Vintage tråd!

Langtransport: Dine ur fortjener en egen tråd! Og bedre bilder vil vi ha! :D:D:D

Noen få nærbilder har jeg funnet

Omega Seamaster 50 tallet
Omegaseamastersvart.jpg

Omega Bulls Eye - 40 tallet

omegabullstrapok.jpg

Jaeger LeCoultre og en annen Omega Bulls Eye bak - begge sent 40 tidlig 50 tall

JLCandomega.jpg

Exacta - Faktisk en svensk kronograf - merket tilhørte Stjärnurmakerna - slutten av 60 tallet

exactasne-01.jpg

"Issued" Jaeger LeCoultres et familiebilde av alle variantene JLC ur britene brukte militært

jaegerfamily-01.jpg

og en oddball til slutt

Novus-01.jpg

Bulls eye ja! Jeg googlet bullet... :p

Fantastisk flott stand på de urene der... Frister å gå vintage hver gang jeg ser slike bilder... Så kommer jeg på hvordan dagliglivet er.. Og hvorfor vintagene mine stort sett er i skapet..

"Issued" Jaeger LeCoultres et familiebilde av alle variantene JLC ur britene brukte

Flotte ur, digger den samlingen med JLC ur! Vet du hvor de er benyttet ut fra merkinger? "GE/50" er vel "observer pocket watch, Air Ministry". Ser også at Air Ministry benyttet JLC armbåndsur. "In 1941-43 JLC were producing one of the war's finest wristwatches for issue to the Royal Air Force" (Wesolowski).

"Issued" Jaeger LeCoultres et familiebilde av alle variantene JLC ur britene brukte

Flotte ur, digger den samlingen med JLC ur! Vet du hvor de er benyttet ut fra merkinger? "GE/50" er vel "observer pocket watch, Air Ministry". Ser også at Air Ministry benyttet JLC armbåndsur. "In 1941-43 JLC were producing one of the war's finest wristwatches for issue to the Royal Air Force" (Wesolowski).

På bilder er
2 GSTP - lommeur (General Service Temporary Pattern) sort og lys tavle
6E/50 er som du sier AM observers watch - den har lys skive stor sub second og blånerte visere uten lysmasse

Armbåndsurene er:

JLC WWW - wrist watch waterproof (kontrakt på denne type gikk til 12 ulike produsenter kun JLC laget eget verk til den produksjonen)

JLC 6B/346 RAF - Disse har JLC cal. 488 SBr. 16 steiners verk. Stop sekund. Ikke brukt i noe sivilt ur.

JLC 6B/159 1956 - Oddball recase av et annet militært britisk JLC ur - gjort i 1956 av Air Ministry. Uvanlig ;)

SÅ er det på tide å rette opp en feil posten min ovenfor - Dette er IKKE alle typene ur JLC leverte til bitenes forsvarsgrener - bare nesten (men det river som kjent ingen mann av hesten)

Ting å passe på når en skal kjøpe vintage.

Hei.
Er ny her på forumet, men har allerede rukket å fatte en (litt skummel) interesse for flotte dressur, og spessielt da vintage-klokker. Er på nippet til å kaste meg på noen budrunder på ebay (eller Evilbay, som jeg har hørt det har blitt kalt), men vegrer meg litt for å trykke på "place bid" knappen, da jeg ikke har noen erfaring med klokker, vintage-klokker eller kjøp fra ebay.

Lurer derfor på om noen har noen gode råd for hva en fersking som meg burde se etter når en skal handle seg sin første vintage klokke? Typiske merker? Ser jo at Omega går igjen. Muligens jeg egentlig spørr om utrolig mye, men er egentlig bare på jakt etter goder råd og litt veiledning.

Prissiktet jeg titter i er ca. 1000 til 5000kr. Er det noen mulighet for å få tak i et brukbart ur som ikke koster meg resten av studielånet mitt i servicekostnader?

Setter pris på gode råd, og så klart bilder av flotte ur;)

Hei.
vegrer meg litt for å trykke på "place bid" knappen, da jeg ikke har noen erfaring med klokker, vintage-klokker eller kjøp fra ebay.

Lurer derfor på om noen har noen gode råd for hva en fersking som meg burde se etter når en skal handle seg sin første vintage klokke? Typiske merker? Ser jo at Omega går igjen. Muligens jeg egentlig spørr om utrolig mye, men er egentlig bare på jakt etter goder råd og litt veiledning.

