Tesla Model S

Er klar over det. Det er jo bare å se på formel 1. Husker tidligere M-BMWer hadde snillere profiler enn noen av de andre modellene. Men som du antyder snakker vi om en sum av mange faktorer som ikke kan sees på isolert. En ting er i alle fall sikkert, dekkstrekking ser ikke bra ut! Må være vertikalt eller litt utenfor felgen.



I USA er den i samme prisklasse som BMW 650 :)

Godt å høre at vi er enige ang strekk ;). Må passe oss for vag folket nå :p
 
Pokker!!!!!!!!! Hvorfor i alle dager begynte jeg å lese denne tråden!!!!! Har ikke fått med meg denne bilen før nå. Ble utrolig giret på en sånn en...
 
Okei..?

Ser at interessen rundt Tesla'n er gått i taket her, noe som egentlig forundrer meg litt. Det er ingen tvil om at bilen er bra på alle mulige måter, spesielt den økonomiske delen. På samme måte som hvilke som helst andre biler er det drawbacks, men for Tesla'n virker dette begrenset til det faktum at kjørelengde er noe begrenset og ladetid kan være lang.

MEN, min største forundring kommer av følgende: de fleste her inne på forumet har vist en viss forkjærlighet for mekanikken og automatikken som sitter i ur av alle slag. For min del er mekaniske ur (ikke quartz) det mest spennende da en som mann har en innebygd dragning mot alt mekanisk og teknisk. Det er en grunn til at mange av oss kan bruke time etter time å titte på baksiden av urene og det flotte urverket som tikker og går!

... dermed, er det ingen her som ser savnet av en ordentlig motor som lager litt gromlyd??? :confused::confused:
Hver gang jeg setter meg i bil så brer det seg et smil ved oppstart - det er som de sier i Crispo reklamen: "Lyden er halve opplevelsen"! Men, for all del, dette er ikke begrenset til lyd. Selv diesel motorer gir mye glede (spesielt nye), og teknikken er fortsatt til stede.

Jeg har full forståelse for den økonomiske fordelen med en Tesla (og det faktum at vi Nordmenn gjør det vi kan for å unngå Statens hensynsløse avgifter!), men personlig så har jeg fobi mot el-biler og får frysninger hver gang det triller en firhjuling forbi meg med kun et lite zooom til lyd.. :cool::D
 
Fikk mail fra Tesla Motors i dag. Der står det blant annet:

"A special shout out goes to our friends in Norway who have astounded us with their incredible enthusiasm for Tesla and Model S. Norway has now taken the lead in Europe for total Model S reservations. Tusen takk Norge! To support this growing demand, a New Years' treat is headed your way this Spring with two new Tesla locations in Bergen and Trondheim!"

Gode nyheter til dere i Trondheim og Bergen!
 
Kult Celter!

Ser at interessen rundt Tesla'n er gått i taket her, noe som egentlig forundrer meg litt. Det er ingen tvil om at bilen er bra på alle mulige måter, spesielt den økonomiske delen. På samme måte som hvilke som helst andre biler er det drawbacks, men for Tesla'n virker dette begrenset til det faktum at kjørelengde er noe begrenset og ladetid kan være lang.

MEN, min største forundring kommer av følgende: de fleste her inne på forumet har vist en viss forkjærlighet for mekanikken og automatikken som sitter i ur av alle slag. For min del er mekaniske ur (ikke quartz) det mest spennende da en som mann har en innebygd dragning mot alt mekanisk og teknisk. Det er en grunn til at mange av oss kan bruke time etter time å titte på baksiden av urene og det flotte urverket som tikker og går!

... dermed, er det ingen her som ser savnet av en ordentlig motor som lager litt gromlyd??? :confused::confused:
Hver gang jeg setter meg i bil så brer det seg et smil ved oppstart - det er som de sier i Crispo reklamen: "Lyden er halve opplevelsen"! Men, for all del, dette er ikke begrenset til lyd. Selv diesel motorer gir mye glede (spesielt nye), og teknikken er fortsatt til stede.

