Vintage tråd!

Jeg er generellt skeptisk til mye oppdeling av små forum..

Tror stort sett vintage urene her er Omega og Rolex, og da postes vel disse i merkeforumene uansett?

To vintage ur

1971 1680 submariner.

red.jpg

1980 1665 Seadweller

IMG_36771.jpg

Begge er kjøpt nye i Norge

Det er vel bare å lage et slikt forum, og dersom det ikke er nok aktivitet så får du heller slette det igjen;)

Vintage

Regner med at dette er den riktige plassen å ta opp dette:

Jeg har to gamle ur som jeg har arvert fra min farfar. Det ene er en Eterna og den andre er en Ebel. Eterna klokken er automatisk og benytter seg av et veldig tidlig urverk innenfor dette. Er fra 1940-55 ca. Ebel klokken er fra 1955-1960.

Jeg har levert Ebel klokken til urmaker for å få en total reparasjon. Eterna klokken var desverre for ødelagt, og urmakeren var usikker på om han ville få tak i deler.

Det jeg lurer på er: Hva som regnes for mest eksklusivt eller kjent for best kvalitet osv av merkene Ebel og Eterna?

Bilde under av klokkene.

Eterna til venstre og Ebel til høyre.

Torje ;)

Torje

Ja jeg tenkte generelt sett! Og kansje av de to vintage urene jeg har. Vet ikke hvordan merkene er rangert i forhold til vintage. Synd Eternaklokken var såpass slitt da.. :eek:

Flott Jucie og meget ønskelig! :D
Jeg er kun vintage om dagen, og må sitere: Kristian Haagen editor i 00/24 Watch World Scandinavia:

'It's all about the story behind the watch'

In my opinion the increasing popularity of vintage watches is also to do with i would refer to as the "grandpa feeling" Just remember all the wounderful stories your grandpa used to tell you. His words reverberate from a time that will never come back. The same applies to vintage watches. Some og the most popular vintage models where orgianlly made as a tool, an instrument. In those days watches had a real funcion. This is what makes them extra popular today. In general terms: Good vintage watches tell a unice story :cool:

Image0008-1.jpg

Han har en pen samling, hans egen blog: http://www.motomax.nl/0024-watch-blogs/kristian-haagens-watch-blog

Det jeg lurer på er: Hva som regnes for mest eksklusivt eller kjent for best kvalitet osv av merkene Ebel og Eterna?
Torje

Hei, Eterna var et de beste klokkemerkene (og dyre). Deres automatverk fra 1948 var avansert og dannet grunnlaget for de moderne automatverkene. De var langt mer moderne enn for eksempel Omega på den tiden. Ebel benyttet ikke egne verk men forskjellige ebauche.

Har fått et par henvendelser om eget forum for vintage.

Hva tenker deltakerne i denne tråden om noe slik?

Jeg synes det kan være nyttig og hensiktsmessig.
Vi kan jo samtidig slå sammen stil/snikksnakk/motor?:D

Jeg synes det kan være nyttig og hensiktsmessig.
Vi kan jo samtidig slå sammen stil/snikksnakk/motor?:D

De der == off-topic, ett forum for slikt.

Eget vintage forum er absolutt fornuftig, ikke fordi jeg ikke liker å se det her inne, men fordi det er fornuftig å dele opp når hovedforumet får såpass mye trafikk i forhold til de andre :).

Har fått et par henvendelser om eget forum for vintage.

Hva tenker deltakerne i denne tråden om noe slik?

Ja, ja, ja!!!!

Har samlet vintage i flere år, og har alltid savnet et slikt forum. Det blir mye nye klokker synes jeg. Kjøpte meg forresten en "ny" Omega fra 2005 her i forrige uke. Føler meg som en forræder! ;) Men det er "story" rundt det hele, skal komme tilbake til dette, både med historien og bilder.

