Tesla Model S

Hvorfor snakker ALLE (TS, kolleger, venner) om verditap på Tesla? Hva med f.eks A7 eller andre i samme pris/størrelse sjanger, er de noe bedre tapsmessig om man tar med ALLE kostnader i samme periode?

Jeg bor og jobber slik at elbilfordelen ikke er noe særlig tema, hadde uansett vurdert en Tesla sterkt om jeg hadde prioritert å bruke så mye penger på et fremkomstmiddel...
 
Det er ikke bilen i seg selv som genererer sitt eget verditap !
Den horisonten våre folkevalgte trekker opp,-er det som spiser opp verdien på denne bilen.
 
@andersmp eller noen andre. Hva er de største opplevde forskjellene på p85 og p85D (bortsett fra det som har med effektøkningen å gjøre så klart)
 
Redigert av en moderator:
Hvorfor snakker ALLE (TS, kolleger, venner) om verditap på Tesla? Hva med f.eks A7 eller andre i samme pris/størrelse sjanger, er de noe bedre tapsmessig om man tar med ALLE kostnader i samme periode?

Jeg bor og jobber slik at elbilfordelen ikke er noe særlig tema, hadde uansett vurdert en Tesla sterkt om jeg hadde prioritert å bruke så mye penger på et fremkomstmiddel...

Det er jo det som er spørsmålet, totalkostnadene etter 100-150000 km. Flippefaktor etter 1-3 år, kjøpe en brukt? Kjøpe en gammel etterhvert ? Er det mulig å selge en 10 år gammel Tesla ? Hvor lenge holder el-bilen og batterier og kan man være monogam i 10 år uten å havne i Luksusfellen? Dropp fordelen med kollektivfelt og årsavgift- det bortfaller snart.
Tom
 
@andersmp eller noen andre. Hva er de største opplevde forskjellene på p85 og p85D (bortsett fra det som har med effektøkningen å gjøre så klart)

@Scubasteve; jeg hadde 85 og gikk til P85D - det er innvendig en helt ny bil. Kvalitetsfølelsen har løftet seg bektraktelig, og jeg liker å si det er fra KIA til Volvo. De nye setene er også helt fantastiske.
 
Redigert av en moderator:
P85d ble testet i går, greit jeg er solgt!

Ettersom bilen er Amerikansk var jeg redd for at den skulle føles Amerikansk. Det gjør den definitivt ikke. Den er tight og fin samt at den virker godt skrudd sammen. (det er vanskelig å kjenne på en demobil uansett merke) Interiørkvaliteten er veldig god, ig det er brukt ordentlige materialer.
Hysteriske krefter fra 0-100 det er moro, men ikke avgjørende for hva jeg syntes om bilen.
Motoren i fart og rundt i byen er utrolig behagelig, den har alltid krefter på lager og de kommer umiddelbart. Setene er gode (ikke som komfort seter fra BMW) men bedre enn veldig mye annet (les volvo, skjønner ikke hvorfor folk mener dette er de beste i bilverdenen).

Den store skjermen gjør bilen utrolig clean innvendig og det er masser av plass. At bilen blir bedre og bedre med software updates (slik som telefonen din) er jo heller ikke å forrakte. Den er også godt oppdatert på utstyrsfronten, hvor en som er glad i ekstrautstyr får alt man kan ønske.

Interfacen på skjermen er det ikke noe å si på, takler man en iphone takler man en Tesla.

Som en bilintressert type, men med et åpent sinn så er dette absolutt et veldig godt alternativ til min bilhverdag. Ja jeg vet at man ikke kan regne med å kjøre i kollektivfeltet i all eviget osv. Dette er en bil jeg mer enn gjerne kunne sittet i kø med også. Det økonomiske regenstykket viser + mtp drivstoffutgifter og foreløpig på subsidiene (dette er noe jeg som bilinntressert egentlig ikke bryr meg om, men som bankman kan jeg ikke la være). Verditapet som mange er inne på ser jeg på en vurdering som ikke spesielt kan gjelde Tesla, det gjelder alle biler. Jeg kan strekke meg til at det kan være værre på tesla hvis alle subsidier forsvinner samtidig og over natten. Da vil nok bunnen til dels falle ut av markedet. MEN man har fortsatt en flott bil:)

Det som skal sies, hvis denne bilen hadde blitt solgt på samme premisser (avgifter) som alle andre biler hadde nok valget vært anderledes.