Jeg har full forståelse for den økonomiske fordelen med en Tesla (og det faktum at vi Nordmenn gjør det vi kan for å unngå Statens hensynsløse avgifter!), men personlig så har jeg fobi mot el-biler og får frysninger hver gang det triller en firhjuling forbi meg med kun et lite zooom til lyd.. :cool::D

Det trenger vel ikke være samsvar mellom alle våre prioriteringer? F.eks kan du fint kjøre en grom bensinbil med en quarts på armen, eller kjøre en kjip elbil med en Jaeger på armen. Mange av oss her er heldigvis sprø nok til å velge det siste selv om vi bare tar hensyn til følelser og ikke fornuft. Tar vi fornuften med i regnestykket blir det jo helt annerledes, og så er det heller ikke en kjip elbil vi snakker om. Selv om vi liker å sammenligne biler og klokker, og interessene ofte henger sammen, så er det likevel lite sammenlignbart. Dette blir for meg et nyttekjøretøy, og valget vil i motsetning til klokkevalget påvirke andre mennesker positivt. (Lokalt , globalt er det et helt annet og ufattelig mye mer komplisert regnestykke.) Men... i tillegg gjør denne bilen at jeg til daglig kommer til å ha ytelser klar under fotsålen som jeg ellers bare kunne drømt om på en vanlig lærerlønn. Det i seg selv er egentlig svar nok.

Etter hvert som jeg har fått mer innblikk i Tesla-konsernet skinner det gjennom en entusiasme og et vågemot som gjør bilen enda mer uimotståelig. Å ta den lille risken det er med mangel på historie, utprøving av driftssikkerhet og evt at firmaet satser for høyt og går dukken, blir lett oppveid av alt det andre. Jeg føler meg utrolig priviligert ved å bo i et land som gir meg et sterkt økonomisk insentiv til å bli en av de få første som tar steget inn i bilindustriens fremtid.

Det har kommet så mye åndssvak kritikk mot denne bilen, og når du leser kommentarfeltene under diverse artikler om den mister du lett troen på menneskeheten. Er det oss skeptiske jante-nordmenn, eller er det så mange nay-sayers i resten av verden også? Heldigvis viser ikke kommentarfeltene et snitt av befolkningen, i så fall hadde jeg nesten ikke turt å bo her lenger :eek:

Kritikken din derimot, er nesten det eneste fornuftige argumentet i mot jeg har hørt. Det finnes motorer med estetikk og mekanisk presisjon som ikke står tilbake for de beste urverk. En el-motor er ikke mye sexy, så det er bortkastet å se på motoren på denne måten. Ytelsene er fantastiske, men du mister flere følelsesmessig viktige aspekter som gjør en maskin tiltrekkende. Argumentene mine over er nok ikke tilstrekkelig til å tilfredsstille min egen motorentusiasme, men jeg har heldigvis en snerrende hysterisk motorsykkel som gir meg mer enn god nok terapi :cool:
 
Jeg er enig i at det ser lekkert ut!
Er det avgiftsfritak som gjør at den er så grisebillig ift andre med tilsvarende ytelser?

Med bensin hadde vi nok snakket 1,5 mill++ :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

ytelsemessig er den på nivå med BMW M5, det sier vel litt om hva prisen hadde vært uten avgift..
Ta med at Teslaen veier over 2 tonn..



komodo:
Jeg er bilmann og glad i bensin.. For meg handler dette rett og slett om pris..
Kan jeg få en topp utstyrt bil med ytelser som en BMW M5 og kjøreegenskaper som en BMW 5-serie M-sport til 1/4 del av prisen av M5en så er det rett og slett et tilbud jeg ikke har råd til å la passere uten å vurdere det seriøst.. Selv når jeg kalkulerer med at jeg må parkere nær ved en stikkontakt hver natt..

