8. luke - 16 dager igjen til jul
Vi har kommet frem til luke 8. Og hva skjuler det seg der…
Det ligner på en El Primero, gitt…. Men siden det er tre dager siden forrige skikkelige automatiske El Primero, så frem med stortromma og…
Slå!
Ikke bare en, men altså to El Primero. De er i nær slekt og hadde derfor lyst til å bli presentert på samme dag. Den første har modellnummer: 01.0460.400
Mens den andre har modellnummer 01/02.0461.400
Modellserien heter Rainbow, og begge urene er fra ca. 1998/9.
Før det kommer mer om klokkene, en liten digresjon vedrørende modellnummereringen til Zenith fra midten av 70-tallet og frem til i dag. De første to tallene (XX.xxxx.xxx) i rekken er materialet. 01 & 02 er begge stålmodeller, men 01 er med rem og 02 er med lenke. Så er det forskjellige andre kombinasjoner. 06 er gull, 30 er også gull, 20 er gullbelagt osv… (01/02 betyr at akkurat denne modellen kom med både rem og lenke). De neste fire sifrene (xx.XXXX.xxx) er selve modellnummeret. Det siste sifferet i dette nummeret angir som oftest fargen på skiven, men er ikke helt konsekvent. Hvis modellen først kom med hvit skive, så kan 0 være hvit, og neste farge være 1., men hvis svart er den første fargen, vil 0 være svart, og 1 kanskje være hvit. Zenith gjør det altså ikke særlig lett for en stakkars samler)
De tre (av og til fire) siste sifrene (xx.xxxx.XXX) angir klokkens urverk. Her er det altså snakk om kaliber 400 som er Zeniths grunnkaliber, mens alle kalibernummer som starter på 6, er Zeniths automatiske kaliber: Elite, presentert på midten av 90-tallet, og fremdeles arbeidshesten i de automatiske klokkene til Zenith.
I den siste tiden har ulike modellvariasjoner blitt angitt med ytterligere flere siffer bak kalibernummeret, med enda mer forvirring som resultat. Men nok nerding. Tilbake til… …en annen type nerding.
Jeg kjøpte den hvite først, men den blå… ah… Den svarte og blå er kanskje et av de frekkeste urene Zenith har laget.
En tommelfingerregel blant velkledde mennesker har alltid vært: Ikke miks blått og svart! Se som Zenithen blåser i det!
Designmessig må denne røveren ha vært en provokasjon da den kom, men i den senere tid har jeg sett at også motepolitiet har gått bort fra å snakke nedsettende om denne
sammensetningen.
Noe jeg antar startet med den blå og svarte Rainbowkronografen på 90-tallet.
Men den hvite er ikke så dum den heller. Den finnes for øvrig i to nesten helt like versjoner. En som er enda hvitere, men hvite (litt tynnere visere) og ikke så mye svart på skiven som denne.
Spørsmålet er: Trenger man egentlig to Rainbow-kronografer? Det riktige svaret på det spørsmålet, er: Nei. Man trenger ikke to, man trenger minst fem. Det er bare økonomi som ikke gjør at jeg har flere.
Rainbowserien ble produsert fra ca. 1995 og frem til år 2002, og må sees som et forsøk på å ta markedsdeler fra de litt mer sporty kronografene som Speedmaster og Daytona. Den kom i mange varianter, også med dreibar bezel. Den gule varianten av den modellen står høyt opp på ønskelisten, men den finnes også i blått, med gulldetaljer og twotone lenke. Helgullvarianten som en av tidssonens medlemmer disponerer,
er også helt rå!
