Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Sjekket pris og service på min 16710 hos Bjerke, de legger seg både høyere i pris enn andre AD-er, og de sa 3 mnd leveringstid? Er det normal praksis at service tar så lang tid?

Jeg vil tro at det varierer ut i fra om de har tid til å ta service selv- eller må sende den til Sveits. Har hatt svært varierende leveringstid på et par av mine, heldigvis har jeg noen jeg kan bruke i ventetiden.

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis og S10an
Det er noe jeg lurer på angående gmt-funksjonen til Rolex hvis det er greit å spørre om det i denne tråden. Jeg har enda ikke blitt helt klok på hvordan man stiller gmt-viseren etter tidssoner. På min 16760 beveger den seg med de andre viserne når jeg drar ut kronen helt for å stille klokken. Jeg trodde gmt-viseren kunne beveges uavhengig av de andre, og akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få den til å peke på det tallet på bezelen som det klokken er. Det er helt sikker sånn det skal være, og jeg håper ikke dette er et dumt spørsmål, men jeg har bare ikke forstått meg helt enda på denne funksjonen siden jeg nettopp kjøpte min ;)

Det er en funksjon (stille GMT-viser uavhengig av timeviseren) du må skaffe 16710 for å få @Mauno. Med din 16760 så må du benytte bezel til å lese av tidssoner, da GMT-viseren egentlig er en "AM/PM"-indikator uten å benytte bezelinserten.

Det er en funksjon (stille GMT-viser uavhengig av timeviseren) du må skaffe 16710 for å få @Mauno. Med din 16760 så må du benytte bezel til å lese av tidssoner, da GMT-viseren egentlig er en "AM/PM"-indikator uten å benytte bezelinserten.
Dette er ikke riktig.
Også 16760 har mulighet til å stille timeviseren uavhengig av GMT viseren. Kronen skal ha 3 posisjoner hvor 2 er stilling av kun timeviseren.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Loevhagen
Det er noe jeg lurer på angående gmt-funksjonen til Rolex hvis det er greit å spørre om det i denne tråden. Jeg har enda ikke blitt helt klok på hvordan man stiller gmt-viseren etter tidssoner. På min 16760 beveger den seg med de andre viserne når jeg drar ut kronen helt for å stille klokken. Jeg trodde gmt-viseren kunne beveges uavhengig av de andre, og akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få den til å peke på det tallet på bezelen som det klokken er. Det er helt sikker sånn det skal være, og jeg håper ikke dette er et dumt spørsmål, men jeg har bare ikke forstått meg helt enda på denne funksjonen siden jeg nettopp kjøpte min ;)
Det er litt forvirrende det der, men det er timeviseren du stiller uavhengig. Gmt viseren er ment å vise fast "hjemme tid" og den 3dj. tidssone, ved å dreie beselringen.

• Liker
Reaksjoner: Mauno
Det er litt forvirrende det der, men det er timeviseren du stiller uavhengig. Gmt viseren er ment å vise fast "hjemme tid" og den 3dj. tidssone, ved å dreie beselringen.

Javel, så hvis jeg for eksempel reiser til USA som er 6 timer bak oss og lander der kl. 19, så stiller jeg timeviseren tilbake fra kl. 01 på natta til kl. 19 på kvelden? Så dreier jeg bezelen slik at gmt-viseren peker på tallet 1, som da klokken er i Norge? Men hvor kommer den tredje tidssonen inn i bildet da?

Javel, så hvis jeg for eksempel reiser til USA som er 6 timer bak oss og lander der kl. 19, så stiller jeg timeviseren tilbake fra kl. 01 på natta til kl. 19 på kvelden? Så dreier jeg bezelen slik at gmt-viseren peker på tallet 1, som da klokken er i Norge? Men hvor kommer den tredje tidssonen inn i bildet da?

Hvorfor dreie bezel?
Du stiller jo timeviseren til lokal tid mens GMT-viser står på hjemmetid.
Bezel kan vris for å vise en 3. tidssone (der hvor GMT-viser peker), men ser ikke helt vitsen.

