Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

En ting jeg virkelig river meg i håret over er ord deling! ;)

Er det så forferdelig vanskelig å sette to ord sammen når man uttaler ordet uten mellomrom? Man sier vel ikke "jule nissen" når man forteller ungene hvem som snart skal komme? Å jule nissen er jo noe helt annet! :)

En ting jeg virkelig river meg i håret over er ord deling! ;)

Er det så forferdelig vanskelig å sette to ord sammen når man uttaler ordet uten mellomrom? Man sier vel ikke "jule nissen" når man forteller ungene hvem som snart skal komme? Å jule nissen er jo noe helt annet! :)

Siden dette er tråden for ekstrempirk er det faktisk sær skriving som har gjort deg tynnhåret :)

Ikke sant? Det ordet har jeg nok aldri skrevet riktig. (Og når jeg tenker meg om heter det jo et privilegium, så det er fullstendig logisk.)

Kan mann ha parentes som egen setning?

Jippi, første arrestasjon av meg i denne tråden!

Kan mann ha parentes som egen setning?

Ja.

(PS! "Man" skrives med én n. Med mindre du snakker om hvorvidt en mann kan eie en parentes, muligens for å unngå setningsskader.)

(PPS! Det skal i parentes bemerkes at jeg bruker parentes altfor ofte.)

:)

Ikke sant? Det ordet har jeg nok aldri skrevet riktig. (Og når jeg tenker meg om heter det jo et privilegium, så det er fullstendig logisk.)

Jeg også gikk på en smell der. Hvis det fremstår som like ille som "intrisert" så flytter jeg til Aserbajdsjan sporenstreks.

Beste Lynvingen-album.

1065185-0.jpg

Sorry, litt OT der... ;)

Ihvertfall et av de bedre, spesielt Neal Adams' tegninger. Men de beste, synes jeg, er Frank Millers "Nattens ridder"-album. Den første fortellingen i fire album, selvsagt, ikke den uforståelig kjedelige oppfølgeren som kom for et par år siden.

Til trådtema: Jeg vet at "ham"og "han" nå er likestilte former i bokmål, men setninger som "Han så han på toget" er likefullt håpløse. Språkutvikling er både ønskelig og uungåelig, men det er synd når vi underveis mister muligheter til å uttrykke nyanser. Synes jeg.

Ja.

(PS! "Man" skrives med én n. Med mindre du snakker om hvorvidt en mann kan eie en parentes, muligens for å unngå setningsskader.)

(PPS! Det skal i parentes bemerkes at jeg bruker parentes altfor ofte.)

:)

Æsj. Autokorrekturprogrammet på den (u)smarte telefonen min (som forøvrig er helt nydelig på alle områder, unntatt akkurat i denne tråden der Steve Jobs venner må kunne bebreides bittelitt) slo ufordelaktig inn for den optimistiske korrekturbetjenten, meg.

Ihvertfall et av de bedre, spesielt Neal Adams' tegninger. Men de beste, synes jeg, er Frank Millers "Nattens ridder"-album. Den første fortellingen i fire album, selvsagt, ikke den uforståelig kjedelige oppfølgeren som kom for et par år siden.

Fikk aldri foten for Miller sin Batman (ja, han het dessverre det da de kom i blad-form på begynnelsen av 90-tallet). Han var flinkere med Demonen (Daredevil) synes jeg, hans debut for Marvel. Helt fantastisk. Usikker om den kom ut på norsk.

Til trådtema: Jeg vet at "ham"og "han" nå er likestilte former i bokmål...

Ja, og det skjedde så tidlig som i 1938. (Måtte bare nerde litt.) :eek:

En annen ting: Er det riktig som jeg har hørt at man på begynnelsen av 2000-tallet oppfordret lærerne til å ikke rette elevenes stiler og innleveringer "for mye", da det hemmet skrivelysten? Det skal visstnok være grunnen til at en del folk i slutten av tjue-åra skriver så møkkdårlig norsk. Spesielt når de skal selge noe på Finn.

En relevant og sann historie på tampen av kvelden: En bekjent valgte teksten "Den som skriver dum med to m'er kan ikke være riktig klokk." til sitt russekort. Deretter ødela trykkeriet hele vitsen hans ved å fjerne den siste k'en.

Folk som sier "henne" i stedet for "hun." Eksempel: "Henne er venninnen min." Burde vært en paragraf i Geneve-konvensjonen som forbyr sånt! ;)

Har ennå til gode (tilgode?) å se "Dressur ønskes". Heldigvis :D
Til gode er riktig, @Rød.

Det minner meg om en annen feil som «alle» gjør, ironisk nok også særskrivingssynderne: De skriver idag, igår, imorgen. Men det riktige er i dag, i går, i morgen.

Redigert av en moderator:
Til gode er riktig, @Rød.

Det minner meg om en annen feil som «alle» gjør, ironisk nok også særskrivingssynderne: De skriver idag, igår, imorgen. Men det riktige er i dag, i går, i morgen.

For ikke å glemme iTelefon:)

Skille

Jeg er nok over snittet interessert i språk og har en lei uvane av å rette alle språklige feil i en samtale. Foreløpig heldigvis mest inni eget hode. Jeg innbiller vel meg selv at denne stumme korrigeringen gjør meg immun mot å gjøre samme feilen selv. Så langt tror jeg strategien fungerer, men den gjør det utfordrende å være gift inn i en familie fra Østfold. Jeg synes generelt godt om Østfoldinger og min svigerfamilie spesielt, men det er ganske treffende som en venn en gang sa: "Østfoldsk er ikke en dialekt. Det er vanlig østlandsk med feil grammatikk". (Nå skylder riktignok alle ivrige brukere av feil språk på dialekt, men f.eks. ikke å skille mellom "da" og "når" kan neppe være noe fellestrekk for alle landets dialekter)

I mengden av morsomme språkopplevelser man kan ha i Østfold bidrar spesielt det at de ikke skiller mellom "bør ikke" og "behøver ikke" til stor underholdning. Min teori er at begge uttrykkene (behøver ikke og bør ikke) ofte uttales "bøkke", men når de skal fine seg for en framandkar som meg, går de tilbake til "bør ikke" uten å tenke på om de mener bør eller behøver.

En velrennomert urmaker i Sarpsborg klarte en gang å gi meg følgende anbefaling: "Du bør gi klokken din service, men du bør ikke!" Det forfjamsede ansiktsuttrykket hans røpte at han nok mistenkte at noe var feil med den setningen.

Redigert av en moderator:
Rettskrivning er dessverre lite prioritert i dagens aviser.
VG sparket hele korrektur avdelingen i 2008 da opplaget begynte å gå nedover.
Pinlig å lese alle skriveleifene i dagens aviser, både papir og på nett. Godt språk er tydeligvis ikke så viktig i jaget for å være først ute med nyhetene.
Bare i dag finner jeg 3 forskjellige måter å skrive interessant på i Aftenpostens nettavis.

Rettskrivning er dessverre lite prioritert i dagens aviser.
VG sparket hele korrektur avdelingen i 2008 da opplaget begynte å gå nedover.
Pinlig å lese alle skriveleifene i dagens aviser, både papir og på nett. Godt språk er tydeligvis ikke så viktig i jaget for å være først ute med nyhetene.
Bare i dag finner jeg 3 forskjellige måter å skrive interessant på i Aftenpostens nettavis.

Enig!

I denne tråden er vi imidlertid pålagt av ... myndighetene å utvise nulltoleranse for særskriving. Du mente naturligvis korrekturavdelingen, gjorde du ikke?