Tips til diver?

Denne tråden er bare å avslutte. Det er selvfølgelig en Submariner du trenger, ikke særlig mer å diskutere der nei.

Enig!! Er jo umulig å ikke like denne :)

668c2029c1fd4264dc0250f4e11ed373_zpsd51daac3.jpg
 
Zenith Rainbow Elite. 39 mm, 9mm tynn. En flott dress diver - men utgått modell. :cool:

elitediver005.jpg

montre10.jpg

zenith_elite_diver2.jpg
 
Redigert:
Hva med Longines HydroConquest Chronograph? Både dykker og kronograf. I like it!

Longines-HydroConquest-Chronograph_1.jpg


Fås også med gummireim
LONGINES+HydroConquest+CHRONO+01.JPG


Omtalt i Watch Insider

Todda
 
Takker alle som hittil har bidratt med tips, innspill og kommentarer:)

Foreløpig har ihvertfall dette ført til at min Potential List har blitt oppdatert til å omfatte følgende (så langt):

Rolex Submariner No Date
Har foreløpig ikke satt meg videre inn i de alternative Sub modellbetegnelser
Tudor Black Bay
m/skinnrem
Omega Seamaster 300M
Her ser det ut til å være 3 alternativer: 2254.50, dagens modell 212.30.41.20.01.003 og dennes forgjenger (bølget skive og små tall/annen font på bezel) betegnet som 212.30.41.01.002
Tag Heuer Aquaracer
Calibre 5 500M WAK2110
Breitling Superocean Heritage
Både 42mm A1732124 sort skive/rem og 38mm, men den ser ut til å ha gått ut av sortimentet?
MK II Kingston/Nassau
Disse 2 må fortsatt være med, tilnærmet Sub homage, eller ikke.

På papiret er det både pros & cons ved alle disse, men det er først armen man evt finner/ikke finner
go´følelsen.

Jeg kan legge til at en fremtidig diver´n skal være en sk. beater, hvilket mine øvrige ur også er. Alle mine klokker (m/unntak av 2 som skal selges) brukes jevnlig og ved de fleste anledninger. Til tider er jeg nok ikke spesielt forsiktig med de, og mine ur får nok litt brukspreg/normal slitasje (hvilket jeg synes er helt ok) litt raskere enn andre som kanskje er mer forsiktige med sine.
 
Redigert:
Hva med en Omega Planet Ocean 42mm?
Prøvd på arm før denne tråden ble startet. Ikke noe å utsette på denne modellen, bortsett fra at den (for meg) ble funnet litt for høy og tung. 300M er dermed et bedre Sramaster-alternativ for min del.
 
Maurice Lacroix Pontos S. Drøye 20000,-
Både denne Pontos og forsåvidt også Legend Diver til Longines (som er noe i samme design-retning) er tøffe og fine ur, men på siden av hva jeg ser etter:)

Jeg sikter nok mot det mer "konvensjonelle" designet.

Men - for all del, jeg har bedt om tips og innspill, og setter pris på alle forslag som dukker opp:)
 
Redigert:
Etter en liten runde på byen med armprøving av noen av urene på potensial list og en re-evaluering, har det blitt noen justeringer:

Rolex Submariner (No Date)
Ute av listen. Ref. tidligere «ankepunkter» og at den både som ny og brukt ligger prismessig over det jeg vil prioritere å bruke på en diver (pr. dato).

Tudor Black Bay
Med forholdsvis stor avstand lug-to-lug og sin høye kasse så ligger ikke denne like godt på armen som de andre (prøvde) alternativene. Litt synd, da jeg har litt go´følelse for denne - helt til den kommer på armen. Men, dukker det opp en brukt til meget hyggelig pris, så…..

Breitling Superocean Heritage
Ute av listen.

MK II Kingston
Denne er fortsatt med, i fall det dukker opp et gunstig tilbud på bruktmarked. Mod. Nassau er ute av listen.

Omega Seamaster (300M)
Den (for meg) optimale Seamaster finnes ikke i Omegas sortiment. Etter å ha sett bilde av den PO-bezel modifiserte 2254.50, så klarer jeg nå ikke å se på ulike Seamaster-modeller uten å tenke hva om den hadde hatt…. i stedenfor… osv.
4631601778_2e2f869161_b.jpg


• Mod 212.30.41.20.01.003: Sitter fint på armen, men jeg synes urskiven og timemarkører er alt for glossy. Fineste bezel av disse tre Seamaster-alternativene. Mer eller mindre ute av listen.
• Mod 212.30.41.20.01.002: Vesentlig finere skive enn på dagens modell, men jeg liker bezel på dagens modell bedre.
• Mod 2254.50: Har ikke fått sett denne live ennå, men utfra bilder synes jeg tallene på bezel fremstår som litt for store. Mye mulig dette faller seg helt annerledes «live». Men jeg tror jeg synes at denne hadde sett mer «riktig» ut med bezel fra dagens modell (eller fra PO).

