Montblanc
Meisterstück Classique
Jeg anskaffet denne i mars i år. Link:
http://www.tidssonen.no/forum/galleriet-8/moores-samling-2369/index123.html#post134713
Falt veldig for den klassiske enkle eleganse.
Det blir ikke min siste.
Montblanc ble etablert i Hamburg i Tyskland i 1906 av bankmannen Alfred Nehemias og den Berlinfødte ingeniøren August Eberstein. Begge tok innover seg datidens behov (og markedspotensial) i å utvikle skriveinstrumenter i en enklere og mer klassisk form enn verden så langt hadde sett. Herrene Dziambor, Laussen og Voss overtok etter kort tid selskapet, og i fellesskap la de grunnlaget for Montblancs internasjonale vekst og videre suksess.
“Manufacturers of high-class gold and fountain pens” ble raskt etablert som slogan for selskapet.
I starten var Montblanc registrert som “Simplo Filler Pen Co.”. “Simplo” var et uttrykk for den unike forenkling og revolusjonerende måte man utviklet fyllepennen på, nemlig å kunne fylle pennens hus med blekk slik at man kunne bruke pennen uavbrutt over lengre tid.
I 1909 ble den første fyllepennserien lansert; - “Rouge et Noir”. Samme år ble Montblanc registrert som selskap.
Historien vil ha det til at navnet kom noe “tilfeldig” under et kortspill hvor en slektning til en av selskapets partnere tok Montblanc i bruk som analogi mellom Alpenes høyeste fjell og fyllepennene som de beste i markedet. Montblanc ble i 1910 registrert som offisielt trademark, og samme året lanserte man serien “Montblanc” med sin karakteristiske hvite stjerne på pennekapselen. I 1913 blir også den hvite stjernen Montblancs offisielle emblem og logo.
Symbolikken den hvite stjernen skal gi er den snødekte toppen av fjellet Mont Blanc. Mont Blanc er Europas høyeste fjell, og gjennom dette emblem symboliserer selskapet sin commitment til alltid å ha den høyeste kvalitet og kunnskap om faget.
Det store globale gjennombrudd kom i 1924 da Montblanc lanserte Meisterstück-serien.
Med denne lanseringern var et ikon født. Fyllepennenes stilikon nummer 1, og er den dag i dag det mest berømte skriveinstrumentet i verden. Siden dette er Meisterstück videreutviklet og vært i kontinuerlig produksjon, og fremstår som selve symbolet på selskapets langsiktighet, kontinuitet og tidløse design.
I 1929 forankret man seg enda sterkere til historien og Mont Blanc. Dette året inngraverte Montblanc tallet “4810” i hjertet av alle Meisterstück-instrumenter; - pennens nib. 4810 er høyden til Mont Blanc, og symboliserer gjennom dette den ypperste og høyeste kvalitet.
I 1934 endres selskapets navn til “Montblanc Simplo Gmbh”. I 1935 kjøper Montblanc opp et skinnproduksjonsselskap, og på denne måten sikrer Montblanc kontroll over hele produksjonskjeden i tilknytning til deres writing instruments; - både penneproduksjon og accessories i tilknytning til sluttproduktet. Montblanc kan til fulle defineres som en 100% in-house manufaktur.
1952 er en annen viktig milepæl i Montblancs historie.
Dette året introduseres “Meisterstück 149” for verden. Med denne "ny"versjonen av en allerede veletablert suksess, når Montblanc bokstavelig talt nye høyder som manufaktur. Meisterstück blir nå et stilikon absolutt “alle” vil ha.
- “May I help you, Mr Adenauer?”
Ordene falt i 1963 av President John F Kennedy.
Adenauer var tysk rikskansler og skulle signere et felles dokument med USA, men han hadde ingen penn for hånden. President Kennedy overrakk Rikskansler Adenauer sin Meisterstück 149 fyllepenn, slik at dokumentet kunne underskrives.
Utviklingen av selskapet var enorm fra 60-tallet og utover de neste tiår, med et utvidet fokus mot kunst, kultur og samfunnsliv, samt nye produktspektre innen både smykker, ur, briller, parfymer, skinnvarer og accessories.
Som innen horologien har også skriveinstrumentene og dets manufakturer sine slogans.
I 1986 lanserte Montblanc sitt; - “The Art of Writing”. Man kan nikke gjenkjennende også til dette.
I 1993 blir Montblanc en del av Richmont-gruppen. Som kjent inkluderer Richmont selskaper som Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Officine Panerai, IWC, Jaeger-LeCoultre, Piaget, Baume & Mercier, samt andre luksuriøse merker som Cartier, Purdey, Chloe - blant annet.
I 1999 markeres Meisterstücks 75-årsjubileum med ny serie, samt at verdens første Montblanc Flagship Boutique åpnes i New York.
Montblanc fremstår som verdens fremste manufaktur innen writing instruments. Til tross for at det er mange om beinet også i denne bransjen.
Gjennom å stadig søke nye innovasjoner samtidig som man klarer å ta vare på de gode tradisjoner og de klassiske linjer fra fortiden, evner man likevel å opprettholde sin posisjon som skriveinstrumentenes høyest prefererte manufaktur. Selskapet er nå representert i over 70 land, med over 360 offisielle Boutiques.
Da jeg endelig tok skrittet ut og skaffet meg en Montblanc, måtte det derfor bli “signatur”-pennen; - Meisterstück Classique.
Her noen bilder av anskaffelsen.
Sammen med fyllepennen fulgte selvsagt også et elegant blekkhus som blir for den mer stasjonære plassering på kontoret. I tillegg fulgte blekkpatroner for reiser.
Enhver manufaktur fyllepenn har sitt serienummer.
Den hvite stjerne.
Utsøkte graverte detaljer.
Til og med pumpen i kammeret har utsøkte graveringer. Intet er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder tysk mesterhåndverk...
Så har vi nib´en da. Hjertet i pennen.
Vakkert gravert og utsmykket i 14k, både med logo og selvsagt Mont Blancs 4810 meter.