Skriveinstrumenter

Har selv en enkel, men fantastisk penn fra Tag Heuer!

KdSp1.jpg
 
csabkos penner

Akkurat som med klokkekjøpene jeg ikke hadde råd til, så har det blitt noen lekre fyllepenner i det siste. Men det hjelper å få på RDen og ta frem en herlig fyllepenn (eller browse TS!) når man kjeder seg på jobb ...

Jeg klinker til med en av favorittene med en gang, en S.T Dupont Olympio (hvis jeg ikke tar feil). Ifølge salgtriksene jeg falt pladask for skal denne være laget av ekte lacquerware og platina og hva vet jeg. Boksen er ikke akkurat en klokkeboks:

DSC00586.jpg


DSC00585.jpg


Graf von Faber-Castells Anello med ibenholtz (?; "ebony") er en annen klassiker:

DSC00589.jpg


DSC00590.jpg


En annen S.T. Dupont, en Orpheo denne gangen, tror jeg, med lacquerware og palladium, visstnok:

DSC00587.jpg


En gammel god Rotring fyllepenn fra forrige årtusen (arvet fra faderen):

DSC00601.jpg


Nok en S.T. Dupont, kan det være en Defi (jeg kan blandet sammen modellnavnene her ...)?:

DSC00592.jpg


To Mont Blanc fra den elegante og moderne SlimLine serien (den lyse er en fineliner, den lekre mørke er en fyllepenn):

DSC00602.jpg


DSC00596.jpg


En uventet high-light, en Omas Marconi i sølv, den eneste med fin og velluktende boks:

DSC00598.jpg


DSC00599.jpg


DSC00600.jpg


Den neste ble solgt til meg som en unik greie i _hvit_ titan, en McLaren som visstnok kun finnes i svært få eksemplarer og kun deles ut til femdoble Formel 1-verdensmestere, etc, etc. Jeg gikk fem på på dette snakket:

DSC00594.jpg


DSC00595.jpg


Til slutt, to gruppebilder:

DSC00605.jpg


DSC00604.jpg


Hvilken som så er favoritten? Dupontene (særlig den store med fiolette innslag) skriver veldig bra og gir en herlig kvalitetsfølelse. Omasen er en positiv overraskelse som også skriver veldig bra og kommer i en herlig boks. Den personlige favoritten er imidlertid McLaren, men den er brukt og skriver ikke bra som de andre, selv om den har forbedret seg i det siste ...

Idiotisk pengebruk, men akk så herlig å ta på disse på jobben ...
 
Ikke like heftig som Mr.K sin unboxing, men fikk en pakke fra pencils.com i går.

41273CC7-869D-44F2-A36A-C58D01ADCB77-6312-00000289E9D47C24.jpg
 
...at denne tråden har blitt 13 - TRETTEN sider lang sier en hel del om oss som frekventerer her. 13 sider om skriveredskaper.... Milde himmel ;)

Edit:
Unnskyld godtfolk: SkriveINSTRUMENTER må vite ....
 
Redigert:
Sendte morfars Montblanc til overhaling (Det heter det for penner og?) hos David Anderson, som sendte den videre til Montblanc. Overraskende mye som ble gjort for rundt 1000 kr. Nå gjenstår det bare å lære seg å skrive med den.

9106F58E-0350-41D4-9AB1-6CE57468EC74-2728-0000027F6B3AE4A0.jpg
 
En liten oppdatering med et utvalg av tilveksten på fyllepennfronten de siste par månedene. Som med klokker opererer jeg ikke i de øvre prisklassene (ennå) men forsøker å finne det mest interessante i "affordable"-kategorien.

2012-12-16091101_zps3d4768eb.jpg


Fra venstre:
Parker 45 - Grå, Broad 14K nib
Parker 45 - Svart, Fine 14K nib
Parker 51 Aerometric MK-I - Grå, Medium 14K nib
Hero 100 - Flighter, Fine 14K nib
Hero 110 - Svart, Fine 12K nib
Jinhao 159 - Svart, Medium ss nib
Lanbitou Pocket Missile - Flighter, Extra Fine ss nib

