Urmakerkurs - grunnkurs juni 2013

Dagen over!
Stor takk til Greg og Entropi for et FLOTT opplegg. Det har vært lærerikt, interessant og gitt mersmak til en ny verden!

Også en takk til de andre kursdeltakerne som var med.

på gjensyn til dere alle!

:cool:
 
Slenger meg på Petter her. Dette var en fantastisk interessant og morsom helg.

@Entropy og @Greg hadde det flotte opplegget og timene gikk så altfor fort. Entropys valg av restaurant kunne ikke blitt bedre.

Stor takk til dere, gutter. Vi skylder dere en øl eller fem for dette!
 
Redigert av en moderator:
Må slenge meg på her!

Tusen takk for en fantastisk og lærerik helg! :) Takker også for tålmodigheten dere har vist. ;)

Nå skal jeg få kjøpt meg noen klokker å skru på.
 
Tusen takk for varmende ord! Det er selvsagt spennende og krevende å være med å arrangere noe slikt, mest fordi jeg kan mindre enn @Greg
Det viktigste for meg har vært at dere har hatt det hyggelig. Med det målet er jeg ydmyk og takknemlig for de tilbakemeldingene dere har gitt! Takk, dette ga mersmak!

Ikke alt gikk fint, dessverre:(
@runes ble litt ivrig og bare måtte åpne fjærhuset for å se. - Spjoiiing! Det var alt vi rakk å høre før fjæra stod inn i fingeren hans. Imponerende å fullføre med et slikt scenario underveis.
9FB78866-5CEE-4ADC-8AA0-267310EC917B-3448-000003897FB0E7F9.jpg





















;)

Ps. Stor takk til @jacek for lån av timegrapher!
 
Redigert av en moderator:
Ja, den timegrapheren ble brukt flittig! :) (mulig å få til en felles bestilling på dette hvis ønsket er der hos flere på forumet?)

Ellers vil jeg sende en stor takk til @Greg og @Entropy for å holde dette kurset som var til glede for oss alle. :)
Restaurantvalget var utmerket, og hele kurset var i sin helhet en "sosial suksess".

Dette gjør jeg gjerne igjen! :)
 
Redigert av en moderator:
Målte 38.5 i temp da jeg kom hjem... Ble vel litt ivrig :)

Dere var fantasktiske, morsomme og lærevillige. Dere kan nå selv velge om det dere gikk gjennom var nok, eller om dere vil fortsette. Begge deler er like greit, men jeg anbefaler alle å lese litt litteratur på nett, den er lett tilgjengelig og nesten alle kombinasjoner av søk - på engelsk riktignok - vil gi dere utallige muligheter til å jobbe med stoffet dere har vært gjennom - både praktisk samt mentalt. Videoer på Youtube, tutorials, illustrasjoner, videoer som viser de enkelte deler i et urverk i detalj, dette sammen med en liten titt på den fantastiske klokken dere alle har på armen i kveld.

Det var veldig bra at vår klokkevenn @jacek lånte oss sin maskin slik at vi fikk chronometersertifisert samtlige ur. Takk.
 
Redigert av en moderator:
Henger meg på og takker Greg og Entropy for et flott gjennomført opplegg. Junior kom hjem søndag ettermiddag med kursbevis i hånden og proppfull av ny lærdom. En time senere tok han med seg klokke og verktøy og strøk på dør til en kamerat for å demonstrere sine nyervervede kunnskaper.
 
Ja, den timegrapheren ble brukt flittig! :) (mulig å få til en felles bestilling på dette hvis ønsket er der hos flere på forumet?)

@crown guard - det sirkulerer siden en tid tilbake en lenger tråd i Salon Privé på dette temaet.
Så interessen er der, tror bare ikke det ble mange nok som band seg til det eller noen som var oppmann og risikovillig nok.

- ergo, kom deg inn i varmen som Støttemedlem så kan du gjerne ta opp den tråden ;)
 
Redigert av en moderator:
I dag fikk jeg endelig gjort ferdig klokken. Jeg ble jo egentlig ferdig med den ca. kl. 16 på søndag, men plutselig så jeg at den ene viseren var falt av. Etter mye banning, sverting og roting ble jeg nesten ferdig med den før jeg ble jaget på dør av Entropy og Greg. Det meste var på plass, bortsett fra en av de to skruene som holder verket på plass i kassen.

Jeg brukte en times tid i dag før jeg forsto at problemet var at ringen rundt verket satt for høyt. Når jeg fikk presset ned den, tok det bare noen minutter før klokken var ferdig. :)

0ADD6BAF-3590-47F4-9C13-356E5183ED7B-3225-00000363CF8C5C6C_zps9c98a425.jpg


Den medfølgende reimen er ikke spesielt pen, så jeg forsøkte først med en i nylon fra GasGasBones:

BD4C0BD4-5584-4E01-B250-CA0F0BD7D61D-3225-00000363C71D7D3B_zpsccc295a9.jpg


Jeg er stor fan av reimene fra GGB, og de er muligens verdens mest behagelige reimer, men akkurat til denne klokken ble det visuelt feil, så jeg byttet over til en ammoreim fra Red12:

99CAB224-F549-4E60-8B07-452E1F65353A-3225-000003662F7B39A6_zps76cc38e1.jpg


Den passet veldig bra, så det får bli denne komboen i noen dager for å se hvordan (og om) klokken går. :) Har merket at det ligger igjen noen støvkorn på skiven, og noen fingermerker på innsiden av glasset. Litt irriterende, men samtidig er det et fint incentiv til å skru fra hverandre klokken igjen. :)

Tusen takk for en hyggelig og lærerik helg, @Greg, @Entropy, @crown guard, @Solli, @Yallaboy, @Minuteman, @petterhg og @Morten junior. :D
 
Redigert av en moderator: