Herlig tråd! Anbefaler boken "Flour Water Salt Yeast" av Ken Forkish.
Her er et par av mine brød
Vis vedlegg 95337 Vis vedlegg 95338
Aiaiai! Lekkert!!! Smaker det som det ser ut også?
Aiaiai! Lekkert!!! Smaker det som det ser ut også?
Lekkert! Hvordan får du det mønsteret på toppen?
Det smaker (helt ubeskjeden her) helt fantastisk. Viktig å bruke nok salt i deigen, det hjelper smaken veldig. I tillegg til å bruke god tid på hevingen selvsagt. Hadde en surdeigstarter gående en periode også, men den døde dessverre under pass da jeg var på ferie
Det får man ved å bruke en hevekurv, får kjøpt hos velassorterte kjøkkenbutikker! Min er kjøpt på Traktøren.
@Eivron hevekurv? Hvordan virker den? Aldri hørt om...
Alternativt går det an å bruke barberblad på deigen før heving- hvis deigen ikke er for løs.
Vis vedlegg 95436
Her er en hevekurv. Den brukes under den siste lille hevingen, og den hjelper både med å få riktig form på brødet samt de flotte stripene (kurven drysses innvendig med mel).
Barberblad kan også brukes ja, men det er mer for å dekorere, samt kunne bestemme hvor "ørene" på brødet havner under stekingen.
Fytti rakkern det så godt ut!! Ostebrød neste her i gårdenGleder meg til kveldens. Med urter fra egen hage timian og oregano. Lin, sesamfrø og speltmel, samt lett dryss av ost og havsalt på toppen.
Vis vedlegg 96388
Tok bare litt fra det vi hadde i kjøleskapet så litt edamer og cheddar. Men tenker det går fint å bruke det meste av litt faste oster....hvilken type ost brukte du @Tubbs ?