De tre Parker-pennene er kjøpt pent brukt og skriver meget bra, og særlig Parker 51 skriver som smør på varmt hvetebrød. Parker 51 er veldig populær og pent brukte eksemplarer selges meget raskt, derimot er det fortsatt mulig å få Parker 45 ganske rimelig siden de er litt mindre populære blandt samlere. Det at Parker 45 bruker blekkpatroner istedenfor mer avanserte fyllemekanismer gjør kanskje også at de er litt mindre populære blandt fyllepennentusiaster.
De fire siste er kinesiske, og de to siste er nok relativt typiske for kinesiske penner som man finner på ebay for 30-50 kroner; med litt flaks finner man noe som skriver bra, men kvalitetskontrollen er noe mangelfull og særlig kvaliteten på overflatefinish er ofte ganske sørgelig. På en penn fra Baoer (ikke vist her), begynte den svarte lakken på overflaten å skalle av etter bare to ukers bruk.
Hero er vel blandt de mest kjente av de kinesiske fyllepennmerkene, og selv om de fleste pennene deres er svært billige og ikke nødvendigvis så innovative på designfronten (Hero 616 er for eksempel en meget billig men ganske brukbar klone av Parker 51) men de har også en serie penner av betydelig høyere kvalitet; Hero 100, 110 og 1000 kommer med gull-spiss og livstidsgaranti, og koster rundt 2-300 kroner.
 
En liten gral dukket opp i posten i dag - Pelikan Souverän 400 White Tortoise. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe den mye billigere M200 inntil jeg så bilder av denne...
2013-01-05133557_zpsda8caeb1.jpg
 
Her er min Parker Deluxe Challenger fra ca. 1940. Bestefaren min fikk den i julegave i 1942 da han var I USA som krigsseiler under krigen. Da jeg fikk den av han manglet den sekken som skal fylles med blekk. blekk-sekken (ink sack) den fikk jeg kjøpt på ebay fra England. Den originale fyllemekanismen var der fra før av så det var bare å sette i den nye gummisekken og rense nåla for gammelt blekk. Den fungerer helt fint!

Ikke min penn på bildet, men helt lik.

621_1371866318I.jpg
 
Har børstet støvet av min Pelikano patron.



pelikano+001+resize.jpg



Utrolig mye bedre å skrive med en vanlige kulepenner.

Helt enig, hadde en klin lik en i blåfarge fra 1970, men den knakk i to da jeg skulle skifte patroner i den, plasten var for sprø... :(

Gikk ikke an å fikse!
 
Hvorfor fyllepenner (dette er en overraskende fascinerende filmsnutt - herren skriver også meget pent!):
[video=youtube;pRebkWHsHC0]http://www.youtube.com/watch?v=pRebkWHsHC0[/video]
 
Den videoen var nydelig! Jeg hadde egentlig tenkt å spørre om anbefalinger til en god og enkel kulepenn, men nå fikk jeg jammen lyst på en fyllepenn også.

Jeg skal begynne å studere litt igjen til høsten og lurer på om det finnes noen penner i spekteret mellom Mont Blanc og en tredve kroners penn hos bokhandleren, jeg tenker en hundrelapp eller to. Pennen kommer til å bli brukt til matteoppgaver og lignende. Hadde blitt glad for tips.

Finnes det noen billige fyllepenner for en som har lyst til å prøve det ut? Jeg har aldri skrevet med en slik før og vil gjerne prøve det uten å brenne av noen store summer.
 
Finnes det noen billige fyllepenner for en som har lyst til å prøve det ut? Jeg har aldri skrevet med en slik før og vil gjerne prøve det uten å brenne av noen store summer.

Lamy Safari er gjerne standardsvaret for de som vil teste ut en god, rimelig penn. Ikke noe ekslusivt over designet, men veldig gode splitter, og det er jo det viktigste.

Lamy er ofte litt brede, så jeg ville vurdert en fin, maks medium splitt.

Du finner de på bukta til rundt kr. 200,-

Dersom du liker fyllepenner og ønsker å gå opp noen klasser er Pelikan et trygt valg. Har flere Pelikan Souverän og de er vel.... suverene.

Montblanc er selvfølgelig det alle tenker på når man skal ha en fin penn, men det er mye annet som er minst like spennende: Pelikan, Montegrappa, Visconti og Conway Stewart har alle flotte penner.
 
Venstrehendt...

Hei! Er det noen som har gode tips om pennetyper som passer for venstrehendte? Er så kjipt når blekket dras utover av håndbaken...
 
Stemmer i anbefalingen av Lamy Safari. Et godt og rimelig valg. Koster ca 240 på Ordning & Reda i Bogstadveien. Velg gjerne "fine" splitt, det er mest anvendelig.

8166656704_20bfceb8ac_z.jpg
 
Takk for tips! Jeg bestilte en Lamy Safari nå, med ekstra blått og svart blekk. Er det noen retningslinjer på når man skal skal bruke svart og når man skal bruke blått?