Tråden om politikk, religion, filosofi og samfunn

Ingen politisk parti som bare representerer en liten brøkdel av populasjonen er "fryktelig" eller "skumle greier".
Går de for langt, må de nok forlate landet :ROFLMAO:

Du linker til artikler som alle ligger et godt stykke tilbake tid, og overser på den måten mitt argument om at dagens Rødt er noe ganske annet enn AKP.

Du linker også til artikkel om intervju med Amrit Kaur, skrevet av Anders Magnus (en journalist som i parantes bemerket befinner seg et godt stykke ut på høyresiden). Han tar til orde for at Rødts leder skal pålegge ungdomsorganisasjonen meninger. Hvilke politiske partier gjør det; styrer ungdomsavdelingens meninger? Ingen som ønsker å bli oppfattet som seriøse, og heller ikke Rødt. Kaur er et problem mer enn en ressurs for Rødt, og noen av hennes fremstøt har også blitt tatt tydelig avstand fra av Rødts ledelse. Hun er et eksempel på unntakene jeg nevnte; de som fortsatt synes AKPs verdenssyn var verdifullt.

Et velment tips til deg og alle andre som synes Rødt er fryktelig skumle greier: Lytt til noen episoder av podcasten Mimir & Marsdal, kanskje vil det bidra til å forstå at AKP ikke er det samme som Rødt. Og at påstanden «politikken til Rødt er 90% håpløs» er basert på uvitenhet.
Har hørt de podcastene, Mimir er en klok og likandes kar, kunnskapsrik og intelligent. Men politikken? Den er 90% håpløs uansett, det er egentlig et mysterium at det er slik.

Redigert:
Du linker til artikler som alle ligger et godt stykke tilbake tid, og overser på den måten mitt argument om at dagens Rødt er noe ganske annet enn AKP.

Du linker også til artikkel om intervju med Amrit Kaur, skrevet av Anders Magnus (en journalist som i parantes bemerket befinner seg et godt stykke ut på høyresiden). Han tar til orde for at Rødts leder skal pålegge ungdomsorganisasjonen meninger. Hvilke politiske partier gjør det; styrer ungdomsavdelingens meninger? Ingen som ønsker å bli oppfattet som seriøse, og heller ikke Rødt. Kaur er et problem mer enn en ressurs for Rødt, og noen av hennes fremstøt har også blitt tatt tydelig avstand fra av Rødts ledelse. Hun er et eksempel på unntakene jeg nevnte; de som fortsatt synes AKPs verdenssyn var verdifullt.

Et velment tips til deg og alle andre som synes Rødt er fryktelig skumle greier: Lytt til noen episoder av podcasten Mimir & Marsdal, kanskje vil det bidra til å forstå at AKP ikke er det samme som Rødt. Og at påstanden «politikken til Rødt er 90% håpløs» er basert på uvitenhet.
Nå har jeg aldri stemt noe i nærheten av Rødt, men må si at Mimir Kristjanson er en av mine favoritter på tinget. En ærlig kar med interresante analyser og som ikke er redd for å påpeke feil på venstresiden. Flere politikere skulle vært som han i alle leirer.

@OddE

Vel . Du veit ka som står for desidert størst omsetting på det illegale markedet av smuglervarer ? Jo det er tobakk alkohol det .
Begge deler kan kjøpes fult lovlig i butikk . Så nei , eg har absolutt ingen tru på legalisering av noke som helst .

-Nå tviler jeg litt på den statistikken (Det er jo, nødvendigvis, vanskelig å få presise tall om smugling, selv om jeg ser at for gode ti år siden antok man at halvparten av sigarettene som ble røkt her i landet ikke var solgt (legalt) i Norge - men hvor mye av det som var (legalt) taxfreesalg aner jeg ikke.

Men, om det så skulle stemme, så viser det jo bare at alkohol og tobakk er de suverent mest etterspurte rusmidlene i Norge, med det desidert største markedet.

Vesensforskjellen er dog at alkohol og tobakk er lovlig tilgjengelig og at endel mennesker allikevel holder liv i et svart marked, formodentlig primært av økonomiske årsaker; enhver dopomsetning, derimot, er jo nødvendigvis illegal. (Så blir det innimellom slik at smuglerspritkjøperne får smake (pun intended) på hvordan det er å kjøpe dop - når metanolblandet druesprit fra Spania tar livet av en håndfull kjøpere, eksempelvis.)

Så kan man jo diskutere om prisene på alkohol og tobakk bør settes ned for å demme opp for smuglingen - jeg tror ikke det vil ha særlig gunstig effekt, før prisene er satt ned nok til å gjøre smugling ulønnsomt, vil folkehelsen definitivt ta en smell gjennom økt forbruk, nordmenn er og blir nordmenn.

Men: Mitt fremste argument for å legalisere omsetning av (endel) narkotiske stoffer er at man begrenser skadevirkningene for dem som er avhengige ved at de kan få rene stoffer uten alt mulig rart av (ytterligere!) dritt blandet i dem.

At det vil gjøre det tøffere å livnære seg av smugling av knark, er bare en bonus. Så får vi heller finne oss i at det for noen alltid vil være mer fristende å kjøpe smuglervarer eller hjemmebrent - det være seg om det er fordi forbuden frukt smaker best, kultur, pris eller hva det nå måtte være som motiverte...

@OddE Eg trur ikkje eg skal påberope meg å ha inngående kunnskap om landets rusmiljø og kordan det fungerer , men eg har hatt en del tidligere rusavhengige i arbeid . Veldig flinke folk som har havnet skikkelig utpå, klart å hente seg inn igjen og som no trenger å få litt tillit i arbeidsmarkedet .
Felles for for dei eg møter er at dei ikkje ønsker en meir liberal narkotika politikk . For dei som har klart å slutte virker det som det er en enten eller greie uten gråsoner.
Men så har en jo dei som ønsker å ta seg en blås inn i mellom som ønsker å liberalisere akkurat dette. Spørsmålet er vel om at vi skal åpne opp for bruk for å blidgjøre noken få som egentlig klarer seg uten og risikere at dei som er skikkelig avhengige aldri klarer å komme seg ut av det .