Prissiktet jeg titter i er ca. 1000 til 5000kr. Er det noen mulighet for å få tak i et brukbart ur som ikke koster meg resten av studielånet mitt i servicekostnader?

Setter pris på gode råd, og så klart bilder av flotte ur;)

Til det siste spm er svaret ja.

Til det første med ebay- lurt å ha kunnskap når man handler på ebay. Men hvordan får man det ;) uten å gjøre noen feil. Ebay er alt på en gang, full av overprisede overestaurerte ur, faker og frankewatches, og godbiter og sjeldne saker og kupp.

Mitt beste råd (etter å ha latt et stort antall vintage ur passere håndleddet) er å ha is i magen.
Det kommer alltid ALLTID et slikt ur til.

Kjøpe her eller på andre fora er et annet godt råd. Ofte billigere enn FINN men dyrere enn ebay - og mye sikrere enn begge type salgskanaler.

@SimSva:
Les mye og lenge på fora spesifikke for de urprodusentene du er interresert i. Kunskap er det eneste som hjelper her. Kunnskap og en genrell skepsis for alt som kommer fra sør-Amerika, øst-europa (og om du handler på lauritz.com, enkelte plasser i danmark...).

Takker og bukker.

Tusen takk for raskt svar og gode råd, Langtransport og rousp.

Ser jo at det ofte ligger mye fint til salgs her, så får vel prøve å ikke slå til på det første og beste i det store utland, men heller tilegne meg litt kunnskap og pønske ut hva jeg faktisk vil ha.

Synes forresten Omega "Pie Pan" til Anders og dere andre er utrolig rå. Så er bare å legge ut flere bilder så jeg kan drømme vidre;) Synes det er noe helt spessielt med et ur som oser såppas mye eleganse til tross for at det egentlig er litt beskjedent.

Mest heuer

Jeg bruker bare vintage ur, og først og fremst Heuer.

montreal1.jpg

Heuer Montreal 1972

982013_3.jpg

Heuer grey PVD diver

980005_6.jpg

Orange Automatic og Quartz divers

ref347_2.jpg

Heuer chronograph Valjoux 23 fra 1940-tallet

_MG_9808.jpg

1938 Heuer chronograph Valjoux 71

cal15_9.jpg

Heuer Autavia ref. 1563 caliber 15

cusins1.jpg

1969 Heuer Autavia sammen med Breitlig Sprint 1968

Mvh
Jarl
www.classicheuers.blogspot.com

Hvordan er det med vanntetthet?

Jeg tenker at en diver fra 70tallet som er trykktestet kunne jeg tatt en svømmetur med.. Men alt ellers ville jeg (og er..) redd for å ta på meg når det regner! :p

Jeg bruker bare vintage ur, og først og fremst Heuer
Mvh
Jarl

Hei, flott samling med Heuer ur. Flere klassikere her! Fine bilder også :) Det er noe eget med vintage kronografer, da de gjerne var laget for spesielle nytteformål. De klassiske Heuer urene forsvant kanskje med Heuer familien..?

Takk for tilbakemeldingene!

chronometer: Heuer mistet mye av magien da Heuer familien solgte firmaet på 1980-tallet. Nå er heldigvis Jack Heuer tilbake, og flere spennende modeller er lansert og er underveis.

Langtransport: Enig med deg, designet har tapt seg. Breitling er klart vært. De moderne Breitlingklokkene er for jålete....

rousp: Sjekk med urmakeren din om klokka er tett. Jeg ville ikke dykket med en vintage diver. Kjøp en billig Seiko eller Citizen til den jobben.

bangiman: De to gamle chronographeene er ikke så store. Ca. 36mm for den med treregister, og 34mm for den med to.

Mvh

Jarl

Dette er uret som aldri blir solgt!
Var opprinnelig min bestefars, etter hans død tok min bestemor vare på det i påvente av min konfirmasjon.
Skjønte jo først noen år senere at dette var i særklasse den flotteste gaven jeg fikk.

Flott klassisk klokke som bør gå i arv! Litt uvanlig også med Seamaster og De Ville på skiva ?

Omega geneve

Her var det mye godsaka... JarlFr har mye som jeg vil ha... Må vel sende deg en PM :)

Jeg begynner beskjedent med en helt greit omega geneve automatic med cal 1012. Den er ikke spesiell i det hele tatt foruten at den har samme "fødselsår" som meg og er dønn original og strøken.

Next up blir en 60 talls seamaster 120, men den er fortsatt i posten...