Tips til skopuss

Alexandre har omtrent kommet med fasiten her - jeg har to små ting å tilføye.

Skokrem brukes over hele skoen, men voksen, den harde som kommer i det som ligner på en snusboks, behøver man bare å bruke på hælen og på tåboksen. Skoens konstruksjon er slik at tåboksen er så stiv at den omtrent ikke beveger seg, samme med hælen. Hvis man tar voks andre steder vil den danne et hardt skall og det vil gi fin glans mens de står i skoskapet, men det vil sprekke med en gang man bruker de.

Når det gjelder behandling av lærsålene går det også an å stikke til nærmeste matbutikk som fører Kiwi sine skoprodukter, vet at de har minkolje, i tilfelle noen som selger Saphir ikke holder til i nærheten.

Siste tingen er at AFinePairofShoes.co.uk selger Saphir til gode priser, så hvis det er langt til Oslo og du trenger det fort kan det anbefales å handle derfra.
 
Jeg anbefaler skopleieproduktene fra Saphir på det varmeste. De går får å være de beste blant de aller aller fleste skofreaks.

Selv bruker jeg å starte med å fjerne støv og annet smuss med en fuktig klut og en lett omgang med en skobørste i hestehår. Deretter påfører jeg Saphirs Renovateur krem med en tørr bomullsklut og lar den være på i minst en time før jeg gir en omgang med børsten. Deretter påføres en skokrem (ikke polish) i svært tynne lag og "arbeides inn i skoene" med små sirkulære bevegelser med en bomullsklut. ....

:D Nice !
Men Saphir Renovateur skal ikke brukes jevnlig : som navnet tilsier brukes den til å fjerne gamle lag med krem/polish og til å gi ekstra pleie. Jeg vil anbefale samme fremgangsmåte men med krem ( feks Saphir Pommadier Médaille d'or) istf Renovateur og nullstille et par ganger i året med Renovateur.
 
Her forbeholder jeg med retten til å være litt uenig. Renovator er etter min mening først og fremst en conditioner, men bidrar også til å løse opp smuss og overflødige skopleieprodukter. Imidlertid er stoffene som løser opp og renser naturlige og nok så milde og skader etter min mening ikke skoene nevneverdig. Effekten av de pleiende stoffene er uansett så god at den oppveier eventuelle negative effekter og er i tillegg langt bedre på å holde læret "fuktig" & glatt enn vanlig krem og voks. Er du redd for å ødelegge skoen med for hyppig bruk av Renovator kan du bruke Saphirs Leather Balm til den mer hyppige skopleien.

Selv har jeg brukt Renovator hyppig på sko som er fra første halvdel av 2000-tallet og disse læret på disse skoene ser bedre ut i dag enn da jeg kjøpte de.

Har du sko i Cordovan lær ville jeg ha vært litt mer forsiktig og først og fremst brukt Saphirs spesial produkter for Cordovan. Dette læret har nemlig gjennomgått en forskjellig garving enn vanlig kalvskinn (jeg mener å huske at det brukes vegetabilsk fett bla...)

Bra tips med å la være og bruke polish wax på de deler som bøyes og beveges (men skal du ha parade shine på hele skoen får det heller være at den forsvinner fort:)
 
Selv har jeg brukt Renovator hyppig på sko som er fra første halvdel av 2000-tallet og disse læret på disse skoene ser bedre ut i dag enn da jeg kjøpte de.

Den gir godt med næring og får lær til å se nytt ut men fjerner patina til gjengjeld. Jeg bruker Renovateur-en på mange sko men har f.eks to par J.Lobb som har utviklet en uvurderlig patina i løpet av 24 år, disse er vernet mot et sånt produkt.
Bruker du det på en sko med antiquish/burnish finish vil det bare forsvinne.
 
Siste tingen er at AFinePairofShoes.co.uk selger Saphir til gode priser, så hvis det er langt til Oslo og du trenger det fort kan det anbefales å handle derfra.

Bestilte akkurat en batch med saphir derifra. Prisene kan jeg ikke klage på!
 
Har ikke noe forhold til de skoene og merkene nevnt over, men et veldig viktig tips er at sko av hestelær (også kalt cordovan) ALDRI skal pusses med skokrem. Dette skinnet har en spesiel glans som du vil ødelegge ved å pusse det med skokrem. Hestelær er lite annerkjent blant europeiske merker og du finner derfor lite av det i Norge, men sko fra spesielt Alden er laget av cordovan. Ellers er også noen modeller fra det engelske Northampton merket Crockett & Jones også laget av hestelær, men dette gjelder ikke alle. Beklager å ikke kunne være til hjelp ellers, men dette er et viktig tips så følte det burde tilføyes.
 
Har ikke noe forhold til de skoene og merkene nevnt over, men et veldig viktig tips er at sko av hestelær (også kalt cordovan) ALDRI skal pusses med skokrem. Dette skinnet har en spesiel glans som du vil ødelegge ved å pusse det med skokrem. Hestelær er lite annerkjent blant europeiske merker og du finner derfor lite av det i Norge, men sko fra spesielt Alden er laget av cordovan. Ellers er også noen modeller fra det engelske Northampton merket Crockett & Jones også laget av hestelær, men dette gjelder ikke alle. Beklager å ikke kunne være til hjelp ellers, men dette er et viktig tips så følte det burde tilføyes.

Ok....????
Har mine Carmina-sko på tredje året (shell cordovan) og de har aldri sett noe mer eksklusivt enn skokrem fra Kiwi kjøpt på Coop. Ser fortsatt fabelaktig bra ut:cool:
Hvis det at de ser fabalaktige ut, og holder vannet ut samtidig som de puster bra, så har jeg da ødelagt mine sko....
 
Ok....????
Har mine Carmina-sko på tredje året (shell cordovan) og de har aldri sett noe mer eksklusivt enn skokrem fra Kiwi kjøpt på Coop. Ser fortsatt fabelaktig bra ut:cool:
Hvis det at de ser fabalaktige ut, og holder vannet ut samtidig som de puster bra, så har jeg da ødelagt mine sko....

Ok, hvis det funker for deg så er jo det kjempe bra. Har bare lest at det helst skal unngås, og ødela selv et av mine par sorte Alden sko ved å pusse de med skokrem. Det var ikke så altfor gøy så ville påpeke at det kan skje, men tok nok kanskje litt hardt i ;) Var ikke meningen at man skulle ha noe mer eksklusivt forresten, bare unngå å gjøre noe mer enn å tørke over de. Men som sagt, funker det for deg er jo det det beste!
 
Redigert:
Saphir und wasser. Kjapp puss før morgendagen. Kunne sittet en time ekstra, men det orker jeg ikke!
CC858035-491E-4178-91B2-EE5823BF36FD-2161-00000296488C6470_zpsb5e3461a.jpg
 
Ok....????
Har mine Carmina-sko på tredje året (shell cordovan) og de har aldri sett noe mer eksklusivt enn skokrem fra Kiwi kjøpt på Coop. Ser fortsatt fabelaktig bra ut:cool:
Hvis det at de ser fabalaktige ut, og holder vannet ut samtidig som de puster bra, så har jeg da ødelagt mine sko....

Alt hesteskinn/lær er ikke Shell Cordovan.
Shell Cordovan = De to skinkene bak på hesten. En skinke er nok til en sko, altså ett par sko pr. hest.
Firmaet Horween i Chicago USA tilbreder dette som de eneste i verden, bortsett fra en eller to mindre firmaer i Japan.
Dette læret er så fullspekket med div. vokser og oljer, at det er nok å bruke en hestehårsbørste i noen minutter for å få
voksene opp til overflaten igjen. Blankpoler med bomullsfille etterpå.
Kiwi er anbefalt av Alden, men - kun de små metallboksene med VOKS, IKKE glassene med krem.
Voksing anbefales etter hver 15 gangers bruk av skoene. Ellers bare børsting og polering.
Alt dette kan studeres nøyere for interesserte på Styleforum.com, under "The official Alden thread"
Eller les på Horween sine egne sider.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Alt hesteskinn/lær er ikke Shell Cordovan.
Shell Cordovan = De to skinkene bak på hesten. En skinke er nok til en sko, altså ett par sko pr. hest.
Firmaet Horween i Chicago USA tilbreder dette som de eneste i verden, bortsett fra en eller to mindre firmaer i Japan.
Dette læret er så fullspekket med div. vokser og oljer, at det er nok å bruke en hestehårsbørste i noen minutter for å få
voksene opp til overflaten igjen. Blankpoler med bomullsfille etterpå.
Kiwi er anbefalt av Alden, men - kun de små metallboksene med VOKS, IKKE glassene med krem.
Voksing anbefales etter hver 15 gangers bruk av skoene. Ellers bare børsting og polering.
Alt dette kan studeres nøyere for interesserte på Styleforum.com, under "The official Alden thread"
Eller les på Horween sine egne sider.

