Speedmaster vs Daytona

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.800
Sted
Ingensted
Alle skal jo ha en Speedmaster Pro, eller ha hatt en Speedmaster Pro i sitt eie hvis de er særiøst interessert i ur. "Alle" har vel også en eller annen gang drømt om, kanskje eid eller vurdert å skaffe seg en Daytona.

Jeg solgte min Speedy i forrige uke, til fordel for den mer enn dobbelt så dyre Daytona.

Var dette lurt? Nei selvfølgelig ikke, Speedmaster er et utrolig flott og anvendelig ur, som tåler "alt" det kan bli utsatt for - bortsett fra bading og dykking.

Angrer jeg da? Nei - slettes ikke ( jo kanskje litt på at jeg ikke kjøpte en Panerai krono isteden).

Hva er så bedre med Daytona'n og som forsvarer en mer-kostnad på kr 57.000.- i forhold til en Speedy Pro?

Kort oppsummert slik JEG opplever det:
- 904L stålkvaliteten som Rolex bruker, føles og ser mye bedre ut.
- 4130 automatverket til Rolex er langt mer rafinert, enn det enkle "basic" 1861 manuelle verket til Omega.
- Daytona har 100m WR og en hærlig triplock krone + skru sikring av "pushere".
- Betjeningen av Daytona pushere gir en "god-følelse", mens på Speedy føles det som om noe "går i stykker" når kronografen startes/stoppes.
- Daytona sekundviserne beveger seg mer "flytende" enn på Omega.
- Rolex lenke og lås er i en helt annen divisjon enn Omega, i opplevd kvalitet, komfort og funksjon.

Er det så noe Speedy er bedre enn Daytona på?
Jada:
- Mye bedre lesbarhet.
- Mindre utsatt for riper.
- Historikk.
- Er større på armen.
- Ikke så "harry" som Daytona lett kan bli.

Dette er hva jeg føler, kom gjerne med dine synspunkter.

EDIT: burde ha sammenlignet med en Speedy Pro med co-ax verk som er mer relevant og likere prismessig, men dette har jeg aldri eid, så det kan andre gjøre.
 
Redigert:
Har ikke fått utført service på hverken daytona eller speedy, men mener å ha fått med meg at daytona service er ganske dyr?
 
Har ikke fått utført service på hverken daytona eller speedy, men mener å ha fått med meg at daytona service er ganske dyr?
Ja, men Rolex har nå offisielt (i følge Bjerke) service intervall på 10 år, så da blir det ikke så dyrt.
 
Jeg har selv eiet begge og kan supplere listen @Gin

Speedmaster:
-for kort gangreservere. Opplevde at klokken stoppet flere ganger. Kan nevne at jeg samtidig hadde en 8-dagers Reverso og var jo slik sett ganske så bortskjemt...
-grusom lyd når den trekkes opp
+man kan jo faktisk bruke Chronografen!!
+kler absolutt alt av reimer / nylon / NATO osv.

Daytona
-Vent litt gutten min! Pappa må bare skru opp pusherne før jeg kan ta tiden....for en fantastisk, idiotisk konstruksjon...
-Sjokotona; hva er egentlig klokken? Har ingen aning - det finnes ikke kontrast på skiven. Hvit skive; man må tippe klokken i riktig vinkel for å se hva klokka er i sterkt lys.
+Sort skive; jøss - man kan jo se hva klokken er:cool:
+veldig, veldig behagelig å gå med
+En evig klassiker - i mine øyne en enda mer klassiker enn Speedmaster
+/-klokken er ganske androgyn. Positivt for noen - negativt for andre
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU, Genta og Gin
Jeg har selv eiet begge og kan supplere listen @Gin
Daytona
-Vent litt gutten min! Pappa må bare skru opp pusherne før jeg kan ta tiden....for en fantastisk, idiotisk konstruksjon...

Du kan jo bare bestandig ha de skrudd opp, uret er jo like vanntett med disse åpne som lukket. Skru funksjonen er jo bare for å hindre at pusherne aktiveres under vann, de har ingen egen tettefunksjon.
 
Du kan jo bare bestandig ha de skrudd opp, uret er jo like vanntett med disse åpne som lukket. Skru funksjonen er jo bare for å hindre at pusherne aktiveres under vann, de har ingen egen tettefunksjon.
...da ser klokka ikke veldig fin ut.
Håper fremtidige modeller tar vekk disse skruene.
 
Er så heldig å ha både en sort 116520 og 3570, og de er vanskelige å sammenligne synes jeg. To helt forskjellige klokker, selv om begge har fler likheter, enn forskjeller vel og merke.
Enig i mye av hva som sies over her, og i allefall at lesbarheten på 3570 går flere hakk utenpå Daytonaen. Og rent funksjonelt, så skal jeg like å se at man klarer å buke kronografen på Daytonaene til det den er tiltenkt, nemlig å time rundetider på rææcerbanen (uten å måtte stoppe langs "veiskulderen" for å ta seg et par minutter med tyding av hva tiden viser) Ikke imponerende lesbarhet i time/minuttvisere mot skiven, men kronografen er rett og slett håpløs imho.
Der er til gjengjeld Speedyen helt rå synes jeg. Faktisk en brukbar kronograf også, som er lett å lese og ikke minst bruke.
Det sagt, så er begge så nærme det er mulig å komme keepere i samlingen min, og utfyller hverandre fint synes jeg.
Hadde jeg måttet velge èn (og det ikke var et presterende behov for å sitte igjen med mest likviditet) hadde det nok blitt Daytonane som fikk bli:)