Hadde jeg hatt økonomi som tillot det hadde jeg mye heller hatt en M5, men alternativet mitt er snarere en BMW 320.. Og da er valget fort lett..
 
mitt innlegg var på ingen måte ment som kritikk til dere som vurderer eller setter pris på Tesla (eller noen annen elbil for den saks skyld). Derimot heller et spørsmål om bakgrunnen for interessen. Svarene som føreløpig er gitt er helt legitime og fullt forståelige! Som jeg nevnte i mitt første innlegg så skjønner jeg godt at pris-argumentet er tungt veiende, og i et land som Norge hvor avgifter fort kan være (minst) halvparten av kjøpsprisen på en bil er det uten tvil et argument som er legitimt.

Min sammenligning med ur var kun ment som en parallell med teknikk og mekanikk som inngår i motor og urverk. Som sagt, jeg elsker følelsen (og lyden) av et bensin/diesel drevet motorverk som resulterer i motorkraft. Det var hovedsaken i mitt innlegg.

Uansett, takk for innspill og begrunnelser! Det var akkurat det jeg var (og er) ute etter! Det er ingenting i veien for at jeg selv skulle skifte "side" og foretrekke elbiler etter hvert. - venter i spenning - :cool::p
 
mitt innlegg var på ingen måte ment som kritikk til dere som vurderer eller setter pris på Tesla (eller noen annen elbil for den saks skyld). Derimot heller et spørsmål om bakgrunnen for interessen. Svarene som føreløpig er gitt er helt legitime og fullt forståelige! Som jeg nevnte i mitt første innlegg så skjønner jeg godt at pris-argumentet er tungt veiende, og i et land som Norge hvor avgifter fort kan være (minst) halvparten av kjøpsprisen på en bil er det uten tvil et argument som er legitimt.

Min sammenligning med ur var kun ment som en parallell med teknikk og mekanikk som inngår i motor og urverk. Som sagt, jeg elsker følelsen (og lyden) av et bensin/diesel drevet motorverk som resulterer i motorkraft. Det var hovedsaken i mitt innlegg.

Uansett, takk for innspill og begrunnelser! Det var akkurat det jeg var (og er) ute etter! Det er ingenting i veien for at jeg selv skulle skifte "side" og foretrekke elbiler etter hvert. - venter i spenning - :cool::p

No offence taken her hvertfall.. :)
Er litt sjokkskadet selv over at jeg har satt meg opp på listen for en elbil... :p
 
Var og så på bilen på Alnabru i dag. Imponert over hvor raffinert og gjennomført den er, den kommer tross alt fra en gjeng hvis eneste tidligere bil var en Lotus Elise på batterier ;)

Skjermen i midtkonsollen er helt rå. Den har god bagasjeplass, god plass foran og bak, er komfortabel, solid bygget, og ytelsene snakker for seg selv.

MEN!

Det er lenge siden jeg har hørt så mye bullshit komme fra en bilselger. Han hadde virkelig ikke lest fysikkbøkene sine, og den ene flåsete påstanden etterfulgte den andre. Kroneksemplene var: "Dette er den mest aerodynamiske bilen NOENSINNE, den slår ALT!" Motstandskoeffisienten er på 0.24. Lavt, ja, men Citroën SM hadde 0.25 i 1968... og flere biler har lavere mostand i dag. Og batteriene mister INGEN effekt i -20. Neivel.
Etterfulgt av "Elon Musk utvikler nå en elektrisk jetmotor". Takk for meg.. Bilen er imponerende, men de har på ingen måte funnet veier utenom fysikkens lover, selv om det virket sånn på selgeren :)
 
Var og så på bilen på Alnabru i dag. Imponert over hvor raffinert og gjennomført den er, den kommer tross alt fra en gjeng hvis eneste tidligere bil var en Lotus Elise på batterier ;)

Skjermen i midtkonsollen er helt rå. Den har god bagasjeplass, god plass foran og bak, er komfortabel, solid bygget, og ytelsene snakker for seg selv.

MEN!

