Skriveinstrumenter

Gillar Montblanc..

... Och har ägt några stycken. Nu är endast denna kvar:

IMG_0049.jpg


Och vad jag kan skriva på:

Pens017.jpg


Några andra också:

Pens007.jpg

(Nerifrån upp: Sailor Maki-e, Montblanc Solitaire, Roger Dubuis, Rolex, Hublot :) )
 
Herlig Mont Blanc-notatblokk! Hvor kjøpte du den? Dyr?

Kjenner jeg må ha en sånn ;)
 
Tusjpenn!

Hei, kan noen anbefale en meget god tusjpenn?

Nå er jeg storforbruker av disse:

tusjpenn.jpg


Jeg "roter bort" disse, men har jeg en kostbar penn så går det bra, ihvertfall gjorde det det med lighter i 15 år. :p

Men så har vi fått ny leverandør på jobben og jeg har bare 1 eske igjen!

Er på jakt etter noe som både ser bra ut og fungerer til daglig bruk. Mont Blanc e.l.

Noen gode anbefalinger?

Takk!
 
Space pen

Hvor får man kjøpt Fisher Space Pen i Oslo. Jeg var innom Norli i Universitetsgaten, men betjeningen hadde ikke en gang hørt om merket.
 
Daglig pennebruk..

TWSBI 530 Daimond + Noodler's Bulletproof Black/Taiwan Eternal Blue
Parker 51 (fra 1951 faktisk) + Parker Blue-Black/Watermans Florida Blue
UniBall Jetstream - Blue (fantastisk bra)
Cross Townsend Black - Black F.
 
Etter å ha slått ihjel litt tid med å surfe denne tråden så må jeg ærlig innrømme at dette er pene (skrive)saker!

Som tidligere etterspurt av annen bruker litt tilbake i tråden så ønsker jeg et mer "fyldig" svar:

  1. Er disse pennene best egnet for det estetiske, eller har de gode egenskaper som det de faktisk er - skrivesaker?
  2. Kan man sammenligne driftsikikerheten på lik linje med urverk? Hater å ha penner som bestemmer seg for å være vanskelige å ha med å gjøre:mad:
  3. Kan en ball-point etterfylles? (røper min kompetanse på dette feltet..)


Håper noen kan gi meg et svar på disse spørsmålene. Som sagt så ble jeg litt paff når jeg merket at kjøpelysten ble vekket, men du verden! Dette er jo gromme saker!
Som tidligere fortalt av en annen bruker så egner jo dette seg som en veldig bra gave til foreldre som har alt.

E
 
Spørsmål 1 og 2 kunne jeg tenkt meg å hørt mer om selv, når det gjelder 3 så er svaret ja. Man kan kjøper refills som man bytter ut selv
 
Etter å ha tuklet med Mont Blanc penner opp igjennom årene må jeg si at de er helt fantastisk gode å skrive med. Pappa har hatt en roller ball fra nevnte merke i snart 15 år og i følge han, er den like god i dag som den var ny. Som Magnus sier er det mulig å kjøpe refills til rollerball og de er veldig enkle å bytte.

M
 
Jeg var selv på jakt etter en MB for et år siden, ble ikke noe handel da, men tror uansett nå jeg venter med å kjøpe til jeg er ferdig med studiene. Når jeg var på jakt fikk jeg prøve flere modeller samt flere forskjellige "fyll", merket stor forskjell når jeg fant riktig fyll for min skrive måte. Jeg vil absolutt si det er mer i det enn et pent stykke mekanikk. Hvorvidt det er store forskjeller i prisen man betaler for en "god" penn vet jeg ikke.
 
Etter å ha slått ihjel litt tid med å surfe denne tråden så må jeg ærlig innrømme at dette er pene (skrive)saker!

Som tidligere etterspurt av annen bruker litt tilbake i tråden så ønsker jeg et mer "fyldig" svar:

  1. Er disse pennene best egnet for det estetiske, eller har de gode egenskaper som det de faktisk er - skrivesaker?
  2. Kan man sammenligne driftsikikerheten på lik linje med urverk? Hater å ha penner som bestemmer seg for å være vanskelige å ha med å gjøre:mad:
  3. Kan en ball-point etterfylles? (røper min kompetanse på dette feltet..)


Håper noen kan gi meg et svar på disse spørsmålene. Som sagt så ble jeg litt paff når jeg merket at kjøpelysten ble vekket, men du verden! Dette er jo gromme saker!
Som tidligere fortalt av en annen bruker så egner jo dette seg som en veldig bra gave til foreldre som har alt.

E

Det finnes en stor penneverden der ute!

Selv er jeg stor tilhenger av fyllepenner, og gir litt svar ut fra det. For meg er ball-point og rollerballs penneverdenens kvarts-urverk. Joda- de er stabile, pålitelige, tilgjengelige ...og kjedelige. De skriver jo forsåvidt, men kvartsverk holder jo tida. De fleste slike penner har mer eller mindre standard refills som kan byttes ut. Det finnes mye å velge i av materialer og annet- men dette kommer jeg tilbake til.

Fyllepenner er saken. Det er mekanikk. Det finnes enkle masseproduserte varianter, luksusvarianter, "manufacture" penner der mekanikken og pennesplitt er laget inhouse. Det finnes egne fyllepennprodusenter. Det finnes egne fyllepennforum. Det finnes egne fyllepenntreff (og ja jeg har vært på noen..)