• Liker
Reaksjoner: aksgro og Gin
Jeg mener å huske, @Mauno, at du ved å ha kronen i posisjon 2, så stiller du dato ved å derie ene veien og TimeViseren ved å dreie andre veien. Det betyr at viseren bare kan dreies ene veien. Men siden dato følger kronens posisjon 3 og GMT hand, så gjør ikke det noe å dreie timeviser rundt.

Nb. Det er bare mulig å stille i hele timesoner. Tur til feks India er ikke lett å stille inn.

8

Når jeg har kronen i posisjon 2, så beveger timeviseren seg framover i tid når jeg dreier kronen mot meg, og tilbake i tid når jeg dreier kronen fra meg @Grendel.

Så, @UJU, lokal tid vil si for eksempel den byen du befinner deg i USA, mens hjemmetid er hva klokken er i Norge? Men nå som jeg har stilt timeviseren til kl. 13 som klokken nå er, så peker gmt-viseren på kl. 24 på bezelen o_O ser ikke helt sammenhengen. Og hvis jeg skulle stille timeviseren seks timer tilbake til kl. 07, så vil gmt-viseren peke på kl. 18 på bezelen?

Nei, vent nå litt, haha, nå er jeg ganske sikker på at jeg har skjønt det! Først så dro jeg kronen ut i posisjon 3, og her stilte jeg klokken til gmt-viseren pekte på kl. 13 på bezelen. Deretter satte jeg kronen i posisjon 2, der jeg stilte timeviseren tilbake til kl. 13. Dermed er nå lokal tid samkjørt med hjemmetid, altså at gmt-viseren peker på det tallet på bezelen som det klokken er nå her i Norge. Og hvis jeg nå skulle være i USA, så drar jeg kronen ut i posisjon 2 og stiller timeviseren seks timer tilbake. Da vil timeviseren vise tiden i USA mens gmt-viseren tiden i Norge :) men da blir det egentlig meningsløst som du sa @UJU med den tredje tidssonen, hehe!

Det stemmer, @Mauno!
Så får du en tredje tid ved å dreie bezel til aktuelle sone. Planen var da at PanAm sine piloter hadde GMT-viser til hometime, silte timeviser til local-time og dreiet på bezel for å se destinasjonens tid. Kjekt og elegant!

Det blir veldig fint for hele timesoner. Litt mikk ved halvetimer etc.
(Du får sett ca, @Loevhagen, men minuttene blir noe vanskeligere).

GMT-master er en flott klokke og har en artig gimmick med dette!

8

• Liker
Reaksjoner: Genta og Mauno
Det stemmer, @Mauno!
Så får du en tredje tid ved å dreie bezel til aktuelle sone. Planen var da at PanAm sine piloter hadde GMT-viser til hometime, silte timeviser til local-time og dreiet på bezel for å se destinasjonens tid. Kjekt og elegant!

Det blir veldig fint for hele timesoner. Litt mikk ved halvetimer etc.
(Du får sett ca, @Loevhagen, men minuttene blir noe vanskeligere).

GMT-master er en flott klokke og har en artig gimmick med dette!

8

Mange takk for informasjon, veldig nyttig og interessant å vite! Ja, enig i det, og den har også en flott historie som jeg får lese meg mer opp på etterhvert :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Rolex submariner fra 2014, med grønn tag? Er det muligt?
Var den ikke tilgjengig fra den 1.juli 2015 med 5års garanti?

Rolex submariner fra 2014, med grønn tag? Er det muligt?
Var den ikke tilgjengig fra den 1.juli 2015 med 5års garanti?
Les brevet. ;) Der fremgår det at forhandlere skulle umiddelbart skifte ut alle røde tags med grønn, så grønn tag betyr ikke nødvendigvis 5 års garanti for alle klokker som har grønn tag..

Klokka som selges har 3 års garanti, og grønn tag.

• Liker
Reaksjoner: Rolli