Det er lenge siden jeg har hørt så mye bullshit komme fra en bilselger. Han hadde virkelig ikke lest fysikkbøkene sine, og den ene flåsete påstanden etterfulgte den andre. Kroneksemplene var: "Dette er den mest aerodynamiske bilen NOENSINNE, den slår ALT!" Motstandskoeffisienten er på 0.24. Lavt, ja, men Citroën SM hadde 0.25 i 1968... og flere biler har lavere mostand i dag. Og batteriene mister INGEN effekt i -20. Neivel.
Etterfulgt av "Elon Musk utvikler nå en elektrisk jetmotor". Takk for meg.. Bilen er imponerende, men de har på ingen måte funnet veier utenom fysikkens lover, selv om det virket sånn på selgeren :)

Kanskje han la litt tykt på;)

Luftmotstandskoeffisienten er ekstrem lav for en "full size sedan". Dette av flere årsaker. For det første er det nesten ikke luftinntak foran, fordi det ikke trengs for å avkjøle motoren. For det andre er bilen helt flat under. Dette gir selvfølgelig redusert motstand. Når det gjelder utsagnet om at batteriene ikke mister effekt i -20 C er det selvfølgelig ikke riktig, men poenget er at batteriene aldri eksponeres for -20 C. Dette fordi de varmes opp i kulda, og kjøles ned i varmen.
Elon Musk har i noen intervjuer sagt at han lurer på om det er mulig å bygge elektriske fly. Kanskje det er mulig? Over skyene er det også nok av sol, og vingene ville være et stort areal for solceller.
 
Ordet kritikk ble litt feil ja, jeg tolket det heller ikke slik. Innsigelse kanskje :)

Han selgeren høres ut som mange andre selgere dessverre. Dette kjenner vi jo fra klokkebransjen også. F.eks hun som sa til lobergen at Daytonaen hans dessverre var fake :rolleyes: (fordi den hadde Zenith-verk) Ikke noe enestående tilfelle.

Jeg ringte Tesla og spurte om de visste noe om stereoen i bilen, f.eks hvem som produserer det. "Ja det er Dolby, så det er jo et kjent merke" Jeg prøvde tre ganger å forklare henne høflig at Dolby ikke er en produsent, men en lydlab som utvikler standarder som produsenter bruker, men nei! Hun insisterte på at det var Dolby :p

Har fått høre etter dette at det kan være både Alpine, Rockford Fosgate og mye annet rart. Til og med in-house fra grunnen av. Det siste ser jeg som 100% usannsynlig, men vi får se.
 
Når det gjelder utsagnet om at batteriene ikke mister effekt i -20 C er det selvfølgelig ikke riktig, men poenget er at batteriene aldri eksponeres for -20 C. Dette fordi de varmes opp i kulda, og kjøles ned i varmen.

Rektig det. Det er oppvarmingen av batteriene og kupeen som steler ekstra energi om vinteren. Dette gjøres av en varmepumpe, så tapet skal ikke være så betydelig som mange tror.
 
Jeg ringte Tesla og spurte om de visste noe om stereoen i bilen, f.eks hvem som produserer det. "Ja det er Dolby, så det er jo et kjent merke" Jeg prøvde tre ganger å forklare henne høflig at Dolby ikke er en produsent, men en lydlab som utvikler standarder som produsenter bruker, men nei! Hun insisterte på at det var Dolby :p

Har fått høre etter dette at det kan være både Alpine, Rockford Fosgate og mye annet rart. Til og med in-house fra grunnen av. Det siste ser jeg som 100% usannsynlig, men vi får se.

Haha, stilte samme spørsmålet selv. Regnet med å få høre B&O, Bose, Dynaudio eller lignende. Neida, Dolby. Valgte å ikke ta den videre derfra :D

Oppvarming av batteriene forklarer jo en del av saken, det hjelper litt! Og ja, motstandskoeffisienten er lav, men ikke LAVESTE NOENSINNE, som han sa. Han snakket forøvrig veldig mye med store bokstaver :D
 
Elon Musk har i noen intervjuer sagt at han lurer på om det er mulig å bygge elektriske fly. Kanskje det er mulig? Over skyene er det også nok av sol, og vingene ville være et stort areal for solceller.

