Touch of RED - Min første GRAIL!

Medlem
12. mai 2013
Innlegg
855
Sted
Oslo
Lovlig sen unboxing.. Tenkte å gjøre denne litt stor, men tiden har ikke strukket helt til før nå. Har riktignok ikke klart å holde meg unna Dagens med denne, så noen har vel en idé om hva som kommer. Tillater meg allikevel å kjøre en unboxing da dette er utvilsomt min første ordentlige Grail og største klokkekjøp so far!

Sansen for detaljer.. det lille ekstra som gjør at noe skiller seg ut, gjorde at jeg øyeblikkelig ble forelsket i denne. Et ikon, en klassiker, fantastisk historie, diver og vintage, er noen faktorer som gjør at denne virkelig appellerer til meg! Jeg ble først gjort oppmerksom på denne gjennom samlingen til @Moore, og har siden tenkt at denne skal jeg ha en vakker dag. Riktignok utenkelig for meg på den tiden at jeg skulle bruke så mye penger på en klokke, så det ble med drømmen. En stund. Ting har riktignok skjedd etter snart et drøyt år her på sonen.. og lista har stadig blitt lagt høyere! :confused:

Da det plutselig en dag kom en fantastisk flott versjon ut for salg, kunne jeg ikke holde meg unna. Damn you @Mogens ;)

Mer info og historie følger etter bildene! Warning.. det er MYE bilder :D

Here it comes..







































JADDA!!! Rolex RED Submariner Date, 1680 ”Meters first” Mark II fra 1969.

Skal ikke gå veldig inn i detaljer, men litt historie hører med denne!
(Med forbehold da det finnes mye varierende info der ute).
Som kjent for mange her ble Submariner introdusert i 1953, men det var først med modell 1680 at den ble lansert med dato. 1680 anslås å ha blitt lansert i 66/67, men det påstås også at det var først i 69. Det var kun i de første (3-4?) årene at Submariner Date 1680 kom med rød tekst.

Det er produsert 8 versjoner av skiven til 1680; Mark I til VIII med stigende serienr. Riktig nok med marginale forskjeller. Mark I til VI er RED Subs, hvorav de tre første Mark I,II/III kom med ”Meters first”. Dvs. at meter (200m) står før feet (660ft).
Mark II og III kom tilnærmet samtidig, og det eneste som skiller disse skivene fra hverandre er at II har rød farge trykket oppå hvit mens III har rød tekst printet direkte på skiven. På grunn av produksjonsmetoden de brukte fikk de ikke til å skjule alt det hvite under, noe man kan se hvis man ser nøye etter. Det ser kanskje ikke så pent ut (hvis man virkelig studerer det), men fordelen i mine øyne er at rødfargen blir mye sterkere og klarere enn når det røde trykkes rett på det sorte. Mark II skiven har også noe tynnere font og litt kortere f enn III.
Det anslås at Mark II/III har serienr som starter med 2,2M til 2,45. Min har serienr som begynner med 2,21M, som tilsier at den må være blant de første Mark II som ble produsert.

Hvorfor Rolex valgte å bytte fra meters til feet først, er det ingen som vet sikkert. Et ryktet sier at de valgte å bytte fordi eksporten til USA økte. En annen teori sier at det rett og slett ser bedre når det største tallet står først da det gir inntrykk av å kunne brukes i dypere dykk.
Hvorfor de skiftet fra rød til hvit Submariner tekst, er også like uklart. Noen hevder: ‘No special reason, they just did’.

Det er estimert at av alle gjenværende 1680 modeller er underkant av 40% Red sub’s og resten White. Av alle Red Sub’s er kun ca. 20% meters first. Altså av alle 1680 (white+red) er ca. 7,5% Meters first. Dette gjør naturligvis denne modellen mer ettertraktet.

Enkelte Mark II/III skiver har blitt brune, som sannsynligvis stammer fra en produksjonsfeil. ”Chocolate Sub’s” er veldig sjeldne og enda mer ettertraktet blant samlere. Min har begynt å bli brun, eller ”Tropical”, helt nederst ved området rundt 5-7. Ettertraktet eller ikke, så foretrekker jeg at den holder seg svart så lenge som mulig :)

Patinaen er i utrolig fin stand og er hvit og fin, i ”Stark white” til ”Off white” tilstand vil jeg si. Bezelring er original og i meget strøken stand. Perlen er også original og sitter fortsatt på plass. Det fulgte med en original Riveted 7206 lenke i god og fin stand og forsåvidt behagelig å ha på, men er skikkelig slarkete. Så har kjøpt en ny 93150 lenke som jeg har satt på.

Klokken har vært på full overhaling hos Rolex Service Center i 2012, medfølgende sertifikat på internasjonal service garanti. Plexi, krone og tube ble byttet ved service.

Må bare si, herregud så fin denne klokka er! Helt utrolig hvor mye den røde detaljen og plexiglasset utgjør på denne Submarineren.

Utrolig fornøyd med denne!! En keeper.

Takk for oppmerksomheten!
 
Redigert:
Gratulerer med råtass! Dette er en klokke man IKKE går i detaljer med overfor vanlige mennesker. Her inne gjør den lille røde forskjellen deg til konge :D