Urmakerkurs - grunnkurs juni 2013

En rask oppdatering. Jeg har tatt parnis fra hverandre og satt sammen igjen. Erfaring er som forventet, noe dårligere enn et ekte eta. Det betyr minimalt for læringen, men jeg hadde et konkret problem med en del. Jeg har derfor tatt kontakt med selger, og hørt om det er mulig å kvalitetssikre samtlige klokker som sendes. Jeg avventer svar.

Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, vi hadde selv kopierte verk i inexurene i fjor, disse var noe bedre mener jeg. Prisen var da også 600 kr høyere per klokke, og lommeur er kanskje ikke så anvendelig enn et armbåndsur. MEN, jeg vil at alle deler skal være mulige å ta fra hverandre uten å måtte ty til urmakertriks, derfor er det en teoretisk mulighet for at det lanseres et alternativ til parnisen.

Jeg skal også høre hva en oppgradering av verk på parnis koster, det finnes mange forskjellige kvaliteter på parnis også, så vidt jeg har sett da.
 
Du kan jo be om et Sea-Gull ST36 "AAA" grade (usikker på om det finnes noen lavere grad, men.. :p) Jeg skal svare innen en uke, men døgnet mangler fem timer for tiden, og ingenting er avklart angående noe som helst. Jeg må puste litt på jobb på lørdag og gå gjennom timeplanen.
 
@Eirik
@Solli
@crown guard
@gert
@petterhg
@runes
@Pollux
@csabko
@Yallaboy
@SoulG
@Morten
@Minuteman

Jeg bruker "poke" funksjonen i stedet for å sende PM foreløpig, det er langt i fra alle som har skrevet, enten PM, eller i tråden at de bekrefter sin deltagelse :) Det er helt ok å bruke tråden, så lenge det fremkommer klart hva man tenker og gjør. (ala gert)

Derfor, for å unngå misforståelser, ala, "jeg skriver jo at jeg liker fisk, og da må de jo skjønne at jeg har bekreftet at jeg skal være med, siden vi skal på fiskerestaurant på lørdag kveld"...

GÅR VI FOR EN PM LØSNING (gjelder IKKE dere som har sendt PM siste dagene og bekreftet at dere er med ;) ).

Gi lyd fra dere, skriv at dere bekrefter om dere er med eller ikke. Vi vil gjerne fylle opp kurset, og foreløpig er vi på vippepunktet mht bekreftede deltagere. Send like så godt bare til meg, så det ikke blir forvirring hvis noen sender til @Entropy også da :)
 
Redigert av en moderator:
Knallopplegg. Som jeg fryktet: med _masse_ andre arbeidsoppgaver i tillegg til manglende inspirasjon har jeg ikke fått skrevet i nærheten av det jeg trenger å levere den 30. juni. Krise. Så jeg tipper jeg må passe småbarn og/eller jobbe alle helgene de nærmeste månedene.

Derfor er det mest fair at hvis det er venteliste så får andre ta min plass. Hvis det ikke er venteliste, så betaler jeg og håper å dukke opp på kurset.

Håper dette er en grei løsning. Tusen takk, @Greg og @Entropy, for dette; jeg håper det ikke er venteliste :)
 
Redigert av en moderator:
Er datoen fastsatt, og jeg blind, eller er dette fortsatt åpent?

Jeg blir med, men må ta et ørlite forbehold om dato. Veldig-veldig lite forbehold.
 
Er datoen fastsatt, og jeg blind, eller er dette fortsatt åpent?

Jeg blir med, men må ta et ørlite forbehold om dato. Veldig-veldig lite forbehold.


Du er halvblind. ;) Håper du kan være med.


Lørdag 22 og søndag 23 juni tidsrom 10-17 (med forbehold da ;) ) holder vi grunnkurs i urmakerfaget for entusiaster. Sted er som i fjor rica oslo hotell ved sentralbanestasjonen.
 
@Eirik
@Solli
@crown guard
@gert
@petterhg
@runes
@Pollux
@csabko
@Yallaboy
@SoulG
@Morten
@Minuteman

Jeg bruker fortsatt "alle" som har vist konkret interesse mht omtaler funksjonen. Selv om det har kommet en konkret avmelding, og noen er i tenkeboksen.

