Tips til ur max 15k - Har fått priser av urmaker!

N

Ndure

Guest
Fant nettopp ut at jeg hadde en del komf penger igjen. Så da kan jeg reine med litt mer å kjøpe for. Så da startet jeg like gjerne en ny tråd. Jeg er ute etter et ur som ikke er så stort. Helst under 40 mm. Klokken må sitte på reim og ikke lenke. Skal det være vintage, vil jeg helst kjøpe gjennom forhandler (alla Johnny).
Favoritten min i dette prissjiktet er denne. Med mitt super tynne håndledd er jeg redd den blir seende ut som en "tjukkas" på armen min. Som jeg har nevnt tidligere er jeg mest glad i de enkle/klassiske urene. Jeg er ikke fan av sporty ur alla Omega Planet Occean. Et annet ur jeg har sett på er dette. Jeg er også redd at dette uret blir for stort.

Hva kan jeg få for 15k som oppfyller mine krav? :p

Rolex Date Just. Perfekt ur med sine 36mm. Min DD sitter supert på armen selvom maxi-case GMT'n min også sitter supert. Kjøp for 10-15k selg lenka for et par tusen og kjøp noen fine remmer:)

Jeg så hos Johnny. Han hadde bare Date Just ur til nærmere 20k. Det blir litt mye. :(

Jeg så hos Johnny. Han hadde bare Date Just ur til nærmere 20k. Det blir litt mye. :(

Johnny solgte nylig en DJ for 14 000 i pen stand med rem (som jeg nesten slo til på), så det er bare å følge med. Dukker nok opp noe i fremtiden også.

Rovers: Raymond Weil klokka var absolutt en fin klokke. Skal se følgelig følge med hos Johnny. ;)

Eneste er at Johnny tar ganske høy provisjon for salg av klokker under 50' kr. Også må han jo betale moms/mva/toll/tull på salgssummen. Så kan i mange tilfeller være en del å spare på å kjøpe privat. Selvom jeg ser at sikkerheten Johnny gir kan være vært en del.

Oi sann. Det visste jeg ikke. Hvordan går man fram om man skal kjøpe privat? Bør enn ta med uret til en urmaker for å sjekke om den er ekte eller at det ikke er noe feil med den?

Jeg har kjøpt 3 klokker usett og alle gangene har selger solgt levert varen som beskrevet. Jeg har også forskuddsbetalt beløp på over 10k uten at jeg ennå har blitt lurt. Litt uforsiktig har jeg nok vært, men se ann selger så burde ting være ok. Er man så uheldig å treffe på en sleiping kunne det nok vært unngått ved å sjekke her inne først.

Jeg leser i mange salgsannonsaer på finn.no at varen kan tas med til urmaker for å bekrefte orginalitet osv, men er egentlig noe en urmaker gjør uten videre?

Støtter forslaget om en Datejust selvom den Longines klokka du postet også var flott. Hvor brede er håndledda dine på toppen? En Datejust er vel ca. 44mm langt og den Longines var vel ikke mer enn 38 langt?

Har også sett endel Rolex Air King og Oyster Precision som har ligget ut til veldig gode priser for tia. Det hadde vært mitt soleklare valg.

-V

Støtter forslaget om en Datejust selvom den Longines klokka du postet også var flott. Hvor brede er håndledda dine på toppen? En Datejust er vel ca. 44mm langt og den Longines var vel ikke mer enn 38 langt?

Målte sikkert litt feil, men kom til 16 cm helt rundt og 6 cm over flata. Ja, jeg er en pingle!
:(

Kom over denne. Noen som har noe erfaring med den? Er den lett å få tak i brukt? Vis enn kjøper ny, er det vanlig å få sendt den som gift til Norge slik at jeg sparer ca. 5 000? :D

Vis enn kjøper ny, er det vanlig å få sendt den som gift til Norge slik at jeg sparer ca. 5 000? :D

Det tror jeg du skal slite med. I hvertfall fra butikker i statene. De pleier ikke å gjøre slikt da det strider mot loven.

Den blir uansett for dyr ift regler rundt mva og gaver, grensa går ved 1000,-
En annen ting som du bør ta med i betraktningen er at om du hadde bedt dem nedjustere verdien, og den hadde forsvunnet under frakt, ville du kun fått erstattet den verdien som var satt på pakka.

Har tuklet litt med IWC Portofino. Fantastisk klokke.
Vurderer sterkt denne selv. Har sett noen til salgs på utenlandske forum.
Mener å huske at Hopalong hadde en slik til salgs.

Hey, jeg er fullstendig klar over at man må betale mva på ordinære varer med verdi over 200,-

Har du derimot en rik onkel i amerika (noen har jo faktisk det), så er det fullstendig lovlig å motta gaver med verdi inntil 1000,-

Jeg oppfordrer på ingen måte Ndure til å gjøre noe slikt, ikke bare pga at det er ulovlig, men påpeker jo også andre faremomenter ved nedjustering av vareverdi på forsendelser.