Jeg vet at jeg nå beveger meg ut på noe tynn is...men skitt au !
Jeg påstår at service på armbåndsur som utsettes for "normal" bruk i miljø med normal luftfuktighet og støvtetthet, ikke er nødvendig før etter 6 - 8 år, kanskje med enda lengre intervaller... :roll:
At urmakere anbefaler oftere service, kan jo skyldes at det er en grei inntektskilde for dem ! :?
Som f.eks en herværende urmaker i Stortingsgt. i Oslo som skulle ha kr 150.- for å skifte batteri på et Casio sportsur, batteriet kom utenom !! (Klokken tilhører min datter.)
Dette blir nesten som med biler, noen ønsker jo så absolutt ha den på merkeverksted for å få "riktig" service ! :? Og som gjerne tar seg betalt deretter.
At noen urmakere ikke har nødvendige og "riktige" deler til et bestemt merke, er sikkert riktig,- og at en derfor må oppsøke en merkeforhandler.
Mangel på merkekunnskap kan selvsagt også være et lite hinder.
I alle de år jeg har drevet med klokker, har jeg kun hatt klokker på service når de har begynt å med egne rundetider eller jeg har ønsket å bytte glass.
Selv min gamle og velbrukte SeaDweller med bortimot 85 dykk gjennom 5 år og som deltok på de fleste av mine oppdrag, fikk sin første service først etter nevnte fire år. Etter utsagn fra daværende urmaker hos Bjerke i Bergen, trengte glasset å bli skiftet ut, men alle pakninger var fortsatt myke og tettet perfekt !
Slik jeg har oppfattet mange av forumbrukerne her behandler sine klokker (varsomt og med omtanke) skulle min påstand tilsi service ca hvert 8 år !