Da har jeg, hvis jeg har forstått riktig, sikre påmeldinger fra Runes, Pollux, Petterhg, Yallaboy, Crownguard, Minuteman, Solli. Det er syv stykker, og vil være innenfor mht minste antall vi holder kurs for. Dette påvirker pris, maks par hundre kroner, grunnet faste utgifter (husleie) samt rabatt på verktøy samt ur er avhengig av antall påmeldte.

I løpet av to dager skal dere som er påmeldt få litt mer informasjon. Jeg har fått pm fra en som stiller med eget verktøy, ellers forstår jeg det slik at alle dere andre vil ha full pakke. Det blir kjøpt inn fra forhandler her i Norge, og pris til oss ( @Entropy og meg) er pris til dere :)

mvh

Greg
 
Redigert av en moderator:
En kjapp rettelse som kommer på pm i morgen. jeg skrev om de med eget urverk i pm, mente selvfølgelig eget vertøy. gjelder uansett bare en av dere :)
 
Uff, jeg får vel heller trøste meg selv med et par av vintage sjappene i Zürich siden jeg er der denne weekenden. :(
Kanskje jeg på trass handler litt også.:rolleyes:
 
God tur til Europa, @Lynvingen.

Vi skal sende deg en tanke fra Kurset, og så sees vi ved neste korsvei!

PH :cool:
 
Redigert av en moderator:
Jeg har vært i eksamensdvale og ikke fått lest så alt for mye i det siste.

Vil det være mulig for å holde et kurs til? -Eventuelt litt senere? :)

Jeg har super lyst til å være med på et Horology101.
 
Jeg har vært i eksamensdvale og ikke fått lest så alt for mye i det siste.

Vil det være mulig for å holde et kurs til? -Eventuelt litt senere? :)

Jeg har super lyst til å være med på et Horology101.

Vel, det har vært moderat respons på dette kurset, slik at vi nok ikke kan love noe med det første, da må vi få litt flere henvendelser av denne typen i hvert fall :)
 
Da nærmer det seg folkens :) Gled dere, det vil komme mer informasjon fremover, men highlights er som tidligere nevnt.

Vi møtes klokken ti på hotellet Rica Oslo hotell. Kom gjerne litt før, men vi satser på en rolig start. Dere er alle hjertelig velkommen. Vi har en sammensatt gjeng denne gangen, og velger å ta hensyn til dette. Dette gjelder blant annet alder.

Jeg hentet verktøy i dag, og det er av bra kvalitet. Verksholdere er det eneste vi har holdt på et nøktern nivå, da det alene koster noen hundre for en ordentlig holder, og dette er overkill for et verk som dette. Alt av informasjon om hva dere kan kjøpe selv vil bli gitt under kurset, og jeg kommer til å ha med en del stæsj som vil vises frem.





Her er tre skrutrekkere med refill, en korntang, to luper en 2.5x samt en 12x, tar ikke bilder av verksholderne men er bare å bruke fantasi her gutter, det er snakk om en plastring:)

Det som måtte mangle er utstyr til å ta av visere, samt sette disse på igjen. Kan kjøpes av den enkelte senere, jeg tar med utstyr som dere får låne her.


Jaggu kom ikke DHL på døren i kveld :)



Det er grunnet plast på glass at det ser litt rart ut da


Den skal plukkes fra hverandre ned til minste detalj, og forhåpentligvis settes sammen igjen, tikkende som aldri før :)
 
OY oy oy....
Jeg gleeeeeeeeder meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


<H1> 8-D </H1>
 
Har ikke fått mer enn en pm ang spisested, og denne var på ingen måte av et kaliber som gjør noe vanskelig:) ikke så lenge igjen nå, og vi bør bestille bord før helgen. Spør derfor, er det noen som har spesielle ønsker eller ikke deltar på middagen, send meg PM nå.
Om du er påmeldt, og ikke sender meg noe, forstår jeg dette som at du er med, og spiser det de har på menyen:)

Håper og tror vi får et hyggelig kurs, med hyggelig sosial kveld med god mat og artige samtaler:)