De av dere som utnevner dere som petrolheads, prøv en! Jeg mener at man fortsatt kan være over gjennomsnittet intressert i bil men fortsatt like Tesla for det den er.
 
Det er ikke bilen i seg selv som genererer sitt eget verditap !
Den horisonten våre folkevalgte trekker opp,-er det som spiser opp verdien på denne bilen.

Nei det er omvendt. Hvis avgiftsfritaket forsvinner (må vel det før eller senere) så går prisene i været, og da går bruktprisen etter. De andre insentivene er ikke så viktige, i alle fall ikke så prisdrivende som mange vil ha det til. Noen har ferger i nærheten, andre flust med kollektivfelt, men sannheten er at for brorparten av brukerne er det helt andre fordeler som gjør at de velger elbil, i alle fall Tesla.

Hvorfor snakker ALLE (TS, kolleger, venner) om verditap på Tesla? Hva med f.eks A7 eller andre i samme pris/størrelse sjanger, er de noe bedre tapsmessig om man tar med ALLE kostnader i samme periode?

Jeg bor og jobber slik at elbilfordelen ikke er noe særlig tema, hadde uansett vurdert en Tesla sterkt om jeg hadde prioritert å bruke så mye penger på et fremkomstmiddel...

Ja, det kan du si. Svaret er vel at alle skal mene noe om Tesla på godt og vondt. Den får mye oppmerksomhet og sterke meninger, og da kommer mytene på løpende bånd. Min har bare hatt ca 7,5% verditap på første år og 15-20k km. Forklaringen på det er høy prisstigning i perioden. Sammenligner jeg med anslått nypris i dag er verditapet omtrent akkurat som på en 5-serie eller andre lignende biler, og mindre om du sammenligner med noe som har i nærheten av like mye motorkraft. Noen eksempler på myter som dukker opp:

- Teslasalget stuper (det gikk fra veldig høyt til litt mindre veldig høyt)
- Veldig mange Tesla på Finn (Nei, det er ferre i prosentvis forhold til biler i omløp om du sammenligner på årsmodell med andre sammenlignbare biler)
- De ligger lenge på Finn, tungsolgt (Nei, det er høy utskiftning og variasjon i antall, noen eksemplarer vil selvsagt alltid ligge lenge som med alle bilmerker)
- Stort verditap (Nei, mindre til nå, og det vil stabilisere seg på ca akkurat det samme som andre biler)
- Bare de med høy inntekt kjøper (til en viss grad, men Tesla har til nå stort sett bare kunne kjøpes som nybil. Sammenligner du med nybilkjøpere forsvinner forskjellen)
- Bil nr to for de fleste, og de fleste er i kollektivfeltet i Oslo (feil og feil)

Og så har du de utallige mytene om bilens bruk og funksjonalitet (ikke minst i kulda). Det orker jeg ikke begynne på... :eek: Nei, det er bare en bil når det kommer til stykket.
 
Redigert:
Kjøper ikke rått alle argumentene dine, i mitt revir - Asker/Oslo er køen i kollektivfeltet med Tesla svært høy, i denne regionen har ihvertfall den vanlige Teslaeier ingen miljø argumenter og heller liten forståelse for trafikkavvikling. Alle kjører alene og har fokus på å spare tid- og penger. Fasit er at kollektivtrafikken ikke kommer fram i tide og kollektivfeltet er blokkert for nødetatene. Ta tog eller buss - get a life. :mad:
Tom
 
Kjøper ikke rått alle argumentene dine, i mitt revir - Asker/Oslo er køen i kollektivfeltet med Tesla svært høy, i denne regionen har ihvertfall den vanlige Teslaeier ingen miljø argumenter og heller liten forståelse for trafikkavvikling. Alle kjører alene og har fokus på å spare tid- og penger. Fasit er at kollektivtrafikken ikke kommer fram i tide og kollektivfeltet er blokkert for nødetatene. Ta tog eller buss - get a life. :mad:
Tom

Get a life? @Tom Henriksen, slutt a. Du er en voksen mann. Du har samme mulighet som alle andre, kjøpe en elektrisk bil og ta del av fordelene regjeringen har bestemt. Hvis du en dag setter deg ned og teller, skal du nok se at antallet Golf og Leaf også er høyere en Tesla, det er bare det at alle nordmenn som ikke har en, eller har en voldsom interesse for bil, hater Tesla - og derfor velger å si det du nettopp sa. "Tesla-feltet"...

