Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Jeg har nå fått såpass foten for GMT Master, ref. 1675 (vintage) at jeg er i ferd med å starte jakta. Har lest meg nogenlunde opp og føler meg relativt trygg. Jeg skal ha en med svart bezel-insert. Og i den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

Kom svart bezel så tidlig som i 1968?

Jeg vet at de kom på begynnelsen av 70-tallet ("GMT History"), men lurer på om Rolex var så tidlig ute med denne varianten som 1968. Jeg har selvsagt sett svarte bezel-inserts på GMT-er fra midten av 60-tallet, men her lukter det franken lang vei.

Med et tegneprogram kunne du prøve å sette sammen en Hulk og en TT-lenke. Det høres ut som en litt spesiell miks...
:cool:

Min bestefar er stolt eier av en 116610LV (Hulk). Han er nå overbevist om at den klokken vil se utrolig bra ut med lenken som kommer på 116613LB (den med gull i midten). Jeg er veldig skeptisk. Er det noen her som har sett denne sammensetningen eller har meninger om komboen? Prøver å foreslå at det er tull å bruke 40k på en ny lenke når du kan få en komplett ny klokke hvis du legger til 40k til :)
@Omen

Hva med å polere midtleddene på lenken som står på? Det ser ganske bra ut (på bilder) IMO, er reversibelt, og koster ikke i nærheten av det samme :)

Stjålet fra nettet:
IMG_7449_zps1efdbf59.jpg

IMG_7452_zps70bfe68d.jpg

attachment.php

Redigert av en moderator:
Jeg har nå fått såpass foten for GMT Master, ref. 1675 (vintage) at jeg er i ferd med å starte jakta. Har lest meg nogenlunde opp og føler meg relativt trygg. Jeg skal ha en med svart bezel-insert. Og i den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

Kom svart bezel så tidlig som i 1968?

Jeg vet at de kom på begynnelsen av 70-tallet ("GMT History"), men lurer på om Rolex var så tidlig ute med denne varianten som 1968. Jeg har selvsagt sett svarte bezel-inserts på GMT-er fra midten av 60-tallet, men her lukter det franken lang vei.

Har ikke søkt på "fakta" men jeg mener du må inn på begynnelsen av -70 tallet for å få en sort bezel originalt.
Tom

Uff, alle disse valgene man må ta hele tiden. Etter å ha grublet og fintenkt består nå mitt evoked set av tre klokker.

Jeg må ta et valg mellom Explorer 1 214270, Explorer II 216570 med sort skive og en Sub C No Date 114060. Når jeg rådfører meg med de som står meg nærmest, svarer de fleste ikke uventet den klassiske lekkerbiskenen Explorer 1. Jeg er ikke uenig i det, men lurer litt på om den kan bli i overkant dressy som hverdagsur. Jeg leser riktignok om folk her på sonen som med hell misbruker sine Explorer 1 til daglig, men jeg har en tendens til å bli redd for å bruke fine ting.

Ikke slik å forstå at 216570 og 114060 ikke er fine, men de oser litt mer tool enn 214270, noe som trolig gjør at jeg tør bruke de daglig. På den annen side er jeg redd at 216570 blir for stor med sine 42 mm. Og at 114060 blir for stereotypisk og noe alle har (trolig er det dog en god grunn for at alle har den).

Det eneste som er sikkert er at min Black Bay må gå for å finansiere anskaffelsen, noe som er trist nok i seg selv, jeg er ingen flipper!

En annen ting som er sikkert er at jeg må stikke til Bjerke etter påske for å armprøve alle tre...

Redigert:
@Reodor F

Hva med å gå for Explorer 1 og beholde BB? Selv merket jeg at jeg måtte ha dato. Det er ikke noe problem' synes du?

Todda

@Reodor F

Hva med å gå for Explorer 1 og beholde BB? Selv merket jeg at jeg måtte ha dato. Det er ikke noe problem' synes du?

Todda

En god tanke @Todda, og en pent brukt 214270 er vel den som prismessig er nærmest å kjøpe i tillegg til BB.

Dato er ikke et must, men jeg registrerer jo at det er kjekt de gangene jeg har ei klokke med dato festet til kroppen. Når det er sagt er ikke den utkikksdomen Rolex har plassert på glasset over datoen det mest estetiske klokkebransjen har skapt (selv om den bidrar til økt lesbarhet for oss med langt fremskreden alderslangsynthet).

En annen ting som slo meg i natt: hvordan vil tallene i bezelen på 216570 holde seg over tid? De fremstår som påmalte.

Aner ikke, men her er en close-up at 216570 tatt i dag - og en crop, som viser de ligger relativt dypt.

216570-1_zpsbb8d87f6.jpg

bezel_zps633a6412.jpg

Ikke slik å forstå at 216570 og 114060 er fine, men de oser litt mer tool enn 214270, noe som trolig gjør at jeg tør bruke de daglig. På den annen side er jeg redd at 216570 blir for stor med sine 42 mm. Og at 114060 blir for stereotypisk og noe alle har (trolig er det dog en god grunn for at alle har den).

Er det virkelig så mange som har 114060 hvis du ser bort i fra TS-medlemmer (og forsåvidt her også)?