Swiss watch industry" fuck'd og de må drikke eplejuice på events fremfor champagne og gå i t-shirts fremfor bespoke suits på W&W, et. al.

En ting til (mer rant enn fakta):

Når man ser mange klokkemerker med en utrolig fancy presentasjon, tilstedeværelse, display og events - så må man jo være idiot for å ikke skjønne at når man kjøper en klokke fra disse merkene, så betaler man direkte for disse events og champagnen til folka der.

Det som er litt artig, er at Rolex ikke gir deg anledning til å se direkte hva pengene går til - utenom markedsføringsevents (tennis, F1, etc).

Det er sjelden man ser Rolex står og skåler i champagne på toppen av et snødekt fjell, der alle går i smoking og fotside kjoler. Så, jeg vil tro Rolex pumper mer penger inn i sine produkter, enn mange andre merker - som bruker pengene fra salg på events og (dyr) champagne. Ja, så bruker de litt på markedsføring, men det gjør jo alle ande merker også.