Dessverre bare stål her…
Rainbowserien ble også produsert uten kronograf som dykkerklokke, en klokke som minner veldig mye litt om en Rolex Submariner. Hvis man går for den varianten, så finnes det en liten felle. I en periode ble dette uret produsert med ETA 2892-2 urverk. Ikke noe galt med dem, annet enn at de er litt mindre, og litt billigere på bruktmarkedet. De som har ETA-verk har datoen klokken 3 i stedet for den vanlige plasseringen mellom 4 & 5. Akkurat som de aller fleste El Primeroene (og alle fra denne perioden)
Ved siden av vanlige kronografer og autimatiske klokker er en av de mest kjente Rainbow-urene: Rainbow Flyback-varianten som ble utviklet i samarbeid med det franske flyvåpenet. Mens en normal El-Primero kronograf starter med trykk på knapp en, og gjør absolutt nada med trykk på knapp to før du har stoppet den, så vil en flyback-kronograf starte med trykk på knapp en en, og ved trykk på knapp to umiddelbart fly tilbake (flyback der, altså) og starte fra null igjen.
Her er fire minutter og seks sekunder av livet ditt som du aldri kommer til å få tilbake… Men du kommer til å ha en stor innsikt om hva som skjer når man trykker på den nederste knappen. (De utålmodige og/eller smarte kan spole frem til 3:37 for å se videoens høydepunkt).
(Familiebilde av Flybackløse slektninger mens vi venter på at alle får sett ferdig):
Men hva er vitsen med en sånn funksjon?
Vel. Den er jo et helvete å ha med seg på skøyteløp når man skal føre rundetider, men for piloter som går igjennom forskjellige rutiner de har et begrenset tidsrom å utføre, før de går over til neste operasjon, er en kronograf som starter umiddelbart så fort forrige operasjon er utført, gull verd. Slik har i hvert fall jeg forstått det.
Siden jeg ikke er pilot, så har jeg ikke en Flyback-kronograf. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skriver om den heller. Spesielt siden jeg har disse to å kose meg med.
Åjo. Jeg nevner Flyback-kronografen fordi jeg synes den sier noe interessant om Zenith. Koblingen mot det franske militæret var nok ikke først og fremst et nobelt forsøk på å hjelpe franskmenn å utføre soldatgjerningen sin i luften. Zenith ville nok gjerne koble seg mot millitære for å skaffe seg litt god gammeldags kred.
Det eneste som var litt pussig var at de valgte Rainbow-modell-linjen. Rainbowmodellene har nemlig fått navn etter en båt fra 1934. Det hadde vært fint å si at det var en utorlig båt, men Rainbow var en båt som kun gjorde en ting verd å nevne. Den vant American Cup. En gang. Mer info
her.
På denne siden kan man også kjøpe et byggesett av den originale båten. Som man kan bygge og bruke hvis man vil fotografere Rainbowklokkene sine foran. Men det får være grenser… …her er en enklere
byggevariant.
Noe sier meg at jeg gjorde en liten feil.
Men hvis man lurer på hvordan den stolte båten fra 1934 så ut, så kan man alltids snu klokken å ta en ny titt.
Uten at jeg har greie på det, så må sponsebiten av næringsvirksomhet være vanskelig. En ting er å gi penger, en annen ting er å forvalte folks syn på merkevaren din, og hva du kobler den til. Zenith har koblet klokken til Roald Amundsen, Mahatma Gandhi, diverse eventyrere,
romfart, BMW, John F. Kennedy og John Blashford Snell. (hva vet du ikke hvem Blashford Snell er? Slå opp på
side 36 i denne linken med det samme… Det er et par andre fine artikler og bilder der også.
Lenge følte jeg at Zenith var ufokuserte. Hva er det Zenith forsøker å selge oss? Gandhi, Amundsen og Kennedy?
Store menn. Men hva har de felles?
Svaret Zenith gir oss: Pionerånd.
Og de har kanskje rett. Zenith har vært pionerer på mange områder.
Og kanskje er det bittelittegrann pionerånd i å lage en julekalender med Zenithklokker også? Etter 8 luker så lurer jeg fortsatt litt på hva jeg holder på med, men når Amundsen klarte å gå til Nordpolen og John F. Kennedy klarte å sjekke opp Marilyn Monroe, så klarer jeg vel noen luker til jeg også.