Vintage tråd!

Her var det mye godsaka... JarlFr har mye som jeg vil ha... Må vel sende deg en PM :)

Jeg begynner beskjedent med en helt greit omega geneve automatic med cal 1012. Den er ikke spesiell i det hele tatt foruten at den har samme "fødselsår" som meg og er dønn original og strøken.

Next up blir en 60 talls seamaster 120, men den er fortsatt i posten...

Liker designet/skiven på denne, ikke ulikt min Consellation:

Redigert:
Min første post hvor jeg benytter tapatalk og iPhone. Bildet viser en Omega beater som fikk full service for en stund siden. For daglig bruk er det viktig med ny pakning og krone. En runde med polleringskluten også:) kaliber 564 (1969) som nå nesten holder kronometersertifiseringen. 56x kaliberne fra Omega er kanskje det beste masseproduserte verket ever?

5513d966-2d68-75c0.jpg

Kjente at jeg måtte finne frem denne igjen.

Kjøpt til min bestefar "Reidar Kjersem" i 1965. Elsker tanken og minnene bak denne klokken:)
Liker ikke lenken da, hva tenker dere? Svart eller brun rem ?

IMG_0100448x600.jpg

Kjøpt til min bestefar "Reidar Kjersem" i 1965. Elsker tanken og minnene bak denne klokken:)

IMG_0100448x600.jpg

Flott klokke og ikke minst flott med den sentimentale verdien, personlig synes jeg sort passer svært godt til gull!

mmmmmmm Herlig pie-pan! Ville gått for en sort croco! Eller beholdt gullenken.

mmmmmmm Herlig pie-pan! Ville gått for en sort croco! Eller beholdt gullenken.

Haddde den vært original og i gull hadde jeg ikke vært i tvil. Men den er nok ikke det..

Skal innom Alf Lie neste uke iforbindelse med et annet ærend, tror jeg tar den med og prøver ut litt forskjellig da :)

NOS Cyma chronometer 1950

Cyma er et interessant klokkemerke med historie tilbake til 1862. Kort fortalt benyttet de egne verk fram til 1957. Deretter ble det brukt ETA verk fram til 1966 hvor produksjonen ble stoppet og rettighetene til merke ble overført til Chronos Holding.

Her er et usirkulert Cyma kronometer fra ca. 1950. Utstyr med Cyma sitt kvalitetsverk caliber R.446. Dessverre har jeg ikke kronometersertifikatet men ellers er alt originalt med boks og prislapper. Den er solgt til det amerikanske markedet og utsalgsprisen var den gang 135 USD (965 kr). Cyma deltok noen ganger i de årlige kronometer konkurransene og produserte et begrenset antall kronometre for salg.

Noen andre vintage Cyma her inne?

cyma-1b.jpg

cyma-2b.jpg

Annonse 1951:

b00e96c9.jpg

Her var det mye godsaka... JarlFr har mye som jeg vil ha... Må vel sende deg en PM :)

Jeg begynner beskjedent med en helt greit omega geneve automatic med cal 1012. Den er ikke spesiell i det hele tatt foruten at den har samme "fødselsår" som meg og er dønn original og strøken.

Next up blir en 60 talls seamaster 120, men den er fortsatt i posten...

Den var flott! Skulle hatt min tilbake i gull 25 jubileum. Vintage Omega. Bestefars :cool:

Bidrar med mine to vintage klokker, begge er Omega. Denne ene, Geneve klokken arvet jeg av min oldefar for en stund tilbake siden og hadde full overhalling + bytte av krone og glass i 2010, og tikker og går som den skal! Husker ikke hvilket urverk som sitter i den da det er lenge siden jeg har tatt en titt der inne, men det er et maualet verk og klokker er fra rundt 1970.

Den andre er en Constellation pie pan med gull på stål. Klokken kom inn i min samling høsten 2010 og jeg hadde full overhalling nå på nyåret og det tikker og går som en sikkelig klokke;) Klokken er fra rundt 1960 og har Omegas meget gode urverk, caliber 561.

(får få åpnet de snart og få sjekket litt mer nøyaktig på caliber og serienr på verket for å datere litt nøyere).

SN152982.jpg

SN152984.jpg

Jeg er en idiot, og stolt av det! :p

Spennede å åpne opp for å se magien virke. Vanntettheten stoler jeg ikke på uansett.. Så er ikke så redd for å gjøre noe gale heller.. :p

Ikke for å være frekk men min gamle urmaker sa - Det er to typer som åpner klokker - urmakere og idioter ;)

men det har jeg aldri brydd meg om :D

Din urmaker virker å representere begge typene, han leser sansynligvis bruksanvisninger samtidig som han sitter og tisser også. Brrr....