Partagas D No. 4 er diggOppsummering etter 2 uker på Mallorca:
Har hatt mange fine kvelder med gode smaker, et par med bare ok opplevelse. Kun 1 med dårlig trekk. Det fleste ble røkt i følge med San Miguel. Godkjent.
Vis vedlegg 100748
Jeg skulle prøve montecristo'en nå og jeg får ikke trekt i den, hvorfor er det sånn?Vis vedlegg 102285
Litt godsaker i varmen
Jeg skulle prøve montecristo'en nå og jeg får ikke trekt i den, hvorfor er det sånn?
Det er helt vanlig at en og annen sigar er "pinne", ren og skjær uflaks. (Dvs umulig å trekke, det har med pakkingen av sigaren å gjøre) En "våt" sigar kan reddes ved å sakte avtørres-legges i tørrere klima, en tørr sigar, altså uttørret, er ikke å redde-tilbakestille. Kan selvfølgelig røykes men smaken er gone.Jeg skulle prøve montecristo'en nå og jeg får ikke trekt i den, hvorfor er det sånn?
Noen tips for oppbevaring uten humidore?Det er helt vanlig at en og annen sigar er "pinne", ren og skjær uflaks. (Dvs umulig å trekke, det har med pakkingen av sigaren å gjøre) En "våt" sigar kan reddes ved å sakte avtørres-legges i tørrere klima, en tørr sigar, altså uttørret, er ikke å redde-tilbakestille. Kan selvfølgelig røykes men smaken er gone.
Dette er typisk for cubanere. De har (i hvert fall historisk) hatt dårlig kvalitetskontroll sammenlignet med Dominican og Nicaragua. Nyere årganger har vist seg å være bedre men fortsatt må man regne med en og annen tett sigar. Triksene er å masere sigaren på det harde området eller å stikke en tynn nål eller et tynt borr inn i den.hvorfor er det sånn?
Jeg ville ikke hatt sigarene i kjøleskap, og i hvert fall ikke fryseren med mindre de er infisert slik @Timewarp sier.Noen tips for oppbevaring uten humidore?
Holder de seg i si 3 uker i en tuppevare boks.
Evt putte sigarene i en pose ålegge en potet i boksen eller noe sånt