Jeg har motsatt opplevelse av de to butikkene du nevner. Får alltid god hjelp i Karl Johans gate, mens jeg stort sett føler meg uønsket i Nedre Slottsgate. Sist jeg var der ble jeg møtt av en uhøflig kundebehandler og ble rett og slett løyet til.
Bestilte forøvrig min første nye Rolex av en svært hyggelig og imøtekommende dame i butikken på Karl Johan ti minutter senere.
Det er jo mulig hatten med fjær sender feile signaler?Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjennkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Desto hyggeligere er det når folk som Snorre og Herman er på jobb, når jeg stikker innom.
En helt annen mer generell betraktning - uavhengig av Bjerke, er hvordan butikkansatte adresserer meg når jeg går inn i en gjerne litt ekslusiv butikk.
De spør meg ofte om de kan "hjelpe meg" umiddelbart når jeg går inn døren - hva f... ser jeg "utviklingshemmet" eller syk ut der jeg kommer og trenger deres umiddelbare akutte hjelp? Eller er dette deres måte å signalisere at en som meg ikke passer helt inn i deres "kundebilde"?
Jeg glemmer det hver eneste gang, men gleder meg alltid til å svare «Mine problemer kan du ei løse, men nu skal der handles. Bring varene frem!» Selvfølgelig sagt med stemmen fra «Tre nøtter til Askepott» - legendariske Knut Risan.Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjennkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Desto hyggeligere er det når folk som Snorre og Herman er på jobb, når jeg stikker innom.
En helt annen mer generell betraktning - uavhengig av Bjerke, er hvordan butikkansatte adresserer meg når jeg går inn i en gjerne litt ekslusiv butikk.
De spør meg ofte om de kan "hjelpe meg" umiddelbart når jeg går inn døren - hva f... ser jeg "utviklingshemmet" eller syk ut der jeg kommer og trenger deres umiddelbare akutte hjelp? Eller er dette deres måte å signalisere at en som meg ikke passer helt inn i deres "kundebilde"?
Alltid god service på Bjerke . Snorre er Max , Jan Gunnar er Max Max . Men er det ikke bedre og få oppmerksomhet en og vente på oppmerksomhet .Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjenkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.Alltid god service på Bjerke . Snorre er Max , Jan Gunnar er Max Max . Men er det ikke bedre og få oppmerksomhet en og vente på oppmerksomhet .
Godt besvart . Veldig Enig . Men vi må også huske på at det er en stor kundegruppe som skal behandles likt . Om man kjøper en TAG eller en Patek så skal service være det samme . Har selv vært innom Bjerke flere ganger , da sett at dem er veldig opptatt med andre , ønsket dem en god dag og gått igjen . Mens andre ganger kan man få tatt seg en prat , drukket litt kaffe og pratet klokker . En selger kan jo virke fraværende ved behandling av andre kunder , helt uten at det er noe galt . Det skal ikke gjøres forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Isåfall vil det være svært dårlig butikk i lengden . Men Gin . Vi er enig . CiaoJo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.
Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".
Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?
Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.
- Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
- Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
- Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
- Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
- Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
- En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
- Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
- Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.
Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".
Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?
Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.
- Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
- Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
- Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
- Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
- Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
- En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
- Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
- Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
xxxxxx Om man kjøper en TAG eller en Patek så skal service være det samme .xxxxx Det skal ikke gjøres forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Isåfall vil det være svært dårlig butikk i lengden .xxx