13 av 20 på første forsøk, 16 på andre? Og priviligert skrives privilegert!? Nå ble jeg diprimert.
Og priviligert skrives privilegert!? Nå ble jeg diprimert.
En ting jeg virkelig river meg i håret over er ord deling!
Er det så forferdelig vanskelig å sette to ord sammen når man uttaler ordet uten mellomrom? Man sier vel ikke "jule nissen" når man forteller ungene hvem som snart skal komme? Å jule nissen er jo noe helt annet!
Ikke sant? Det ordet har jeg nok aldri skrevet riktig. (Og når jeg tenker meg om heter det jo et privilegium, så det er fullstendig logisk.)
Kan mann ha parentes som egen setning?
Ikke sant? Det ordet har jeg nok aldri skrevet riktig. (Og når jeg tenker meg om heter det jo et privilegium, så det er fullstendig logisk.)
Beste Lynvingen-album.
Sorry, litt OT der...
Ja.
(PS! "Man" skrives med én n. Med mindre du snakker om hvorvidt en mann kan eie en parentes, muligens for å unngå setningsskader.)
(PPS! Det skal i parentes bemerkes at jeg bruker parentes altfor ofte.)
Ihvertfall et av de bedre, spesielt Neal Adams' tegninger. Men de beste, synes jeg, er Frank Millers "Nattens ridder"-album. Den første fortellingen i fire album, selvsagt, ikke den uforståelig kjedelige oppfølgeren som kom for et par år siden.
Til trådtema: Jeg vet at "ham"og "han" nå er likestilte former i bokmål...
Ja, og det skjedde så tidlig som i 1938. (Måtte bare nerde litt.)
Til gode er riktig, @Rød.Har ennå til gode (tilgode?) å se "Dressur ønskes". Heldigvis
Til gode er riktig, @Rød.
Det minner meg om en annen feil som «alle» gjør, ironisk nok også særskrivingssynderne: De skriver idag, igår, imorgen. Men det riktige er i dag, i går, i morgen.
Som utdannet datalærer er mine norske favoritt ord "Åttergruppe", "kne-pd" og "datalefse".
Er det noen som vet hva dette er?
Rettskrivning er dessverre lite prioritert i dagens aviser.
VG sparket hele korrektur avdelingen i 2008 da opplaget begynte å gå nedover.
Pinlig å lese alle skriveleifene i dagens aviser, både papir og på nett. Godt språk er tydeligvis ikke så viktig i jaget for å være først ute med nyhetene.
Bare i dag finner jeg 3 forskjellige måter å skrive interessant på i Aftenpostens nettavis.