Alle skal jo ha en Speedmaster Pro, eller ha hatt en Speedmaster Pro i sitt eie hvis de er særiøst interessert i ur. "Alle" har vel også en eller annen gang drømt om, kanskje eid eller vurdert å skaffe seg en Daytona.
Jeg solgte min Speedy i forrige uke, til fordel for den mer enn dobbelt så dyre Daytona.
Var dette lurt? Nei selvfølgelig ikke, Speedmaster er et utrolig flott og anvendelig ur, som tåler "alt" det kan bli utsatt for - bortsett fra bading og dykking.
Angrer jeg da? Nei - slettes ikke ( jo kanskje litt på at jeg ikke kjøpte en Panerai krono isteden).
Hva er så bedre med Daytona'n og som forsvarer en mer-kostnad på kr 57.000.- i forhold til en Speedy Pro?
Kort oppsummert slik JEG opplever det:
- 904L stålkvaliteten som Rolex bruker, føles og ser mye bedre ut.
- 4130 automatverket til Rolex er langt mer rafinert, enn det enkle "basic" 1861 manuelle verket til Omega.
- Daytona har 100m WR og en hærlig triplock krone + skru sikring av "pushere".
- Betjeningen av Daytona pushere gir en "god-følelse", mens på Speedy føles det som om noe "går i stykker" når kronografen startes/stoppes.
- Daytona sekundviserne beveger seg mer "flytende" enn på Omega.
- Rolex lenke og lås er i en helt annen divisjon enn Omega, i opplevd kvalitet, komfort og funksjon.
Er det så noe Speedy er bedre enn Daytona på?
Jada:
- Mye bedre lesbarhet.
- Mindre utsatt for riper.
- Historikk.
- Er større på armen.
- Ikke så "harry" som Daytona lett kan bli.
Dette er hva jeg føler, kom gjerne med dine synspunkter.
EDIT: burde ha sammenlignet med en Speedy Pro med co-ax verk som er mer relevant og likere prismessig, men dette har jeg aldri eid, så det kan andre gjøre.
Jeg solgte min Speedy i forrige uke, til fordel for den mer enn dobbelt så dyre Daytona.
Var dette lurt? Nei selvfølgelig ikke, Speedmaster er et utrolig flott og anvendelig ur, som tåler "alt" det kan bli utsatt for - bortsett fra bading og dykking.
Angrer jeg da? Nei - slettes ikke ( jo kanskje litt på at jeg ikke kjøpte en Panerai krono isteden).
Hva er så bedre med Daytona'n og som forsvarer en mer-kostnad på kr 57.000.- i forhold til en Speedy Pro?
Kort oppsummert slik JEG opplever det:
- 904L stålkvaliteten som Rolex bruker, føles og ser mye bedre ut.
- 4130 automatverket til Rolex er langt mer rafinert, enn det enkle "basic" 1861 manuelle verket til Omega.
- Daytona har 100m WR og en hærlig triplock krone + skru sikring av "pushere".
- Betjeningen av Daytona pushere gir en "god-følelse", mens på Speedy føles det som om noe "går i stykker" når kronografen startes/stoppes.
- Daytona sekundviserne beveger seg mer "flytende" enn på Omega.
- Rolex lenke og lås er i en helt annen divisjon enn Omega, i opplevd kvalitet, komfort og funksjon.
Er det så noe Speedy er bedre enn Daytona på?
Jada:
- Mye bedre lesbarhet.
- Mindre utsatt for riper.
- Historikk.
- Er større på armen.
- Ikke så "harry" som Daytona lett kan bli.
Dette er hva jeg føler, kom gjerne med dine synspunkter.
EDIT: burde ha sammenlignet med en Speedy Pro med co-ax verk som er mer relevant og likere prismessig, men dette har jeg aldri eid, så det kan andre gjøre.
Redigert: