Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Har dere blitt blinde? Endringene er:

- Hele ordet "SUBMARINER" er i font med serif før og alle bokstaver i ordet uten (sans serif) nå. Vesentlig forskjell...
- 1-tallet i 1000 er uten serif i den nyere utgaven
- 0-ene i 1000 er mer ovale i den nyere utgaven og har større innbyrdes avstand
- "ft" skal jeg ikke kommentere, da dette er allerede nevnt
- "er lik tegnet" er i kursiv på den nyere utgaven
- 3-tallet i 300 er avskåret på skrått i endene på den nyeste utgaven
- Avstanden mellom 300 og "m" er større på den nyere utgaven
- Generelt sett er spacing mellom alle bokstavene i den eldre mindre - enn på den nyere i de to siste tekstlinjene

Oppsummert: Ingenting er likt egentlig, bortsett fra fra at det egentlig står det samme... :D
Vil legge til at skriftypen i "superlative chronometer" er ulik også. Hårfine forskjeller, ettersom begge er skrevet med sans serif, men det er forskjeller. Se på "M" for eksempel.
Er altså helt enig at ingenting er likt. Bortsett fra budskapet da. :D

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Ser på min clasp at radien på kantene er betraktelig mindre en det som er på låsen. Er det flere her inne som har det samme?

Dårlig bilde, men her ser dere hva jeg mener.

Tviler på at dette er et utbredt problem, men sløv kvalitets kontroll av Rolex synes jeg.

Klokka er kun 1 år gammel, kan man forvente å få dette utbedret hos AD?

Ser på min clasp at radien på kantene er betraktelig mindre en det som er på låsen. Er det flere her inne som har det samme?

Dårlig bilde, men her ser dere hva jeg mener.

Her skjønte jeg ikke hva du mente. Hva mener du med "radien på kantene" og hvilke kanter?

Her skjønte jeg ikke hva du mente. Hva mener du med "radien på kantene" og hvilke kanter?

Kanten på flip-lock er slipt annerledes enn den øvrige claspen...

radofcurv.jpg

Jepp, skjønte nå. Rart, egentlig. Kan ikke helt skjønne at den claspen går til andre Rolex heller. Men om det er noe å bry seg meg vet jeg ikke, før jeg eventuelt hadde hatt en slik?

noen som venter på en rolex fra jørgensen i september?

Tålmodighet er en dyd. Den som venter på noe godt, osv, osv. Mager trøst. Antar du er ventetrett og at du har surfet etter klokker til slutten av internett for lengst.

Basert på responsen på innlegget ditt skulle en tro det ikke var noen andre som venter - ventetiden tilsier vel at det må være en del. Synes å minnes at du venter på Hulk. Om de foran deg i køen følger med på K/S - så er det vel mulig at ventelisten skrumper noe fremover?

Håper sveitserne snart leverer....

Om man har f.eks. en 14060M, og lenken er for lang (for frøkna), uten mulighet for å ta av flere ledd, hvilke alternativer har man da? Utenom å bruke en annen reim/strap. Finnes det noen kortere lenker til andre modeller som passer? Noen uoriginale som kan være OK?

Om man har f.eks. en 14060M, og lenken er for lang (for frøkna), uten mulighet for å ta av flere ledd, hvilke alternativer har man da? Utenom å bruke en annen reim/strap. Finnes det noen kortere lenker til andre modeller som passer? Noen uoriginale som kan være OK?

Du kan få tatt av de faste leddene :)

@Superlite kan vel kanskje hjelp her?

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Sammen med klokker er også golf en stor hobby for meg.

Så hva er poenget? Jo.
Det som er sett på som de beste jern køllene er forged, altså smidd. Mens det som gjerne blir sett på som nybegynner/billigere/mindre ekte køller er cast jern.
Forskjellen er så enkel at forged jern, er i utgangspunktet en jern klump som blir slipt ned til å bli køllehodet, mens et cast jern heller de stålet rett i en form slik at når det har størknet fjerner de formen og køllehodet er ferdig.
Grunnen til at forged jern blir sett på som bedre jern er fordi at køllehodet består av kun stål uten at det kommer luft bobler inn i køllehodet. Mens på cast jern er det slik jeg forstår det umulig/vanskelig å unngå at det kommer luft i jernet.

Nå bruker jeg ikke klokkene min til å slå golfballer med, og skjønner at dette er en langt "bigger deal" for et golf jern ettersom en luft bobler i stålet kan gi avvik på balltreff da du mister lengde/retning.

Spørsmålet mitt er, finnes det klokker som er forged/smidd, som utgangspunktet er en stål klump som blir slipt ned?
Jeg har ikke gjort tidenes research, men jeg slik jeg leser det har Royal Oak Offshore gjort dette på carbon og ceramic modeller.

Redigert:
Enig med @akr her @Zawatch - en urmaker splitter lett ett lenkeledd eller to, slik at du kan benytte de med skruer i å justere selv - og du kan legge med de lenkeledda som du tok av til ny eier ved salg.