SOLGT: Heuer Bund (2012-2013)
Første gang jeg så (eller ihvertfall ble oppmerksom på) en Heuer Bund var for +/- et år siden her på Tidssonen. Jeg husker ikke hvem som postet bildet, eller i hvilken sammenheng det var. Uansett ble jeg veldig nysgjerrig på denne klokken, og gjorde en del research.
Siden en Tag Heuer var min første ordentlige klokke ble det ekstra spennende å lese og lære mer om en av de historiske modellene deres. Da jeg fant ut linken mellom Heuer Bund og Sinn ble jeg enda mer interessert og klokken kom på "må eie-listen" min. Ikke helt på topp, men rimelig langt opp.
I tillegg til å gjøre mer research om klokken begynte jeg også å sjekke priser, spesielt på chrono24. Prisene var ikke avskrekkende, men jeg var (og er) litt skeptisk til å bestille noe såpass dyrt fra en person/firma jeg ikke kjenner til, så det ble ikke til at jeg kjøpte.
For noen uker siden så jeg plutselig en til salgs her på Tidssonen. Jeg avtalte et møte med selger, og satte i gang med intensiv research for å være 100% sikker på hva jeg kjøpte. Ikke minst fordi urverket i denne var Valjoux 23, mens jeg trodde alle Bund ble levert med Valjoux 230. (Forskjellen på verkene er at 230 har flyback-funksjon og hack, mens 23 ikke har noen av delene. Ellers er det i utgangspunktet like verk). Jeg søkte mye på nettet og fant ut at noen Bund faktisk ble levert med Valjoux 23 - sannsynligvis de første leveransene. Bund ble levert fra 1967/68, og Valjoux 23 gikk ut av produksjon i 1974, så klokken min er vel fra en eller gang rundt 1970.
Da jeg møtte selgeren hadde han i tillegg til denne klokken også med seg en Heuer Luftforsvaret, og jeg ble litt i stuss på hvilken av dem jeg skulle kjøpe. Denne var i nesten strøken tilstand, mens Luftforsvaret var tydelig brukt og hadde feile visere. Selv om det jo hadde vært ekstra gøy med en "norsk" klokke gikk jeg heller for denne som var nesten som ny.
EDIT: I juni 2013 forsvant denne dessverre ut. Dette var en av de klokkene som aldri skulle selges, men jeg var kommet til et punkt der noe måtte ut av samlingen dersom noe annet skulle inn.