Sushi

G

Guest571

Guest
Ser det er fler enn meg som setter pris på litt ris og rå fisk.

Tenkte derfor å lage denne tråden så vi slipper å bruke "kniv-tråden" til å diskutere sushi.

Jeg har aldri selv lagd sushi, tror mine kokkekunnskaper ikke strekker helt til, derfor kjøper jeg helst sushi ute og spiser hjemme.

Hvor velger TS-folket å kjøpe sushi i Oslo? Har akkurat flyttet fra Majorstuen, der handlet jeg alltid på Go´bit, Sørkedalsveien 7-ish. Har nå flyttet nærmere Aker Brygge og prøvde idag Tammy Sushi på Tjuvholmen, ble positivt overrasket og har heldigvis/dessverre funnet meg en ny sushi-bule.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker risen best nedkjølt eller varm når jeg spiser fisken.

Ser at det er flere her inne som velger å lage sushi selv, noen som har tips og triks så man KANSKJE kunne prøvd selv.
 
Alex Sushi på Solli Plass er den beste sushien jeg har spist. Kunne f.eks ikke måle seg med noen av stedene jeg spiste i Singpore i høst.
Har hørt at Alex ble kåret til den beste sushien utenfor Japan for noen år siden, om det stemmer eller ikke, er jeg usikker på.

M
 
Dette er min absolutte favorittmat gjennom mange år. Det har poppet opp mange steder hvor man kan få bra sushi. Mine favoritter er Alex' sushi og House of sushi (Skøyen). Når det gjelder risen, liker jeg den best lett varm eller lunken.

Å lage selv er enkelt. Men å lage god sushi selv er vanskelig. Risen er det jeg synes er vanskeligst. Smaken og konsistensen må være akkurat riktig. Min kjære er ekspert på å smake den til. Selv har jeg blitt ganske god på å skjære fisken, men det har tatt meg over ti (!) år. Min
Spesialitet er forskjellige typer maki og laks.

Jeg kunne holde på lenge...
Risen er uansett viktigere enn mange tror. "Sushi" betyr enkelt oversatt "marinert ris". Den ble opprinnelig brukt som konserveringsmiddel for fisk. Og retten ble unnfanget nærmest ved en tilfeldighet på 1800 tallet. Og i motsetning til hva man skulle tro, fikk den sin første store kommersielle utberedelse i USA.

Jeg elsker temaet!
 
Du har vel ikke noen tips på hva slags ris man skal bruke og hva man skal smake den til med? Vurderer å lage sushi på lørdag og trenger så mye hjelp jeg kan få :)

Edit: Utrolig hva man finner på youtube!
 
Har hørt at Alex ble kåret til den beste sushien utenfor Japan for noen år siden, om det stemmer eller ikke, er jeg usikker på.

Hvem stod bak den kåringen??

For å feire tråden så må jeg komme med noen skrytebilder jeg holdt vekk fra knivtråden! :mrgreen: Har nettopp begynt å lage sushi hjemme selv.

Hitill er dette så avansert jeg er:

WP_000043.jpg


WP_000045.jpg


Alternativ restemiddag:

WP_000048.jpg



Alle mannfolk kan lage sushi! Det er omtrent som å skjære tynne brødskiver! :p
 
Imponerende rousp!
Det var et tidsskrift. Men husker ikke her og nå hvilket.
 
Lagde en gang sushi med eksen! Fantastisk morsomt å lage!
Resultatet ble nok så som så, men vi hadde det morsomt!
Smaken ble også ganske grei, men så er nok ikke jeg den mest
rutinerte sushi kunden.

Ingredienser fikk jeg hentet fram av en dame på asia dagligvaren
på kvadrat Sandnes. Vanskelighetsgrad 1 om du ikke er så nøye med utseende:)

-Oliver
 
Hvem stod bak den kåringen??

For å feire tråden så må jeg komme med noen skrytebilder jeg holdt vekk fra knivtråden! :mrgreen: Har nettopp begynt å lage sushi hjemme selv.

Hitill er dette så avansert jeg er:

WP_000043.jpg


WP_000045.jpg


Alternativ restemiddag:

WP_000048.jpg



Alle mannfolk kan lage sushi! Det er omtrent som å skjære tynne brødskiver! :p

Av en eller annen grunn ble jeg akkurat veldig sulten....:confused: ;)
 
Rullingen var lett om en ikke er så nøye på formen. Mine ble stort sett firkantet.. Det kommer vel med litt øvelse! :)
 
Så vidt jeg husker, var det Times magazine som stod for kåringen! Alex er definitivt en av favorittene, men Nodee og en nyåpnet Art of sushi på Frogner leverer også varene!
 
At Alex Sushi er (eller var) en av de beste sushirestaurantene utenfor Japan er bare vås!!
Tipper det er et av disse gratismagasinene i Oslo som sto bak denne kåringen.

Alex Sushi blir jo som rene pølseboden å regne hvis man sammenlikner med f.eks. Masa i New York eller Urasawa i Beverly Hills.

Men sammen med Nodee og Art of Sushi er de nok best på sushi i Norge.
 