Noen drar den faktisk lenger en deg, de sier ikke get a life med surt smilefjes...de gjør dette, og det skjer flere ganger:



Syns du det er riktig? Hvis ikke, del ikke din frustrasjon offentlig - for når alle gjør det, er det en som tar den til seg og gjør tanker til handling. Slike handlinger har fremprovosert at mange av "oss-Tesla-eiere-som-bare-tenker-på-oss-selv" har installert dashcam.
 
Redigert av en moderator:
Synes det er merkelig at miljøaspektet/statlige subsidier alltid skal blandes inn i diskusjonene rundt Tesla. Alle fordeler er tilgjengelige for alle som velger å kjøpe elektrisk bil, enten det er en Leaf til 200k eller en Tesla til 5-gangeren. Man kan selvsagt diskutere miljøaspektet ved elbiler og ikke minst de statlige subsidiene - men poenget er vel å diskutere bil?

Jeg tror det kunne være greit å skille mellom politikk og bil, så vil man kanskje få frem mer balanserte synspunkter på Tesla. Som bilinteressert savner jeg objektiv informasjon rundt Tesla - det virker som diskusjonen er veldig sort/hvitt.

Og nei, jeg kjører ikke Tesla - kommer neppe til å gjøre det heller, men jeg synes det er svært fascinerende hva Tesla har fått til. De store produsentene er jo foreløpig ikke i nærheten av drivlinjen til Tesla........
 
Kjøper ikke rått alle argumentene dine, i mitt revir - Asker/Oslo er køen i kollektivfeltet med Tesla svært høy, i denne regionen har ihvertfall den vanlige Teslaeier ingen miljø argumenter og heller liten forståelse for trafikkavvikling. Alle kjører alene og har fokus på å spare tid- og penger. Fasit er at kollektivtrafikken ikke kommer fram i tide og kollektivfeltet er blokkert for nødetatene. Ta tog eller buss - get a life. :mad:
Tom

Dette er vel strengt tatt myndighetene sin "feil" og ikke den enkelte elbileier?

Mye sort/hvitt i denne tråden, ja. Teslaeiere er heller ikke fritt vilt og en forfulgt gruppe ;)
 
Kjøper ikke rått alle argumentene dine, i mitt revir - Asker/Oslo er køen i kollektivfeltet med Tesla svært høy, i denne regionen har ihvertfall den vanlige Teslaeier ingen miljø argumenter og heller liten forståelse for trafikkavvikling. Alle kjører alene og har fokus på å spare tid- og penger. Fasit er at kollektivtrafikken ikke kommer fram i tide og kollektivfeltet er blokkert for nødetatene. Ta tog eller buss - get a life. :mad:
Tom

Hm.. overrasket over at du kan dra en så bombastisk konklusjon på bakgrunn av en enkel observasjon (symptomatisk for elbildebatt). Regner med du ikke har intervjuet menneskene i denne køen eller sitter på omfattende statistiske data. Så la oss legge sunn fornuft til grunn og prøve å bryte det opp:

- Å oppnå flere brukere av kollektivtrafikk handler om politisk vilje, ikke oppdragelse av mennesker (lykke til med eventuelle forsøk på det ;)). Tilbudet må bli bedre og billigere.

- Det er allerede svært mange som bruker kollektivtrafikk i Oslo. Noen vil alltid bruke privatbil. Noen trenger den til ærend, noen skal handle mye på veien, og noen vil alltid bruke privatbil uansett, de gidder ikke annet. Hvis jeg påstår at alle disse var der fra før i en fossilbil, alene i bilen, tar jeg feil? Når mange av de plutselig har samme bil og ligger i samme fil så blir de veldig synlige, men har de blitt flere? Sikkert mulig noen få har byttet kollektivtrafikk med elbil, men de fleste har byttet fra en vanlig bil, og da kan du heller glede deg over at de ikke bidrar til lokal forurensing. Kø vil bilene lage i en av filene uansett, og om kollektivtrafikk systematisk sperres er det et politisk ansvar å endre regler, evt lokalt.