En ting om gangen; Den store forskjellen på en fyllepenn og rollerball er hvordan blekket distribueres til underlaget (arket om du vil). På en rollerballpenn (eller kulepenn som vi vel kaller det i dannet dagligtale- trengs det friksjon for å få kulen i spissen til å rotere, og overføre blekk til papiret. Dette krever et visst trykk (noe som for ganske mange har medført at vi har fått helt feil skriveteknikk, for ikke å snakke om belastningsskader). En fyllepenn derimot, "lekker" blekk kontrollert. Dette gjør at det ikke kreves noe trykk for å få blekket over på arket. Mange mener kulepennen er en sterk faktor til hvorfor vi har mye dårligere håndskrift nå enn i "gamle dager" (jada- de skrev ikke like raskt på PC men det er en annen sak).

Litt om noen faktorer som gjøre fyllepenner spennende som skriveredskap, og kan avgjøre skriveegenskaper, estetikk, osv.:

Pennesplitt
Pennesplitten er helt avgjørende for hvordan skriveopplevelsen er. Det finnes i dag få som produserer pennesplitter. Pelikan og MontBlanc har "inhouse" produksjon. Veldig mange andre bruker penneverdenens "ETA", Bock. Det er pennesplitten som har kontakt med papiret, og som overfører blekket. Materialvalg, utforming, sliping osv. kan gi store variasioner. Stål, gull, palladium, rhodium, sølv - alle har forskjellige egenskaper i forhold til hvordan blekket flyter, og hvor fleksibelt det er. Om en ønsker å skrive Copperscript eller andre varianter som varierer strektykkelse ønsker man seg en splitt med mye fleks (og mange jakter på bra vintagepenner til dette, da det ikke finnes mye nytt på markedet.) Om det skal skrives på gjennomslagspapir ønsker man en mye hardere splitt. Bredden på splitten varierer (Ofte snakker man Fine, Medium, Broad - men det finnes andre spennende varianter med forskjellig horisontal/vertikal linjetykkelse osv.) Det finnes egne "Nibmeisters" som har spesialisert seg på å tilpasse splitter til den enkelte.

Fyllemekanisme
Her finnes det også mange varianter. Kjenner ikke helt de norske betegnelsene på alle disse, så bær over med meg.

De enkleste pennene bruker enten blekkpatroner, eller en "converter" som ser ut som en litt større blekkpatron, men kan fylles fra blekkhus. Pelikan og MontBlanc bruker ofte "piston filler" mekanismer, hvor hele pennekroppen fylles fra blekkhus ved å skru på en mekanisme bak på pennen (og opererer et innvendig stempel). Noen er i plast. Andre, særlig dyrere modeller er av messing eller andre metaller.

Mange eldre penner har en gummiblære i pennekroppen som fylles ved at den komprimeres og får ekspandere igjen.

Det finnes mange flere.

Materialer pennekropp
Her er fabrikantene fantastiske til å finne på navn til plastblandingene sine. MontBlanc kaller sin "precious resin". Men det finnes altså mange plastvarianter. Mange synes gamle celloloid penner er stas. Det produseres ikke celluloid til pennefabrikkering lengre, men noen spesialprodusenter har skaffet seg "old-stock" materialer de bruker. Mange penneentusiaster sverger til at disse pennene "føles mer levende" -hva nå enn det betyr. De kjennes i alle fall anderledes ut i hånden enn andre.

Ellers er gull, sølv, platina, palladium, rhodium osv tilgjengelige. Mye av dette er for estetikkens skyld, men det påvirker i alle fall hvordan pennen føles i hånden (og på dette nivået er vi raskt inne på følelser på linje med de vi har for våre eksklusive ur..)

Blekk
Dette er også en egen verden. Blekk har ikke bare forskjellig farge- men også egenskaper. Det finnes små og store blekkprodusenter og MYE å velge mellom. Noen flyter lett, noen er evigvarende osv. Det finnes blekk som er framstilt av årgangsrødvin! Blekket har mer enn man først skulle tro med skriveegenskaper å gjøre. Det fungerer også som "smøring" mellom ark og splitt.

De fleste tenker på MontBlanc umiddelbart. De er vel kanskje å se på som penneverdenens Rolex? Bra greier, for all del- men det finnes så mye annet spennende der ute.

Også i penneverdenen finnes det mye gøyalt vintage og nytt. Det finnes asiatiske, italienske, tyske, amerikanske (og en gang i tiden hadde vi norske)

Noen ting å google videre på:
- Nibmeister Richard Binder
- Fyllepennforumet Fountainpennetwork
- Produsenter Visconti, Pelikan, MonteGrappa, Parker, Aurora, Shaeffer
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Takk for et fantastisk innlegg thomaswi. Blir nok en rollerball på meg når studiene er ferdig.
 
Hva med de gamle, gode fjærpennene - er de helt ute av bildet?

Neida- absolutt ikke. Andefjær kan framdeles gjøre nytten. Hadde gleden av å bli instruert litt i bruk av disse fra en entusiast på London Writing Equipment Show for et par år siden. Krever veldig lett hånd, og stadig dypping i blekk - så en smule upraktisk er det jo :)