Tesla Model S

Bellona tok vel ut sin idag? Jeg holdt på å legge inn depositum i 2008. Men det burde vært en liten 70 hk motor som backup for bruk i land som Norge. Hva skjer om man går strømtom på en ensom slette? Minusgrader, ingen varmekilde og total hjelpesløshet...
Nei, tror en buddy etc i tillegg til en langveisbil er veien å gå fortsatt
Da vil vel hele avgiftsletten forsvinne (?)og i den prisklassen ville jeg helt klart kjøpt noe helt annet.
 
Det er en fin bil med supre ytelser, men for meg er dessverre alle elbiler ubrukelige. Rekkevidde på litt over 400km holder akkurat for å komme meg til hytta i Vest-Agder. Men på parkeringen der vi går fra er det ingen strømkilder, så da blir bilen stående der..litt upraktisk! Også litt upraktisk på mine mange fjellturer, der batteriet holder herfra til Jotunheimen, og kaaaaanskje ned til Beitostølen, men så må jeg overnatte der på vei hjem for å lade bilen.
Nei, skal jeg ha en elbil må det bli en liten, billig en som bil nr. 2, også et bensinslukende monster som primærbil :D
 
Det er en fin bil med supre ytelser, men for meg er dessverre alle elbiler ubrukelige. Rekkevidde på litt over 400km holder akkurat for å komme meg til hytta i Vest-Agder. Men på parkeringen der vi går fra er det ingen strømkilder, så da blir bilen stående der..litt upraktisk! Også litt upraktisk på mine mange fjellturer, der batteriet holder herfra til Jotunheimen, og kaaaaanskje ned til Beitostølen, men så må jeg overnatte der på vei hjem for å lade bilen.
Nei, skal jeg ha en elbil må det bli en liten, billig en som bil nr. 2, også et bensinslukende monster som primærbil :D

Men er jo viktig at man forstår at dette ikke er hva bilen er designet for å gjøre heller :).
 
Men er jo viktig at man forstår at dette ikke er hva bilen er designet for å gjøre heller :).

Tja, spør man meg så vil jeg svare at en firedørs familiebil er designet for å frakte familien "dit og tilbake igjen". Det er ikke denne bilen alltid i stand til å gjøre. Frem til elbiler er i stand til å fungere på lik linje som biler med forbrenningsmotor er de ikke en verdig erstatter, og man trenger en bil nr to. Men hvis man bare har behov for en familiebil for turer mellom steder der man kan lade er det jo et greit alternativ.

Uansett er den skikkelig tøff! :)
 
Redigert:
Jeg var oppe hos Tesla Norge på Alnabru i dag. De har en Model S inne for prøvekjøring. Fikk ikke prøvekjørt den, men fikk tatt en god titt på bilen, som oste av kvalitet. Jeg ble så imponert at jeg gikk hjem og reserverte en bil. Skal prøvekjøre den en av de nærmeste helgene. Rapport etter prøvekjøring kommer senere.
 
Største problemet med å kjøpe el-bil for meg er at folk kan begynne å tro at jeg er miljøbevisst. Helst ville jeg ha kjørt en V12 med 550 tørste bensinhestekrefter, da jeg ikke tror en døyt på at vi mennesker kan påvirke det globale miljøet. Men det er vel en diskusjon vi kan ta en annen gang. ( Fint tema for vår planlagte klokke og whisky GTG:))
Her er vi absolutt på linje, så det blir neppe ondt blod oss i mellom på det GTG'et:)

Sjekket forbruket på Execution i dag. 2,76 l/mil på blandet kjøring. Artig å se trynet på stasjonsbetjenten på YX da fylling av tankene kom på den nette sum av 3.450,-.
Må innrømme at følgende tanke streifet mitt sinn: Om jeg lar være å bruke bilen tilsvarende 12 fyllinger har jeg plutselig spart penger tilsvarende en Explorer 39mm - burde jeg kjøre Corolla noen uker...?

Jeg var oppe hos Tesla Norge på Alnabru i dag. De har en Model S inne for prøvekjøring. Fikk ikke prøvekjørt den, men fikk tatt en god titt på bilen, som oste av kvalitet. Jeg ble så imponert at jeg gikk hjem og reserverte en bil. Skal prøvekjøre den en av de nærmeste helgene. Rapport etter prøvekjøring kommer senere.

Respect:cool:
 
Da har jeg vært og prøvekjørt Tesla S. Det hadde snødd en del i dag og veiene jeg kjørte på var snødekte. Dette medførte at jeg ikke fikk testen ut akselerasjonen. Tractionkontrollen fungerte utmerket og det virket veldig stødig og sikkert på de glatte veiene på Alnabru. Jeg synes bilen er meget pen, både utvendig og innvendig. Setene virker kanskje litt "billige" med noe dårlig sidestøtte, men jeg satt godt og det var utallige justeringsmuligheter m/memory. Den 17´skjermen er helt fantastisk. Nesten alt kontrolleres via den, men man har i tillegg utallige funksjoner på rattet. Bilen føltes litt som om den kom fra fremtiden et sted. Sett deg i setet og skjermen kommer på automatisk. Trå på bremsen, bilen "starter", sett girvelgeren på rattet til "D", trå på gasspedalen og du er i gang. Når du stopper trykker man på girvelgeren, går ut av bilen og den slår seg av selv når fjernkontrollen er noen meter fra bilen. Kult!
Bagasjerommene er enorme, nesten 1000 liter! P.g.a. det helt flate gulvet er benplassen i baksetet meget bra. Imidlertid er det noe lav takhøyde i baksetene for personer rundt 190. Bilen vi kjørte hadde panoramatak og dette øker faktisk takhøyden på denne bilen. Uten panoramatak tror jeg mange hadde funnet takhøyden noe begrenset.