Flott tema! Hadde et innlegg i kniv-tråden for kort tid siden, som jeg ikke er verre på det enn at jeg kopierer mer eller mindre rett inn her :)

Selv smakte jeg vel det første gang for ca ti år siden. Spiste det endel ute, men da vi flyttet fra hovedstaden for 3 år siden ble det dårlig med sushi på by'n. Måtte da ta saken i egne hender og meldte meg på et kurs på Kulinarisk Akademi for noen måneder siden (har vært der en rekke ganger før med andre tema, men dette var altså sushi). Anbefales! Beste vi lagde var en variant med andebryst og gåselever (sushi er ikke det samme som rå fisk, nei ;) )

5388567878_4f671cd0f4_z.jpg


Tips for annerledes ingefær som gjør seg på fatet (for sushi er jo presentasjon også veldig viktig) - legg den i rødbet saft - sånn en får på helsesjapper. Herlig rødfarge - og smaken er uforandret (oppe til høyre i bildet)

Lager helst maki, futomaki (litt større maki med mer fyll), ura-maki (vrengte maki), nigiri og enkelte ganger de litt mer avanserte rullene (med 'fancy' mønster), lakserogn og scampi. Av og til en guncan eller tre også. Sashimi er også helt vanvittig bra.
Salma er selvskreven, men får også tak i frossen tunfisk og av og til river en i levende kamskjell (som er selve juvelen mht til fisk og skalldyr).

Synest det blir minst like bra hjemme som på en middels sushi-restaurant i by'n.
Det er to suksesskriterie; risen og ferske/skikkelige råvarer.
Å få risen til skikkelig er nok definitivt det mest prekære. Å dandere bitene og rullene pent og pyntelig slik det ser bra ut er noe man får øve på - men smaken gjør det jo ikke noe med...
Når det gjelder risen, bruker jeg kjøkkenvekt og måler til på grammet mengdene ris,vann,sukker og eddik - klart lettere enn å synse med litermålet.


Her er noen svært fine videoer fra GodFisk (kokken, Jostein Medhus, er forøvrig en av kokkene på nevnte Kulinarisk Akademi)

[video=youtube;Q89G0tDIivg]http://www.youtube.com/watch?v=Q89G0tDIivg[/video]

[video=youtube;RFKdhvEx6Zw]http://www.youtube.com/watch?v=RFKdhvEx6Zw[/video]

[video=youtube;UB45VzPm9iQ]http://www.youtube.com/watch?v=UB45VzPm9iQ[/video]

[video=youtube;GnSoNnyIrns]http://www.youtube.com/watch?v=GnSoNnyIrns[/video]

[video=youtube;Y69-Ta0_Tfc]http://www.youtube.com/watch?v=Y69-Ta0_Tfc[/video]
 
Takk for videoene ragamuffin! Mye inspirasjon og lærdom der.

Kjøper du kveite/kamskjell fra ferskdisken i gode dagligvareforretninger? Har kun turd å bruke salmalaks til nå selv.
 
Takk for videoene ragamuffin! Mye inspirasjon og lærdom der.

Kjøper du kveite/kamskjell fra ferskdisken i gode dagligvareforretninger? Har kun turd å bruke salmalaks til nå selv.

Ble en gang fortalt av en dame i ferskvaren at, fersk laks fra Norge kunne brukes til sushi uten å fryses. Mens de andre typene burde fryses i 24 timer:) Dette bruker jeg som min sushi regel, vet ikke om det stemmer. Men funker fint for meg:)
 
Takk for videoene ragamuffin! Mye inspirasjon og lærdom der.

Kjøper du kveite/kamskjell fra ferskdisken i gode dagligvareforretninger? Har kun turd å bruke salmalaks til nå selv.

Jo videoene er fine de :)

Når det gjelder fisk er det omtrent som Ol.salvesen sier. Villfisk må aller helst fryses i 24-48 timer. Parasitten hvalkveis finns i ca halvparten av all villfisk.
Oppdrettsfisk (laks) kan fint spises fersk. Salma er det beste eksempelet på dette.


Kamskjell, om du får tak i de rett fra fiskefisken er dette indrefileten. Denne trengs ikke fryses - og når det er sagt, frossne kamskjell har omtrent samme status som coop fiskeboller i kokkekretser. Og jeg er langt på vei enig. De egner seg greit til wok og slike ting.
 
Jeg bruker ren soya, iblandet wasabi, selvfølgelig.
Salma er det også jeg bruker mest. For et skikkelig sushigilde, er det Japantorvet rett ved Majorstuen skole som er tingen. Der får du alt du trenger fra ulike fiskesorter til bestikk og kimono!:mrgreen:

Jeg stiller spørsmål i denne tråden jeg Frodo, tenkte jeg skulle stikke innom Japantorvet etterpå for å kjøpe litt "verktøy" så jeg kan begynne å rulle min egen sushi, har du noen tips om hva jeg burde sette på handlelisten? (andre må også gjerne svare:p)

Til nå vet jeg at jeg trenger sånn rulle-dings, alge-papir(det man ruller makin i), wasabi, ingefær, risedikk og ris. Noe annet?