6. luke - 18 dager igjen til jul
Bak dagens luke finner vi…
En aldri så liten selvmotsigelse… For her er altså verdens første automatiske kronograf…
…i manuell utgave.
(Note to self: Idé til film: ”Hjelp! Noen har stjålet rotoren min!”… …eller kanskje ikke)
31 juveler har blitt til 25. Og ja, Zenith har fått kritikk litt slapt håndverk, i og med at de ikke har tatt seg bryet med å tette de tre hullene som skulle ha huset skruene til rotoren.
Denne er fra ca. 1994, og ble presentert som Zenith Prime.
Prime & El Primero... Dere skjønner tanken.
Men det gjorde tydeligvis ikke folk. For få år senere ble modellene med manuelt urverk reintrodusert som: El Primero HW – For virkelig å mate inn slektskapet til El Primero.
Og her er kanskje det største problemet til Zenith i et portvinsglass. (litt som nøtteskall, bare større)
Zenith har alltid laget masse forskjellige modeller, noen med modellnavn, noen uten, Pilot, Captain, Respirator, Defy, Port Royal, Class 4, Academy, Heritage, Class 6, Sporto, Sport, Autosport, 28800, 36000, 1200, 2000, etc. etc.
Men den største merkevaren deres er fremdeles et urverk. El Primero.
Ingen Submariner, ingen Daytona, ingen Royal Oak eller Speedmaster eller… (sett inn din favoritt klokkemodell her)
Derfor kom det kanskje ikke som noen overraskelse at herværende CEO i Zenith Jean Frederic Dafour i siste nummer av Watchtime sier at El Primero ikke er urverket, det er et modellnavn. (sagt i forbindelse med spørsmål om hvorfor det ikke skal stå: ”El Primero” på neste års Captain – kronografer).
Det er naturligvis bare spekulasjoner fra min side, men jeg vil tro at han sier det fordi han vil skape en merkevare basert på et design og et image, og ikke nødvendigvis på et urverk som har en mekanikk som, hvem vet, kanskje blir utdatert om noen år.
(kort pause i dagens forelesning for å gi plass til klokke ved siden av rose)
Andre produsenter oppgraderer stadig urverkene, og kan plutselig sette inn helt andre urverk i modellene uten at det skaper mye kontrovers. Men en El Primero med noe annet enn et El Primero-urverk? …Det går ikke. Med mindre man altså sier at El Primero er noe annet enn urverket. (men reaksjonene på internett tyder vel på at han skal slite litt med å komme unna med den)
Jeg tror de hadde gjort lurere i å fortsette å bygge på den opprinnelige El Primeroen slik de allerede har gjort med Striking 10th, Flyback, Retrotimer og andre nyvindinger. Men samtidig så er det også all denne vinglingen som gjør Zenith til et interessant merke å samle på. Og som gjør at Zenith finner på å et av verdens mest berømte automatiske urverk, og lage en manuell versjon.
Den manuelle El Primeroen ble produsert fra 1993 til 2002 i til sammen 16.100 eksemplarer med kalibernummer 420. Senere utgaver blir kalt 420Z etter noen små forandringer (to av tannhjulene fikk to nye tenner). Min har en Z gravert inn for hånd ved siden av 420-tallet på baksiden.
Hvorfor? Et av de små Zenith-mysteriene jeg har tenkt å finne ut av før eller siden. – Kanskje et av tannhjulene er byttet med et mer flere tenner ved service… Hva vet jeg?
Personlig så liker jeg manuelle klokker, og en manuell El Primero har en selvfølgelig plass i samlingen. Samtidig tenker jeg at det er nok noen som har gått på en smell på internett og bestilt en slik El Primero uten å vite hva HW står for. Noen av de siste modellene fra ca. 2002 har vært å få tak i helt ubrukte til ganske nylig, så noen kjempesuksess var de nok ikke.
Apropos gått på en smell, så tok jeg nok en sjanse da jeg bestilte denne. Ser helt grei ut, ikke sant…
Men har nok hatt en og annen ”dive” på kontorpulten.
Sånn går det av og til når man må støtte seg til google translate for å se hva man kjøper.
Men det kunne det vært mye verre. Den er gullbelagt, men heldigvis er ikke gullet slitt av enkelte steder, slikt man ofte ser med gullbelagte vintageur. Så alt i alt er jeg fornøyd med min ”Prime”. Nok en modell fra Zenith som forsvant til de evige internettjaktmarker.