Konklusjon: Denne bilen skal jeg ha! Og denne gangen skal jeg ha alt av utstyr, beste motor, største batteripakke. Det er nemlig ikke så ofte jeg får anledning til å kjøpe luksus uten noen som helst avgifter. Det er heller ikke moms på bilen, så når den kommer til Europa neste år blir Norge det billigste landet i Europa å kjøpe Tesla i. Det liker vi! Prisene på den europeiske utgaven ventes neste uke.
Forrige helg var det forresten en fyr i USA som satte rekord. Han kjørte 68 mil på en ladning. Minuteman, det holder til Valdres-Oslo t/r:D, og du slipper å stoppe på alle bensinstasjonene for å fylle opp din Execution.
 
Herre! Nå hadde jeg lagt ideen om Tesla bak meg, men dette hørtes inspirerende ut. Planen var ny 5-serie til våren. Det skal mye til for å rive meg ut av den enorme kjøregleden BMW gir meg, men hvis denne har kjøreegenskaper også tror jeg at jeg må revurdere. Batterier helt nede i dørken lover i alle fall godt for tyngdepunktet, men chassiset må selvsagt følge opp.

Men nå står jeg ikke på venteliste da, siden jeg backet ut. Hvordan ligger jeg an da ift ventetid?
 
Helsiken, det e jo til og med bakhjulsdrift :cool:;) Her må det handlast før avgiftene set inn!
 
Herre! Nå hadde jeg lagt ideen om Tesla bak meg, men dette hørtes inspirerende ut. Planen var ny 5-serie til våren. Det skal mye til for å rive meg ut av den enorme kjøregleden BMW gir meg, men hvis denne har kjøreegenskaper også tror jeg at jeg må revurdere. Batterier helt nede i dørken lover i alle fall godt for tyngdepunktet, men chassiset må selvsagt følge opp.

Men nå står jeg ikke på venteliste da, siden jeg backet ut. Hvordan ligger jeg an da ift ventetid?

Batteriet er en del av chassiset og dette gir et ekstremt stivt chassis. Tyngdepunktet på bilen er også ekstremt lavt, samme som Ford GT. (ca 17`) Elektriske biler har en stor fordel når det gjelder tractionkontroll p.g.a. at systemet er helt elektronisk styrt og ikke avhengig av en lang drivkjede.
Jeg fikk beskjed om at det nok tar et år fra reservasjon til bilen er min.

Du som er så glad i BMW, har du sett videoen med dragrace mellom Tesla og BMW M5 over 1/4 mile. Det var ikke M5 som vant!
 
Nå har jeg oppdatert meg litt på videoer og anmeldelser. Det slår meg at det virker som den er designet av meg selv for meg selv, samme følelsen som jeg får av Festool-verktøy, om enn en litt odd sammenligning. Og som om ikke det var nok, så går volumet på anlegget til 11 i stedet for 10, inspirert av Spinal Tap. Det holder for meg. Må ringe Ferdinand Motor på mandag!
 
Nå har jeg oppdatert meg litt på videoer og anmeldelser. Det slår meg at det virker som den er designet av meg selv for meg selv, samme følelsen som jeg får av Festool-verktøy, om enn en litt odd sammenligning. Og som om ikke det var nok, så går volumet på anlegget til 11 i stedet for 10, inspirert av Spinal Tap. Det holder for meg. Må ringe Ferdinand Motor på mandag!

Det behøver du ikke. Tesla Motors har egen avdeling på Alna og du kan reservere og betale depositum på nettet. Lykke til. Blir kult med GTG i Tesla ;)
 
Kan reservere vanlig modell S, men signatur er utsolgt står det. Blir lite klok når jeg søker på hva forskjellen er. Vet du hva det går i?
 
Har reservert :) Regner med oppjustering til signatur-bestilling ikke er noe problem om det blir ønskelig. Er forresten litt brisen nå, men ikke særlig bekymret. Har jo tenkt på dette i flere år. Men å kjøpe vintage 5513 i fylla ble plutselig ikke så ille lenger :cool:
 
Har reservert :) Regner med oppjustering til signatur-bestilling ikke er noe problem om det blir ønskelig. Er forresten litt brisen nå, men ikke særlig bekymret. Har jo tenkt på dette i flere år. Men å kjøpe vintage 5513 i fylla ble plutselig ikke så ille lenger :cool:

Alle 500 Signatur modellene som skal selges i Europa er utsolgt. Imidlertid er det nærmest ingen forskjell på en vanlig Performance og Signatur. Det eneste du ikke får er den spesielle "Signature-red" fargen + noen spesielle Signatur merker på bilen.
 
Tore! Vi skal ha Tesla GTG :p


Ps. Er bare du som bringer Tesla til treffet av oss to hvertfall... Men herregud jeg digger den bilen..
 
Redigert: