Tidssonen-tråden

Fin podkast, bare en kommentar til rundt 35 minutter. Du tar faktisk helt, fullstendig og komplett feil angående produktutvikling i japanske ingeniørorganisasjoner.

Kort oppsummert min erfaring: Alt som kan overdesignes blir overdesignet, hvis det alt virker bør det ikke endres, endring drives utelukkende via konsensus i organisasjonen og aldri fra én leder.

Og hvis du ikke tror meg og enda lurer på hvorfor de ikke bare fikser den GS-spenna, se på drosjene i Japan. "Hvis det funker, ikke fiks det!" ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Fin podkast, bare en kommentar til rundt 35 minutter. Du tar faktisk helt, fullstendig og komplett feil angående produktutvikling i japanske ingeniørorganisasjoner.

Kort oppsummert min erfaring: Alt som kan overdesignes blir overdesignet, hvis det alt virker bør det ikke endres, endring drives utelukkende via konsensus i organisasjonen og aldri fra én leder.

Og hvis du ikke tror meg og enda lurer på hvorfor de ikke bare fikser den GS-spenna, se på drosjene i Japan. "Hvis det funker, ikke fiks det!" ;)

Enig i at formuleringen med "overengineering" var skivebom og lite gjennomtenkt :)

Det jeg kanskje mente var nok mer relatert til dette "hvis det funker, ikke fiks det!" (som jeg tror jeg nevnte ;)). Og at det som funker, selv om det egentlig er praktisk, funksjonelt, reelt robust og med flere tekniske finesser, kan oppleves subjektivt som "skjørt", "dårlig kvalitet" eller lignende av oss her oppe. Altså at den opplevde kvaliteten kanskje måles litt annerledes enn vår tendens til "ekstra tykkelse, ekstra etc.".

Angående konsensus-styringen, må jeg si jeg er mer overrasket. Sosialt og eksternt i forretningssammenheng så later det jo til å være et ganske tydelig hierarki. Jeg antok kanskje noe naivt at dette var ensbetydende med at man ikke lytter til flere stemmer internt, men der tok jeg altså feil.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Angående konsensus-styringen, må jeg si jeg er mer overrasket. Sosialt og eksternt i forretningssammenheng så later det jo til å være et ganske tydelig hierarki. Jeg antok kanskje noe naivt at dette var ensbetydende med at man ikke lytter til flere stemmer internt, men der tok jeg altså feil.
Min erfaring er at skal du endre en teknisk løsning må du starte øverst i en kinesisk organisasjon, nederst i en japansk.

Fordi det er organisatoriske siloer i Japan og han som er ekspert på kassen eller lenken ikke bestemmer over spennen fragmenteres kunnskapen. Han som har ansvar for kombinasjonen av lenke, kasse og spenne jobber sannsynligvis ikke teknisk lengre og støtter seg på folk som er svært kompetente på et ditto smalt felt under seg.

Hvis du har lyst til å endre den spennen må du finne ekspertene på hhv utforming, ståltype, maskinering og polering, komme med fagkunnskap like god som dem, du må vise (ikke argumentere) hva som er galt med den gamle og hvorfor den nye løsningen er bedre uten å tilføre risiko, og du må for alt i verden ikke komme med halvtenkte ideer. Ellers strander det. Da, med forankring nederst, kan dere pushe høflig oppover - de på topp stoler på de under seg og omvendt - og når snøballen først ruller, da går det unna. Hierarkiet er helt klart der, men det er lite kultur for styring via dekret.
 
Noen refleksjoner om Genta-fatigue
Enig i at dette "designet" har dukket opp som paddehatter de siste årene. Innimellom har jeg selv hatt samme type fatigue. Delvis på grunn av alle utgivelsene isolsert sett, men også all tytingen om "fatigue". Hvorvidt man liker det eller ikke, så påvirkes man av meninger på ulike fora. Det finnes også andre clustrede meningsutvekslinger, som eksempelvis "Rolex", "Flippere", "Invistorer", "Tiffany", "Nautilus", etc. Ser man ting fra et litt overordnet perspektiv, så er det en kjensgjerning at mennesker er veldig konforme (ref. Ash experiment) og at mange deltar i diskusjoner ditto (konformitet). Det betyr ikke at meningene på et personlig nivå og ståsted er feil, men at de ofte av og til er unyanserte.

Når det lanseres en ny dykkerklokke eller et dressur, sier vi jo ikke "Helsike enda et sånn der _______-klokke". Hvorfor reagerer vi derimot såpass overilt når det gjelder en klokke med integrert lenke? Fordi, vi sier det når "alle andre" sier det. Vi følger gruppenormen. Når det nå er etablert og utgitt så hinsides mange klokker med integrert lenke, så er det egentlig etablert en ny genre - like det eller ikke.

Så, der det før var enten "dressur", "dykkerklokke", "sportsur" - finnes det nå en ny revitalisert kategori. Hvordan kan man unngå å se på dét som en positiv ting innen hobbyen? Jo flere kategorier og valgmuligheter, jo bedre må det jo være for oss som er ekte entusiaster - og ikke hatere, eller?
 
Redigert:
Glad for at du @Jon Henrik fortsetter med podcast(y) Setter pris på at du deler fine tanker og vurderinger omkring klokker.

Du må innse at du har blitt merkevare nå @Jon Henrik:cool:

….. så må du få noen til å lage en kul vignett eller lyd-/bildeintro :giggle:

…… så er det jo også litt morsomt å tenke på studiodesign og hvilke effekter man kan bruke for å skape dynamikk og understøtte formidling.

Alt dette fordi jeg er nysgjerrig på ditt kunsteriske talent og hvilken profil du velger å gå for:ROFLMAO:
 
  • Haha
Reaksjoner: Jon Henrik
448149773_1151637266098026_4758858583243726568_n.jpg

Min ene fridag denne uken <3 Ruslet ned i tv stuen i pysjen med en kaffekopp og åpnet youtube på tv. En perfekt rolig start! Takk @Jon Henrik.
Link til tråden: Klokkegnomen: 200k og 24timer
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80 og Jon Henrik
Citizen sin Promaster modellserie har noen fine GMT’er. Kanskje ikke de mest elegante reiseklokkene, men de har specsene til å trygt bli med på eventyr. Jeg har sett på den limiterte Brave Blossoms utgaven, syntes at sakura duratect og rosegull fargen går utrolig fint sammen
IMG_2857.jpeg
IMG_2856.jpeg
IMG_2858.jpeg
IMG_2859.jpeg
 
Fikk først somlet meg til å lytte inn til podden i dag (jeg har nylig gått fra Spotify til Tidal), og endte med å binge tre episoder. Personlig så likte jeg det her skikkelig godt!

Masse deilig kunnskap som formidles med entusiasme, og monologen fungerer ypperlig. Spesielt 17. mai episoden hvor jeg kunne studere tråden og klokkene som ble vurdert mens jeg lyttet, en gøy med interaksjon mellom pod og forum som jeg håper det kommer mer av. Syntes også bransjenyheter og dine refleksjoner rundt trender og fremtiden var interessant så ja takk, mer av det og. Alt av nørding er generelt kult (om det er komplikasjoner, personer, merker, historiske begivenheter, markeder/land osv..).

Fem stjerner og follow fra meg (y)
 
Hva med SPB411, @Jon Henrik ?


Den har riktignok 24-timers skalaen på bezel, men det er en friksjonsbezel, så man kan lett bruke den som tidtager likevel om man vil.
Jeg synes det er kult at de har laget en så tro kopi til den første GMTen sin.
Men den er en caller-GMT, og kanskje for liten for presidenten av Storklokkeklubben med sine 38.5mm?

Jeg kommer hvertfall til å holde et øye åpent for å få en av disse på salg etterhvert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik