Det er ikke bilen i seg selv som genererer sitt eget verditap !
Den horisonten våre folkevalgte trekker opp,-er det som spiser opp verdien på denne bilen.
Nei det er omvendt. Hvis avgiftsfritaket forsvinner (må vel det før eller senere) så går prisene i været, og da går bruktprisen etter. De andre insentivene er ikke så viktige, i alle fall ikke så prisdrivende som mange vil ha det til. Noen har ferger i nærheten, andre flust med kollektivfelt, men sannheten er at for brorparten av brukerne er det helt andre fordeler som gjør at de velger elbil, i alle fall Tesla.
Hvorfor snakker ALLE (TS, kolleger, venner) om verditap på Tesla? Hva med f.eks A7 eller andre i samme pris/størrelse sjanger, er de noe bedre tapsmessig om man tar med ALLE kostnader i samme periode?
Jeg bor og jobber slik at elbilfordelen ikke er noe særlig tema, hadde uansett vurdert en Tesla sterkt om jeg hadde prioritert å bruke så mye penger på et fremkomstmiddel...
Ja, det kan du si. Svaret er vel at alle skal mene noe om Tesla på godt og vondt. Den får mye oppmerksomhet og sterke meninger, og da kommer mytene på løpende bånd. Min har bare hatt ca 7,5% verditap på første år og 15-20k km. Forklaringen på det er høy prisstigning i perioden. Sammenligner jeg med anslått nypris i dag er verditapet omtrent akkurat som på en 5-serie eller andre lignende biler, og mindre om du sammenligner med noe som har i nærheten av like mye motorkraft. Noen eksempler på myter som dukker opp:
- Teslasalget stuper (det gikk fra veldig høyt til litt mindre veldig høyt)
- Veldig mange Tesla på Finn (Nei, det er ferre i prosentvis forhold til biler i omløp om du sammenligner på årsmodell med andre sammenlignbare biler)
- De ligger lenge på Finn, tungsolgt (Nei, det er høy utskiftning og variasjon i antall, noen eksemplarer vil selvsagt alltid ligge lenge som med alle bilmerker)
- Stort verditap (Nei, mindre til nå, og det vil stabilisere seg på ca akkurat det samme som andre biler)
- Bare de med høy inntekt kjøper (til en viss grad, men Tesla har til nå stort sett bare kunne kjøpes som nybil. Sammenligner du med nybilkjøpere forsvinner forskjellen)
- Bil nr to for de fleste, og de fleste er i kollektivfeltet i Oslo (feil og feil)
Og så har du de utallige mytene om bilens bruk og funksjonalitet (ikke minst i kulda). Det orker jeg ikke begynne på...
Nei, det er bare en bil når det kommer til stykket.