Her må jeg som pilot bare skyte inn litt, jeg klarer ikke å la være :)

Det har blitt bygget solcelledrevne fly. Blant annet "Solar Impulse" HB-SIA, som bør være kjent for noen her inne, i og med at Omega ga ut en Speedmaster-modell med karbonskive i forbindelse med dette flyet.
Problemet med solcelledrevne fly, er at det ikke er praktisk mulig å bygge dem, fordi vi rett og slett ikke klarer å ta nok energi ut av solceller til å drive fly i passasjer-størrelse. En 737-800 veier 68 tonn, og har et vingespenn på 36m og en lengde på 40m. Solar Impulse veier 1600kg, har et vingespenn på 64m, og klarer så vidt å holde seg i luften med 200 kvadratmeter solceller som driver fire elektriske motorer som hver gir 10hk. Så det er en stund igjen til vi ser elektriske fly som kan erstatte dagens parafinbrennere... :)

Når det gjelder den elektriske jetmotoren til Elon Musk har jeg tittet litt rundt, og funnet ut at han har gjort forsøk med elektrisk drevne "ducted fans". Det vil si, mangebladede propeller inni et rør, som gjør at det ser ut som en jetmotor. En jetmotor består av en kompressor i front som suger inn luft og komprimerer den, for deretter å blande den med drivstoff, antenne blandingen, som så blir skjøvet bakover gjennom en turbin (som driver kompressoren foran), og resultatet av dette er at flyet skyves fremover. Faktisk er en jetmotor en slags "firetaktsmotor" for å si det litt enkelt (huskeregel for hva en jetmotor gjør, forfra: Suck, squeeze, bang, blow ;) ) Å kalle noe for en "elektrisk jetmotor" er derfor det samme som å si "elektrisk forbrenningsmotor", og det høres jo litt feil ut.. ;)
 
Ser ut til at det kommer en sportpakke med forbedringer på understell og et par cm bredere bakhjul. Håper bare den blir tilgjengelig i tide. Brembobremser er det også. Her er en gjennomgang av understellet, og det er tydeligvis ikke noen lekebil.

From what we've just seen it seems that Tesla has some very clever engineers on the payroll. The 2012 Tesla Model S appears to be much more than a sophisticated battery and electric motor encased in a beautiful wrapper. Dig down farther and the bones look very sound indeed, suggesting that Tesla has serious all-around potential to be around for the long haul.
 
Da er i alle fall fargen bestemt. Fikk ikke sove, så da ble det litt lek med paintbrush i stedet. Fargen må bli grå med mørkegrå hjul. All krom folieres med samme gråfarge som hjulene. Ojojojojojojoj, snasent!

Og sort/sort interiør selvsagt.

Tesla_zps5af041a0.jpg


TeslaII_zps7fc523f8.jpg
 
Jeg har nettopp reservert en Tesla S. Fikk litt kalde føtter med tanke på barnesete. Er det noen som har informasjon om bilen leveres med Isofix?
 
Nå har jeg ikke sett så alt for mange bilder av bilen innvendig, men det første som slår meg er at den skjermen ser helt malplassert ut. Øynene på veien bruker å være en grei huskeregel.

Min eneste erfaring med el-bil er en liten tur i en Nissan Leaf, ble absolutt imponert over at vi nå har kommer til punktet hvor el-bil er bil og ikke bare en batteripakke, en el-motor og en støpt karosseri.
 
Jeg har nettopp reservert en Tesla S. Fikk litt kalde føtter med tanke på barnesete. Er det noen som har informasjon om bilen leveres med Isofix?

Model S is child-seat ready. It features the LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children) System that eliminates the use of seat belts to secure child safety seats. There are two LATCH System anchors in the second row seats.

Jeg vet ikke om dette er det samme som Isofix. Hvis ikke må du nok ha deg et amerikansk barnesete :)

Nå har jeg ikke sett så alt for mange bilder av bilen innvendig, men det første som slår meg er at den skjermen ser helt malplassert ut. Øynene på veien bruker å være en grei huskeregel.

Det er ikke akkurat pent med den store skjærefjøla midt i dashen, men det er ikke så mye annet å gjøre med den. Sikkerheten bekymrer meg ikke så lenge du ikke begynner å se på film mens du kjører. Den sitter der mange av knappene ellers sitter på en bil. Det du trenger i fart har du på displayet over rattet og på rattkontrollene.