Tesla Model S

OK, Tesla eiere!
Det er NÅ dette begynner å bli spennende! :cool:


Hva er deres erfaringer så langt?

Fortsatt entusiaster?

I sommer kjørte jeg og min datter over til Stavanger. Vi kjørte over fjellet på småveier (i MX5). Dette var typiske "tappe batteriet" veier, da det var "opp og ned og svinger med opp og ned med gassen" strekninger. Med min erfaring med el-bil, (begrenser seg til et par dager med prøving av eUP), ville jeg feiget ut med motorveien og aldri kjørt over fjellet. Derimot telte vi 3 ModelS. Enten tøffinger, eller så hadde de campet natten over for å lade før de dro? Eller så hadde de ikke kjørt Oslo-Stavanger?

Men! Etter et år som Tesla eier?
Hva skjer?

8-D
 
Vi er i prosessen med å bestille en Tesla Model S, men jeg er litt usikker i forhold til størrelse og rekkevidde. Noen som har innspill? Familie på fire, 2 små barn, (2 år, 8 mnd), barnevogner, jevnlige harryturer til Sverige etc. Er dette riktig bil? Liker også å ta en tur nedover Europa i sommermånedene, og ser at Tesla har hurtigladere helt ned til Italia, men er de så raske som de sier?

Takk for innspill :)
 
Vi er i prosessen med å bestille en Tesla Model S, men jeg er litt usikker i forhold til størrelse og rekkevidde. Noen som har innspill? Familie på fire, 2 små barn, (2 år, 8 mnd), barnevogner, jevnlige harryturer til Sverige etc. Er dette riktig bil? Liker også å ta en tur nedover Europa i sommermånedene, og ser at Tesla har hurtigladere helt ned til Italia, men er de så raske som de sier?

Takk for innspill :)

Alle de bekymringene du sier der trenger du ikke tenke på. Så, trykk bestill :)

Men husk techpakka og smart luftfjæring.
 
Alle de bekymringene du sier der trenger du ikke tenke på. Så, trykk bestill :)

Men husk techpakka og smart luftfjæring.

Er virkelig luftfjæringen så nødvendig? Techpakka er en no brainer. Den må med.
Min far hadde kunngjøring på sin Mercedes S350 2011 mod, skikkelig luksusbil, og den var virkelig ikke god når man nærmet seg -20. Og sto bilen stille en dag i -20, for så å skulle kjøre på kvelden var det som å kjøre uten fjæring. At annet vil jeg ha med, men akkurat luftfjæring har jeg ikke gode opplevelser med.
 
Bestilt!

Da har jeg bestilt Tesla Model S, og jeg var faktisk så heldig å få tak i en demobil fra Tesla på Alna :D Alt det utstyret jeg ønsket, og 1 uke levering (!) :D

Gleder meg!
 
Bilde

Tenkte å følge opp med et bilde av herligheten :)

Det kommer ila dagen :)
 
Redigert:
Stavanger

Jeg var på guttetur i helgen. En av gutta hadde kjøpt Tesla. Det ble selvfølgelig en del kjøring rundt til ulike steder i Stavanger området. Jeg var overrasket over hvor godt Tesla'en fungerte. Selvfølgelig var det slik en EL-bil vil være, men med den kapasiteten på batteriet så ble ikke bilen ladet før arrangementet var over på søndag.

Sammenliknet med hvordan jeg ville følt det med e-UP bør jeg vel avslutte her.

:cool:
 
Her er den (endelig!)

Her er bilde av herligheten dere :) Super fornøyd! Kjørt 2500 KM siden vi fikk den, og jeg kan telle på litt over en hånd hvor mange ganger vi har ladet. Kapasiteten på batteriet er mye bedre enn forventet!

20140919_1643052_zpsd32f49d6.jpg
 
Småkjøring bruker mer, men er ikke så interessant siden småkjøring vanligvis kombineres med gode lademuligheter. På langkjøring er min erfaring 400 reelle km. Da kjører jeg uten å tenke rekkevidde. Dvs jeg kjører aktivt og kommer meg fort frem, men kombinerer det med et gen for myk og økonomisk kjøring. Regner med summen av det blir et snitt av hvordan folk kjører. Ved å holde fartsgrenser slavisk og begrense seg litt ekstra klarer du 450. 500 er urealistisk med mindre du vil kjøre i 60-70 hele veien.

Mine tall er på store valser (285/30-21 bak), så jeg får det samme på vinter siden hjulene veier opp for litt mer oppvarming.

Det hører med til historien at bilen min gikk rett fra Teslas forsøk på hjulstilling til et verksted som gjorde det jeg ville. Resultatet er jevn og lav dekkslitasje (et stort problem for mange tesla-eiere), lavt forbruk og stabil forutsigbar styring.
 
Redigert:
Redigert av en moderator:
Ikke lenge til den kommer når det er lenge siden den ble bestilt gutta :) Den blir levert litt tidligere enn antatt :) Ikke noe å gjøre med det. Også mest for å teste markedet akkurat nå for å se hvordan responsen er, og for å si det sånn; skal dere selge Tesla nå, ikke gjør det. For to uker siden lå det 20 stk på finn og folk kjempet med nebb og klør om dem, i dag ligger det 140 stk, og ikke en gang de billigste blir solgt. Antallet øker for hver time også. Alle vil ha S85D eller P85D, sånn er det :) Bilen vår har blitt gammal allerede! Fortsatt verdens beste bil, though, så jeg er glad jeg uansett får ha den frem til Mars :) Selges den ikke på finn, går den i innbytte som avtalt da jeg kjøpte den ;)
 
Redigert:
Kanskje ikke så rart at leasingselskapene sitter på gjerdet å venter i spenning....
 
Stupide uttalelser fra en økonom og/eller dårlig journalist. Dette er ingen overraskelse om du kjenner bil- og teknologimarkedet. Konklusjonene de drar drar er derimot bare sprøyt. Det er tusenvis av Teslaer på veiene, og de fleste som vil ha den nye har vett nok i knollen til å forstå at de sager av greinen de sitter på ved å selge umiddelbart. Tesla har en gruppe blant sine kunder med god økonomi som vil ha det siste med en gang og ikke trenger å tenke så mye på tap, så noen titalls eiere legger de ut med en gang og dumper gjerne prisen. Helt logisk og forventet. Model S kommer til å ha en stabil og god bruktpris fordi det er et godt produkt med voksende etterspørsel.