SOLGT: Helson Shark Diver bronse 42mm brun skive (2012-2013)
Jeg er dårlig på å vente. Jeg blir raskt utålmodig, og mister interessen. Jeg har "attention span" som er 12 år gammel gutt. Det å bestille klokker med lang leveringstid er med andre ord noe jeg ikke bør gjøre. Likevel gjorde jeg akkurat det i fjor sommer. I en post på WUS leste jeg at Helson skulle lage Shark Divere i bronse i 42mm i et begrenset opplag. Dette var jo bare en klokke jeg måtte ha. Jeg synes bronseklokker er supertøft, men 45mm blir for stort for meg. 42mm derimot er stort, men ikke for stort. Etter en del mailing fram og tilbake med Peter Helson hadde jeg bestilt akkurat en klokke med de specsene jeg ville ha. Da var det bare å vente, og vente, og vente…
Mens jeg ventet skjedde det imidlertid mye annet på klokkefronten, og når min første Rolex kom på hånden dagen før Helsonen ble levert, så druknet den stakkars bronseklokken litt i Rolexgleden. Den ble brukt litt nå og da, men langt fra så ofte som jeg hadde sett for meg da jeg kjøpte den. Forholdet til klokken ble omtrent slik forholdet mitt til sushi var i ti år - jeg hadde ingenting i mot det, og jeg kunne gjerne spise det, men det ga meg ingenting.
Jeg vet ikke hvorfor jeg plutselig begynte å like sushi - en dag jeg spiste det syntes jeg bare det var veldig, veldig godt. Det samme var det egentlig med denne klokken - en dag så jeg på den og innså hvor tøff den var. Med brun skive og destro-krone er den også veldig spesiell. Det er godt mulig dette er den eneste i verden med akkurat denne komboen. Vanlig er det ihvertfall ikke, og tanken på at den ble produsert akkurat slik fordi jeg ville ha den slik, gjør at tanken på å selge den akkurat nå virker helt usannsylig.
Bronseklokker ser bedre og bedre ut etterhvert som de blir mer slitt, og utvikler patina. I svake stunder har jeg flere ganger vurdert å framskynde prosessen litt med egg og/eller saltvann, men heldigvis har jeg klart å holde igjen. Jeg vil ha patina på denne, men jeg vil at det skal komme av "levd liv" og ikke av "kjemi på kjøkkenet".
Jeg har ikke hatt en ordentlig photo shoot med denne klokken, alle bildene jeg har av dem er wrist shots. Det henger selvfølgelig sammen med at det har tatt lang tid før jeg har fått en ordentlig forhold til den. Nå som vi har blitt gode venner skal det imidlertid bli en slutt på vansmektingen og jeg skal se om jeg ikke får tatt noen ordentlige bilder av den...
EDIT: ...likevel endte det opp med at jeg solgte den. Jeg hadde ikke mye lyst, men valgte å selge den for å finansiere nye klokker på vei inn. Trøsten får være at dersom savnet blir for stort skal jeg alltids klare å få tak i en Helson bronse igjen.