- Ingen miljøargumenter: Det er en drøy påstand. Du undervurderer mannen i gata. Mange ikke? Helt sikkert. Men alle?

- Liten forståelse for trafikkavvikling? Det handler ikke om det, se over. Vet ikke om du mente kjøremønster også, men jeg kan forsikre deg om at folk uten trafikkforståelse er jevnt fordelt blant de som kjører elbil, vanlig bil, motorsykkel, sykkel og fotgjengere.
 
hoho, sitter å ser på Containerkrigen på MAX, to av gutta fant en Tesla i en container. Artig at produsenten har lagt på overdreven V8 lyd når de starter opp og kjører.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Til dere her inne som har Tesla model S....

Hvilket felger har dere på sommer? Av en eller annen grunn var kun grå 21" tilgjenglig når jeg bestilte og reserverte bilen for 2 uker siden. så jeg handlet kun 19". Tenker disse blir vinterfelger etterhvert. Har sett på vossen cv4 20" men lurer på hvordan de blir på bilen. 22" syntes jeg kanksje blir litt i overkant, og da krever det vel "senking" av bilen og det var OK når jeg var 18.

Kom med forslag (og gjerne bilder)
 
Ideelle hjul til Model S (både estetisk og funksjonelt) har følgende dimensjoner: 8,5"x20" ET30 med 245/40 foran og 10"x20" ET40 med 285/35 bak. ;)

Finnes for mange gode felger til å gi noen fornuftig anbefaling, men du får som oftest det du betaler for. Smidde monoblockfelger er ikke dumt, men koster. Av dekk har jeg god erfaring med Michelin PSS. Dessverre ikke aller best i klassen på støy, men bra på alt annet. Og før du bruker en krone på felger og dekk må du få en skikkelig hjulstillingskontroll. For det første er de fleste nye biler litt off, men det er uansett lurt å endre litt på et par av Teslas originalinnstillinger. Gi en lyd om du vil ha mine data på PM. Det blir en ny bil.

For ordens skyld: Behovet for hjulstilling er ikke noe spesielt for Tesla.
 
Enig med Tore. Det er den dimensjonen jeg har valgt på sommerhjulene. Felgene er HRE FF01. På vinterhjulene har jeg 245 foran og bak. Vinterfelger: Vossen CVT:



 
Jeg kjenner ikke mange Tesla-eiere, men de få bekjente som jeg vet har Tesla er fantastiske folk. I de fleste tilfellene viste jeg ikke de hadde Tesla når jeg ble kjent med dem. Å hate folk pga de eier Tesla er trist og et tegn på misunnelse. Tror jeg, har dessverre ingen fasit ;)
 
@Celter jeg har veldig lyst på vossen cv4, i sølv utførelse. Er du fornøyde med dine vossen?
Ser at man kun får de i 10,5" eller 9" og da vurderer jeg 9 foran og 10,5 bak. Blir det for bredt? fikk bekjed fra dekkforhandler at jeg da måtte ha spacere bak.

Av ren nysgjerrighet, de som har 22" på bilen, har de senket den? i såfall hvordan gjøres dette på luftfjæring?
 
Hadde mine Vossen på i et par uker før jeg byttet til sommerhjul, så det er vanskelig for meg å vurdere kvaliteten. Hvis du vurderer å sette 22" på bilen bør bilen senkes. Det er en enkel jobb hvis du har luftfjæring. Kun et lite stag som byttes ut. Tror nok du får på 22x10,5 bak.
Vær klar over alle ulempene med 22" før du bestemmer deg.....
 
22" utgår,var mer for nysgjerrighetens skyld. Jeg begynner å bli mer opptatt av komfort enn schvære felger så jeg tror 20" er et fint kompromiss mellom utseende og komfort. Hvor her du fått tak i sommerfelgene? Ser jo også at det er fler enn Vossen som leverer fine afetrmarketfelger til Tesla.