Tesla Model S

Ut ifra bilder/filmer så må jeg si at Model S er en nydelig bil. Om det hadde vært litt lengre rekkevidde hadde det vært en strålende bil, men dessverre blir det en for kostbar bil nummer 2.
 
Sjekk pris....

Tesla S er strengt tatt en meget dyr bil. Det er bare vi her i norge som har et "noe forskrudd" forhold til hva biler skal koste og har derfor gått mann av huse for å handle denne bilen :p.

Dyr i utlandet, men ikke dyrere enn sammenlignbare konkurrenter (hvis den leverer i forhold til vitnemålene så langt), altså sannsynligvis riktig priset.

I Norge er den rett og slett latterlig billig. Her er det bare å handle før det er slutt på festen og avgiftene kommer.

Satt og siklet til en youtubevideo av Aston Martin Virage i går. Herlig snerr fra seksliters tolver på nesten 500 hk. Plutselig gikk det opp for meg at min neste familiebil har både raskere 0-100 og kvartmil :eek: Tror du jeg gleder meg litt? :cool:
 
Dyr i utlandet, men ikke dyrere enn sammenlignbare konkurrenter (hvis den leverer i forhold til vitnemålene så langt), altså sannsynligvis riktig priset.

I Norge er den rett og slett latterlig billig. Her er det bare å handle før det er slutt på festen og avgiftene kommer.

Satt og siklet til en youtubevideo av Aston Martin Virage i går. Herlig snerr fra seksliters tolver på nesten 500 hk. Plutselig gikk det opp for meg at min neste familiebil har både raskere 0-100 og kvartmil :eek: Tror du jeg gleder meg litt? :cool:

Du misforstod meg litt Tore :).

Tesla S er, for elbiler å være, en meget kostbar bil.

Det blir derfor litt absurd å sammenligne den med en Leaf og lure på hvorfor Leafen ikke har bedre rekkevidde enn den har.

Vi opplever Tesla S som rimelig fordi den har performance vi normalt sett må betale mye, mye mer for om det er snakk om bensin eller dieselbiler.

For å vri på det;

Finnes det overhodet masseproduserte elbiler for forbrukere som koster mer enn en fullspekka Tesla S?
 
En BMW-kilde spår en pris opp mot $50000 for i3. Da er 160km stusselig, spør du meg

Som fortsatt er $2000 mindre enn rimeligste Model S starter på i USA, da med minste batteripakke som ikke har kommet enda...

Igjen; Model S er en kostbar elbil med ditto bedre spesifikasjoner enn det meste annet som har kommet enda.
 
Ooooops!

Tesla-sjefen i strupen p New York Times - tema - Dagbladet.no

I helgen skrev The New York Times en svært kritisk artikkel om Tesla Model S, den helelektriske bilen som allerede før den er i butikken, er en salgssuksess i Norge.

Avisa påsto at super-elbilen ikke tåler kulde og at den har langt kortere rekkevidde enn fabrikken oppgir, selv om sjåføren velger å spare på strømmen ved å fryse framfor å bruke varmeapparatet. Den konklusjonen kommer avisa fram til etter at en journalist har hatt bilen på en langtest.

:mad::confused:
 
Redigert:
Nå har jo NYT i utgangspunktet rimelig høy troverdighet, men.... :p
)

Det har de, men bilen er testet opp og ned og i mente av motorpressen og en haug med forbrukere melder flittig tilbake, så det er ikke så mye mystikk rundt bilens ytelser lenger. Slik jeg forsto det gjorde journalisten selv en rekke feil som senket rekkevidden.
 
Redigert:
For en tosk (journalisten altså)! Bra at Tesla har dokumentasjonen i orden. De er jo utrolig avhengige av publisiteten de får i uavhengig presse siden de bruker omtrent nada på markedsføring, så det er ikke så rart at de tar forholdsregler. Kan ikke tenke meg at NYT har vært helt klar over journalistens agenda, men de har i alle fall redaksjonelt ansvar for makkverket.
 
Åpenbart at den journalisten der har hatt andre motivasjoner enn å teste bilen på en ærlig måte. Sitatet på slutten er jo avslørende:

In his own words in an article published last year, this is how Broder felt about electric cars before even seeing the Model S:

"Yet the state of the electric car is dismal, the victim of hyped expectations, technological flops, high costs and a hostile political climate.”

Ikke overraskende at "testen" ikke blir ærlig når et forutinntatt fjols som på forhånd har bestemt seg for at el-biler er noe dritt skal utføre den. :p
 
Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke hadde noe til overs for elektriske biler tidligere, men nå har fløyta en annen tone. Noe av grunnen til at jeg ikke likte el-biler var vel at det kun var Buddy og Think på markedet. Nå som vi har velvoksne biler som Tesla og Leaf liker jeg det veldig godt. Godt å se at det fossile drivstoffet får litt konkurranse. Og at journalister ikke skal klare å være såpass uavhengige at de klarer å teste det de blir spurt om er bare patetisk; men det har vel vist seg i den senere tid at de ikke akkurat er det man vil definere som uavhengige:mad:
 
El-bil markedet har nok vært litt for preget av at det har vært noen som kan mye om batterier og elmotorer som lager bil. Nå kan det virke som om man henter litt mer kompetanse om selve "bil"-delen før man lanserer et produkt. Selvom Tesla S virker veldig bra gleder jeg meg til vi ser etablerte bilprodusenter komme med ordentlige el-varianter.

Har Tesla Norge en avtale som jeg hører blir vanlig at om man kjøper en el-bil får man f.eks 20 dager gratis lån av bensin/diesel i året til de dagene man trenger en bil med lenger kapasitet?