Som en ren bonus, så kostet min den nette sum av 59.000,- i 2007 da den er fra, og gan vel sies å ha sålangt vært en grei investering. Din @Gin vil jo om ikke SÅ lang tid, ha en bruktverdi som overgår hva du kjøpte den for (trolig) Stålmodellen er jo den som har steget jevnt mest.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg har Speedy, ikke hatt Daytona, så mine innspill blir jo ikke like balansert. Når det er sagt så opplever jeg Speedmaster som en flott bruksklokke som først og fremst er designet for å være nyttig og anvendelig. Lesbarheten er jo nevnt flere ganger, og det med god grunn! I tillegg ser den smashing ut og er på alle måter et designikon i klokkeverden.

Daytona opplever jeg som en klokke som først og fremst skal se fantastisk ut og så skal den i andre rekke også være anvendelig. Pen klokke, bevares, men litt for jålete i uttrykket etter min smak.

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Både Daytona og Speedmaster er i mine øyne ikoner. Speedmaster har nok noe mer kredd enn Daytona.
Alle som er veldig interessert i klokker har øyne og følelser for både Speedmaster og Daytona.

Forskjellen er vell at de som ikke bryr seg om klokker, men bare om statusen de gir, også har øyne for Daytona.
Du ser ikke Imran Saber med en Speedy, men en Daytona gir kredd i miljøet ;)
 
Jeg har hatt en Daytona og solgte den. Angret så mye at jeg kjøpte meg en igjen. Og jeg har ingen tanker om å kvitte meg med den igjen. Dog kjøpte jeg en helt ny en.

Speedmaster har jeg ikke eid enda, men det er neste klokke jeg skal kjøpe. Syns den kler alle reimer/natoer. Gjenstår bare å se hvilken jeg ønsker. Open case back eller ikke?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi og Gin
Både Daytona og Speedmaster er i mine øyne ikoner. Speedmaster har nok noe mer kredd enn Daytona.
Alle som er veldig interessert i klokker har øyne og følelser for både Speedmaster og Daytona.

Forskjellen er vell at de som ikke bryr seg om klokker, men bare om statusen de gir, også har øyne for Daytona.
Du ser ikke Imran Saber med en Speedy, men en Daytona gir kredd i miljøet ;)
Ja både og. Helt enig i det du sier om de som ikke bryr seg om annet enn status..

Jeg har rundet 25 år med denne galskapen hengende over meg. Preferanser har endret seg, kameler er svelget mens andre har dukket opp.

Ja jeg erkjenner Speedmasterens historie og Daytonaens mytiske tiltrekningskraft.

Men etter et kvart århundre med klokker som nr1 hobby er det tre ting som ikke har forandret seg og det er;

1. Det eneste jeg finner tiltrekkende ved Daytona er design/samspill mellom krone-crownguard-pushere.

2. Det eneste som virkelig fanger meg med Speedmasteren er senter sekundviseren.

Og sist men ikke minst; hvorfor i helvete må Ulysse Nardin sin logo være så billig??....

Men ja det var min subjektive mening
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi
Status? Folk på jobben og ellers bryr seg ikke katta om klokker man går med. Jeg tror nok ikke man skal rope status for høyt - men snarere se mot seg selv, som tiltrekkes - av andre årsaker - av en viss modell. :)

+ 1

Folk flest har ingen formening om hva en Speedy eller Daytona koster. Å bruke mer enn noen tusenlapper på noe som bare viser tiden er jo egentlig bare tull, det vet jo alle :D
 
Min erfaring er at Begge de ovennevnte tiltrekker entusiaster men den ene tiltrekker seg også, såkalte ikke entusiaster.
De av dere som har flippet og annonsert både Speedy og Daytona vet veldig godt hva jeg prater om ;)
 
Min erfaring er at Begge de ovennevnte tiltrekker entusiaster men den ene tiltrekker seg også, såkalte ikke entusiaster.
De av dere som har flippet og annonsert både Speedy og Daytona vet veldig godt hva jeg prater om ;)
Jeg kjenner ingen som har flippet Daytona for å kjøpe Speedy? ;)
-----
Når det er sagt, så har jeg aldri eid Speedy, kun vært veldig nærme pga. "hypen" om at "alle samlinger må inneholde en" og testet/lånt til tider.
Jeg tror det er den klokken jeg har sett mest på hos AD, men aldri slått til på. Jeg tiltrekkes ikke av nyere trekke-opp-klokke og månehistorien er ikke nok for meg ... Vintage Speedy, derimot, spennende!

72-timers gangreserve, badeklokke, spot on presis og fantastisk komfort sier Daytona!
Daytona kunne jeg eid som eneste klokke, det kan jeg ikke med Speedy.
 
Redigert:
Jeg har både Speedyer og Daytonaer selv, å jeg ser på meg selv som en entusiast.

Men hvis jeg slenger ut en annonse på Finn med en Speedmaster og en Daytona til salgs.
Så for jeg entusiast henvendelser på Speedmasteren, på Daytona annonsen så for du begge deler.
Dette er ikke en påstand, dette har jeg erfart gjennom 20 år med flipping av både Daytona og Speedy.
Det er nettop derfor jeg har flippet flest Daytonaer, den har rett og slett større fanskare.