Mens lukten av nybakt brød sprer seg i heimen, har jeg noen refleksjoner:
Det kan virke omfattende å bake brød slik jeg har presentert det. Jeg har full råderett over min egen tid, men har ikke alltid hatt det. I perioder hvor tid er mangelvare, har jeg satt deigen til heving i kjelleren (kjølig) til neste ettermiddag. Bruker da halv mengde gjær! Det å sette deigen på kvelden, selv med de to 30-minutters hviletidene for deigen, har jeg kombinert med andre oppgaver eller bare tv-titting. Selve steketiden kommer man jo aldri unna, men det er også den eneste ventetiden hvor det er kritisk at du er i nærheten av stekovnen.
Den fremgangsmåten jeg skisserer her, er min basis-deig. Den funker alltid! Variasjoner er enkelt å få til med denne basisen: Loff? Dropp frø, erstatt vann med melk og olje med smeltet smør. Voila!
Kli? Bland hvetekli sammen med melet.
Frø finnes i alle varianter. Bruker valnøtter, solsikkefrø, gresskarfrø, chia, femkorns-blanding... hva jeg måtte finne på kjøkkenet eller butikken. Bruker nesten like mye tid foran frø-hylla på butikken som jeg bruker foran butikkvinduet til Askeland.
Uansett hvilke variasjoner jeg lager, har jeg alltid (!) flaksalt på leiva. Fordi jeg digger saltbombene sammen med pålegget. Syltetøy og salt? Fantastisk!
Lukta i heimen nå er rett og slett himmelsk!