Tag Heuer Aquaracer 500M
Mod WAK2110.FT6027. Mod BA0830 (lenke) er den som er prøvd. Absolutt den som sitter best på armen. Den både bygger lavere og veier litt mindre enn Seamaster og Black Bay. Jeg liker designet i tillegg. Så, selv om TAG´n kanskje er den (om vi ser bort fra MKII) med lavest «status» og kanskje har det enkleste/billigste verket står nok denne øverst på listen akkurat nå. At den også er den rimeligste (ny) gjør jo heller ikke noe, selv om det ikke er noe direkte avgjørende kriterie.

Vi får se hva det blir etterhvert:)
 
Redigert:
Når det gjelder anskaffelse av en diver så skynder jeg meg langsomt i denne prosessen - og det har definitivt vært nyttig:)

Det har vært helt greit å la denne vurderingen jobbe litt fremfor å ryke på et bom-kjøp. Jeg har tross alt i tankene å havne ut med en keeper.

Det dette har resultert i nå den siste tiden er at "potential list" har blitt noe endret, og fremstår nå slik:

Rolex Submariner No Date 14060M
Inne på listen igjen, og jeg er i svak bevegelse mot at denne kanskje seiler opp som en klar kandidat nr. 1. Tidligere «ankepunkter» over merkevaren ligger fortsatt og lurer under overflaten, men 14060M er da også den eneste Rolex jeg kan tenke meg. Fortrinnsvis en 2-liner. Prismessig er det fortsatt i grenseland over hva jeg ønsker å bruke, selvom det økonomiske aspektet ikke er noen hindring.

Tudor Black Bay/Submariner
Black Bay er ute av listen, mens en "nyere" Submariner (eks 79190) vil vurderes.

MK II Kingston
Sub 6538 homage, men kanskje en av de visuelt fineste Submariner homage ever, så denne er fortsatt med i fall det dukker opp en på bruktmarked.

Omega Seamaster (300M)
Ute av listen.

Tag Heuer Aquaracer 500M
Mod WAK2110.FT6027. Mod BA0830 (lenke) er den som er prøvd. Ligger fint på armen, og jeg liker designet godt. Så, selv om TAG´n ikke har like høy "status" som en Sub, så er den en kandidat, men da må det dukke opp et godt tilbud på en brukt, eller et bargain-salg hos en AD.
 
Omega Seamaster (300M)
Ute av listen.
Tja, sånn kan det jo gå:cool:
All den tid den "riktige" Submasteren ser ut til å la vente på seg i markedet, så får jeg trøste meg med denne så lenge:).
Kjøpt av Good Guy her på TS.

Jeg var i tvil om dette var en fornuftig beslutning, helt til jeg kom hjem med den og fikk på TWB-reimen. Da føltes det veldig riktig.

153 (Small).JPG


Så får vi se hva som måtte skje om en 2002-2007 14060M dukker opp.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: c--f
Grattis med 2254.50 - nydelig sak!
(men tror photobøtta streiker - ser kun en broken link over? @ptb)

:: EDIT :: ordnet seg visst :)
 
Redigert av en moderator:
Så får vi se hva som måtte skje om en 2002-2007 14060M dukker opp.
En 14060M var inn/ut av potential-list flere ganger i denne prosessen, som tilslutt endte med en Seamaster.
Og Seamasteren har vært flittig brukt den. Vært innom Sutterud og fått seg en service (for ca 1 år siden) har den også.

Men - en sub har ulmet i bakhodet hele tiden, og jeg har passivt fulgt litt med på annonserte objekter. En og annen aktuell kanidat har jeg vel latt passere, men denne uka materialiserte det seg.

Et greit eksemplar til (i dagens marked) grei pris.
001 (Small).JPG


Lett brukspreg, men det er helt ok - mine klokker brukes uansett:)
 
Gratulerer med Sub. Endelig. Hadde du slått til i 2014, hadde du hatt glede av den i over to år nå OG tjent/spart 20000. Men det er lett å være etterpåklok ;)