I og med at mine er merket Horween så antar jeg at det er "ekte" hest.....det ble en merksnodig setning, forresten...

Bruker hard Kiwi fra blikkboks - fungerer som bare det:cool:

Ser forresten slik ut (hvis noen lurte) :

carmina_h_g_cordovan_80105_img_n.png

...bildet er fritt stjålet fra nettet....
 
I og med at mine er merket Horween så antar jeg at det er "ekte" hest.....det ble en merksnodig setning, forresten...

Bruker hard Kiwi fra blikkboks - fungerer som bare det:cool:

Ser forresten slik ut (hvis noen lurte) :

carmina_h_g_cordovan_80105_img_n.png

...bildet er fritt stjålet fra nettet....

Horween leverer mange typer lær. Sko laget av Shell Cordovan, er gjerne stemplet med "Genuine Shell Cordovan - Horween Chicago" under sålen. Prisen vil også avspeile at det er denne type lær...
Shell Cordovan får ikke "rynker" eller "skrukker", men folder seg i "bølger" der foten bøyer seg
 
Redigert:
Mange gode tips her.

På sko som vist på bildet, leter dere opp skokrem med rett brun-nyanse eller holder det med nøytral/"klar" skokrem ?

... (..Teppet er ikke mitt :D )


 
Mange gode tips her.

På sko som vist på bildet, leter dere opp skokrem med rett brun-nyanse eller holder det med nøytral/"klar" skokrem ?

... (..Teppet er ikke mitt :D )



Her ville jeg brukt Kiwi Mid Tan voks..

Tilbake til Shell:
Shell Cordovan lær liker ikke Kiwi Nøytral - kun farven mest lik læret. Dog er det endel som liker å bruke
sort voks på okseblod (color cordovan på Amerikansk)
 
Mange gode tips her.

På sko som vist på bildet, leter dere opp skokrem med rett brun-nyanse eller holder det med nøytral/"klar" skokrem ?

... (..Teppet er ikke mitt :D )



Sånn som de ser ut der vil jeg si at det holder med nøytral, men blir de mer slitt kan det sikkert være lurt å lete opp en med riktig brun-nyanse for å "fornye" fargen litt :D
 
@Talisker Saphir gjør skopuss til en lek. Jeg påfører Cream Polish på hele skoen, som påføres med en gammel t-skjorte og pusses bort med en børste etter 10 min. På cap-toe'n bruker jeg Pate-de-luxe som også påføres med en gammel t-skjorte for så å bli pusset bort med noen dråper med vann. Jeg kjøpte det fra A Fine Pair of Shoes og fikk de to dager etter jeg bestilte dem. Skal dog sies at jeg fikk de sendt til leiligheten i UK.

Skomaker Dagestad skal føre det, men jeg vet ikke hvor mye han skal ha for de forskjellige produktene :)
 
Redigert av en moderator:
@Talisker Saphir gjør skopuss til en lek. Jeg påfører Cream Polish på hele skoen, som påføres med en gammel t-skjorte og pusses bort med en børste etter 10 min. På cap-toe'n bruker jeg Pate-de-luxe som også påføres med en gammel t-skjorte for så å bli pusset bort med noen dråper med vann. Jeg kjøpte det fra A Fine Pair of Shoes og fikk de to dager etter jeg bestilte dem. Skal dog sies at jeg fikk de sendt til leiligheten i UK.

Skomaker Dagestad skal føre det, men jeg vet ikke hvor mye han skal ha for de forskjellige produktene :)

Dagestad har rikelig utvalg av Saphir produkter. Litt dyrere enn i utlandet (ca. 50 for en polish og rundt 100 lappen for en krukke med 1921 cremen), men det er jo ikke snakk om en stor investering uansett...

Liker sitatet fra Pat B. meget godt, Golfballen:)
 
Redigert av en moderator:
Vannet kan gjøre at det blir mørkere. La det tørke godt, uten å bruke noe varme. Prøv med noe som heter effekt (honning aktig) og puss et tynt lag over hele skoen. Ta bort det som er overskytende og siste finish med nylonstrømpe.

(Jeg har ikke peiling, men er det jeg ville prøvd selv)