Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Jeg trenger litt hjelp fra ekspertene:

Jeg begynner å få øynene opp for two-tone gmt med svart bezel. Har gjort litt søk og tenker at det må bli en nyere 16713. Når jeg søker på denne finner jeg et veldig stort sprik i prisene.
Ser at de billigere versjonene som regel har jubilébracelet. Har virkelig lenken så mye å si eller tilsier dette også at klokken er av eldre årgang?

I sommer var det like før jeg kjøpte en "nyere" (2000+) two-tone gmt med oysterlenke for like over 30, som er vesentlig billigere enn de jeg finner i dag. Var dette fantasipris eller er det noe jeg har misforstått?

Mulig dette er noe alle (her inne) vet, men om det er noen som ikke vet det, dette er en måte du kan spotte hvilket materiale som befinner seg i Rolex sine klokker.

En liten oversettelse:
- Acero = stål
- Acero/Oro amarillo = TT
- Oro blanco = helgull generelt
- Platino = platinum

Redigert:
Antall prikker henviser til vanntett, dybde. Tre prikker på en Submariner = 300 meter.

:cool:

Antall prikker henviser til vanntett, dybde. Tre prikker på en Submariner = 300 meter.

Det stemmer helt sikkert @petterhg :D
Det jeg henviser til er størrelsen på prikkene. Som du kan se, hvitt gull har en stor prikk i midten og en liten på hver side. På platinum er det motsatt osv.

Redigert av en moderator:
Det stemmer helt sikkert @petterhg :D
Det jeg henviser til er størrelsen på prikkene. Som du kan se, hvitt gull har en stor prikk i midten og en liten på hver side. På platinum er det motsatt osv.

Tror det er feil, jeg tror det er;
Tre like er stål og ståll/gull
Stor i midten er helgull
Liten i midten er platina

Redigert av en moderator:
Jeg kikket litt på chrono24 etter daytona med el primero og det så ut til at ss utgavene ligger høyere i pris en tt? Jeg som har blingset eller stemmer dette?

Tror det er feil, jeg tror det er;
Tre like er stål og ståll/gull
Stor i midten er helgull
Liten i midten er platina

Du har selvfølgelig rett, acero/oro amarillo er TT. Oro Amarillo betyr gult gull om jeg ikke tar feil, men det skal selvfølgelig ses i forhold til stål ;) Oro blanco betyr hvitt gull, så det var nok derfor jeg delte det opp slik. Nå satt jeg heller den posten som helgull :D

Jeg kikket litt på chrono24 etter daytona med el primero og det så ut til at ss utgavene ligger høyere i pris en tt? Jeg som har blingset eller stemmer dette?

Det stemmer nok bra, el primero Daytonaene har gått ganske mye opp i pris de senere årene, TT er nok ikke så attraktivt for de fleste, dermed henger de ikke med når prisen på SS øker.

Under dagens klokkepuss oppdaget jeg at baklokket på min 1601 ikke er som det skal:

Bildet skal illustrere at det er en "glippe" mellom baklokk og kasse :confused:

På andre siden ser det tett og fint ut:

Kan dette ha blitt sånn eller er det jeg som tuller? Gjenger som er ødelagt?

Redigert:
Det ser ut til at lokket har kommet skjevt på. Skru det av og på igjen. Pass da på at det kommer rett på. Nå er i alle fall klokken ikke vanntett! Og pass på å få den trykk testet etter at du har skrudd på lokket. Det er greit å vite at klokken er tett.

Var innom Bjerke for å titte i dag. Skulle egentlig bare verifisere at jeg sparer til en DJII i stål med fluted bezel, men den hyggelige damen tok fram flere versjoner jeg skulle prøve.

Erfaring en: DJII i stål er fortsatt en nydelig klokke...
Erfaring to: den bør ha fluted bezel, ellers blir den litt mer anonym og litt mindre Datejust (IMHO)
Erfaring tre: de tar seg godt betalt... Klokken koster nå 62'
Erfaring fire: jeg må revurdere mitt syn på TT etter å ha prøvd denne skjønnheten på armen...

26190.jpg

Jeg syntes denne klokken er fantastisk vakker, men er litt usikker på om den funker "i det virkelige liv"!
Noen som har/har hatt en TT DJII og kan dele litt erfaringer?
Hva bør en slik ligge på hvis man kjøper brukt?

Den hvite stick'en på 9 var kul! Den bryter opp og gjør seg godt i kontrast til datoen! Utrolig lekker!
TT er stilig. Jeg var selv litt kritisk til TT, da jeg i tillegg anså det som "litt for elegant for meg". Vel, det er nok fortsatt for "elegant for en kar som meg", MEN det driter jeg egentlig i! Jeg har aldri angret på at jeg gikk for TT. (Løsningen blir nok at med tiden heller får en LV i tillegg!)

Akkurat den sticken med luminovia takler ikke jeg. blir liksom helt meningsløst å ha den bare der.

Nei, Rolex , skrap ut den lumen, og lim det til viserne sier bare jeg! :)

Redigert:
Man har heldigvis ulik smak. Selv synes jeg dette ble for mye. Krone kl. 12. Dato kl. 3. Romertall kl. 6 og "Noe fra ei annen klokke" kl. 9. Men, nå har jo ikke jeg sett den live ... så da står man i fare for å ta grunding feil. :) Bilder av klokker kontra virkeligheten kan være foræderiske.

Har hatt den på armen noen dager, størrelsen på 41mm er perfekt etter min mening, sticken synes jeg balanserer opp skiven mot det hvite i datohjulet, jeg vil vurdere den som en "light" versjon av sky-dwelleren, samme "feel" til en langt hyggeligere pris. Det eneste negative jeg vil bemerke er at klokken er vanskelig å lese under dårlige lysforhold.

Min bestefar er stolt eier av en 116610LV (Hulk). Han er nå overbevist om at den klokken vil se utrolig bra ut med lenken som kommer på 116613LB (den med gull i midten). Jeg er veldig skeptisk. Er det noen her som har sett denne sammensetningen eller har meninger om komboen? Prøver å foreslå at det er tull å bruke 40k på en ny lenke når du kan få en komplett ny klokke hvis du legger til 40k til :)

Min bestefar er stolt eier av en 116610LV (Hulk). Han er nå overbevist om at den klokken vil se utrolig bra ut med lenken som kommer på 116613LB (den med gull i midten). Jeg er veldig skeptisk. Er det noen her som har sett denne sammensetningen eller har meninger om komboen? Prøver å foreslå at det er tull å bruke 40k på en ny lenke når du kan få en komplett ny klokke hvis du legger til 40k til :)

Uten noen gulldetaljer på kassa (bezel og krone) ser jeg for meg at dette kan bli litt pussig, men jeg kan absolutt ta feil :)