Tenkte jeg bare skulle legge ut dette som informasjon til andre medlemmer.
Har gjennomført en veldig hyggelig handel med
@Audioten. Informerte om at det var noe støv på skiven, og vi ble enige om at det som var mest ryddig var å sende inn til Bjerke. Han fikk på telefon pris på 600-800. kr. Syns jo det i utganspunktet var ganske mye for å fjerne litt støv, men vi var enige om at det var greit å sende inn uansett. Klokken blir levert inn og informert om at det vil ta 2-3 uker. (like lang tid som Protid Kjell Larsen bruker på full overhaling av et vintage ur)
Sendte en kort mail til dem og spurte i utgangspunkte om hva timeprisen dem var. Fikk dette svaret. Sitat:
Hei.
Normalt så ligger pris for tjenester på verksted på Nok. 880.-
Men hvis du ser på hele jobben vi skal gjøre så er det riktig det du oppdager, at små reparasjoner koster forholdsvis mye i forhold til store reparasjoner.
Det tar like lang tid uansett hva vi gjør med en kokke: Å snakke med kunden ved disken, registrere inn klokken, sende den til verkstedet, føre den inn og ut, prise jobben, trykkteste klokken og bringe den til bake for utlevering samt gi en garanti på jobben. Derfor blir selve arbeidstiden på å fjerne støv bare en liten del av det hele.
Urmaker Bjerke ønsker å være en kvalitetsleverandør av tjenester. Vi legger derfor stor vekt på at alle våre urmakere er godt kvalifisert og utdannet. Videre har vi et av de beste verksteder i Norge når det gjelder maskiner og utstyr. Summen av alt dette koster penger å drive noe som gjenspeiles i prisen. Men vi må selvfølgelig sørge for at vi er konkurransedyktig noe vi hver dag får sjekket opp mot verksteder over hele Europa. ( som vi jobber med) Det er også meget strenge krav fra fabrikker på hvilke utdannelse vi skal ha, utstyr, deler samt maskiner. Vi blir autorisert for hvert merke og i enkelte tilfeller for hvert urverk.
Vårt verksted er service for våre kunder. Dvs. vi tjener ikke penger på verksteddrift.
( I motsetning til bilbransjen hvor verksted er et profittsenter)
Men for at vi skal kunne holde denne service må vi differensiere litt. Kunder ( med klokker som er kjøpt hos oss) har et kundefordelsprogram. Du kan lese om dette på våre nettsider. Dette vil derfor gjøre at klokker kjøpt hos oss vil komme ut litt rimeligere en de andre. Ps. jeg vet ikke om du har kjøpt klokken hos oss.
Jeg håper du fikk svar på det du lurte på.
I mange tilfeller så virker dette litt tungvint, men skal alle få utført en god kvalitet må vi følge disse rutiner.
Med vennlig hilsen
Halvor Bjerke
Urmaker Bjerke AS
Øvre Slottsgate 11
0157 Oslo
Okay, et vel formulert svar i grunn. Men å si at man ikke tjener penger på å fjerne støv fra en skive for 600-800kr er ganske spesiellt. Og at det skal ta 2-3 uker er drøyt. Skal det gå utover kunden at de har et tungvindt internt system? Dette blir kun lagt ut som informasjon til andre medlemmer.