Certina

Gamle Certina klokker er det vel flere som har tenkte jeg. I hvert fall de av oss som en eller flere ganger har frekventert diverse markedsplasser :)

I min samling har jeg tre Certina chronometere fra 60 tallet. En riktig fin også på bildet nedenfor som har betegnelsen Coronation. Alle disse er utstyrt med kvalitetsverket 25-651, et robust og service vennlig verk. Det finnes også en tidligere chronometer utgave fra 50 tallet med verket 28-45 som jeg dessverre mangler :(

cert-1.jpg

Certina Coronation Chronometer 1960~

cert-8.jpg

Certina Town & Country Chronometer 1960~

Mest kjent er kanskje Certina for sin DS serie (double security) som ble introdusert i 1959. Selve verket ligger her beskyttet med en gummi pakning inne i urkassa, noe som gjorde den ekstra støtsikker.

cert-7.jpg

Certina DS, 1960

Certina som klokkemerke ble introdusert i 1938. Allerede fra starten ble det laget robuste klokker som modellen Labora med støtsikring.

Historien for firmaet går imidlertid helt tilbake til 1888 da Kurth Freres S.A ble etablert. Etter hvert ble merket Grana etablert og armbåndsur ble produsert under dette merket fram til Certina ble lansert etter 50 års jubileumet. Man finner også navnet Kurt Freres signert på verk og skiver på Grana og tidlige Certina klokker.

Certina har produsert mange fine klokker gjennom årene og det kunne være spennende å se hva som rørte seg rundt hos forum medlemmene!:D

Etter en kikk i skuffen fant jeg disse klokkene fra 30 tallet fram til midten av 70 tallet.

cert-2.jpg

30 talls: Fra venstre Grana Kurth Freres, Certina Kurth Freres, Grana Kurth Freres (usirkulert) og en godt brukt Certina Labora.

cert-4.jpg

Typisk 60 talls Certina New Art

cert-5.jpg

Certina DS 4 og Argonaut fra 70 tallet og 60 talls Certina Sportsman og Bristol 228

cert-6.jpg

Certina Labora ca. 1940

cert-3.jpg

Kul Amerika inspirert "Certina representant" fra tidlig 60 tall.

Omega Seamaster 200m

Tror det er grunnlag for å legge inn en gamle, sjelden dykkerklokke i denne tråden, Omega Seamaster 200 - ST 166.068.
Klokken ble kjøpt 30.juni 1975 i Norge, av min far, og var IMO temmelig tøff selv om den bar preg av tidens tann.
Klokken ble solgt til en samler i Canada i slutten av 2009 for å finansiere andre ur. Kanskje ikke det lureste man har gjort, denne klokken finnes det tross alt ikke flust av der ute, men ønsket om noe nytt tok overhånd :cry:

69_-35200509.jpg

69_-205662104.jpg

69_-1451107019.jpg

69_982245662.jpg

Vintage

Hei, Eterna var et de beste klokkemerkene (og dyre). Deres automatverk fra 1948 var avansert og dannet grunnlaget for de moderne automatverkene. De var langt mer moderne enn for eksempel Omega på den tiden. Ebel benyttet ikke egne verk men forskjellige ebauche.

Takk for svar!

Jeg har undersøkt litt og fant et godt bilde av urverket + litt info.

Lurer litt på hvilken verdi dette kan ha i dag. For meg har klokken unasett høy affeksjonsverdi ;)

Lite verdi, mest sannsynlig ingen verdi sett i forhold til afeksjonsverdien.

Et bumperur er uansett kult å ha i en samling, hvertfall når det har afeksjonsverdi!

Tror det er grunnlag for å legge inn min gamle dykkerklokke i denne tråden, Omega Seamaster 200 - ST 166.068.
Klokken ble kjøpt 30.juni 1975 i Norge, av min far, og var IMO temmelig tøff selv om den bar preg av tidens tann.
Klokken ble solgt til en samler i Canada i slutten av 2009 for å finansiere andre ur. Kanskje ikke det lureste jeg har gjort, denne klokken finnes det tross alt ikke flust av der ute, men jeg ønsket rett og slett noe nytt der og da :cry:

Du solgte DEN DER? Uff.. :(