Vintage tråd!

Bilder av en vintage som får ca ingen wt overhodet.. Merkelig, men det er bare blitt slik:

63367_471218620732_663175732_7151096_6352587_n.jpg

Jeg kjøper den av deg når som helst.

hm. Kanskje det. Skal tenke på saken. Klokken ble jo overhalt og restaurert i fjor våres, og jeg har hatt den på hånden kun for test i to minutter... Er jo for galt, men jeg har en underliggende tanke om å kjøpe en Maserati Mistral på et tidspunkt, og jeg har en formening at dette uret er den perfektefølgesvennen til det...

Da var det kjøpt

Den var JCL var lekker! Har sansen for Bulova sine, De kom 1953 - Lekker dress- klokke og
morsomt med alarm- funksjonen :D

for en utsikt på videoen!
[video=youtube;1z2D8feSzXU]http://www.youtube.com/watch?v=1z2D8feSzXU[/video]

Her kan man skremme vettet av folk på trikken med samt muligens vekkes av alarm- funksjonen.
Da er det bare å vente på pakke :D

Må innrømme at jeg ikke har vært noen stor Vintage fan, er vel mer av typen som liker det nyeste som er kommet på markedet. Frem til nå...blitt frelst etter ha sett så mange eldre rå klokker som det oser historie av.

Selv har jeg nettopp kjøpt meg en Tag Aquaracer, og en Seiko Coutura, så det har gått mye penger for en stakkars student. Men klokkegalskapen er jaggu lett å bli avhengig av. Etter nok en runde på nettet og mye saftige bilder fant jeg en Omega Seamaster 1959, med Rosè gull 18k. Her er linken til auksjonen på Ebay, vennligst ikke by er dere snille :p Hva tenker dere er bra pris for en slik? Helt gira på den her nå, og har ledende budet enn så lenge :D :D Finnes jo ikke noe råere enn Rosègull i mine øyne.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150621103716&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Gratulerer så mye Panerai, nydeligt ur det der.

Jeg bare får bidra litt her jeg også...........

En ikke så altfor vanlig Hamilton fra berømmelige syttitallet gitt. Er relativt stor for alderen så det kan man digge. En ganske vakker skive som ikke bildene helt klarer å vise, dag/dato og tid

P6230989.jpg

P6230985.jpg

P6230984.jpg

P6230983.jpg

Den var kul med dato og dag vertikalt på skiva :D

Liker Tonnaushaped formen bedre enn 6B er det en monoblock? Har aldri sett den før!
Har sikla litt på en 73 Hamilton W10.

[video=youtube;2IVUgo_--Hc]http://www.youtube.com/watch?v=2IVUgo_--Hc[/video]

Ser man det.
Denne tråden kan jeg jo gjøre et lite bidrag til. Min Rolex Red Submariner er jo over 40 år, og følgelig for lengst ”gone vintage”.
Et hyggelig eksemplar av arten jeg gleder meg veldig over. Fortsatt. Og slik vil det nok bli en stund…
;)

Er det ellers noe å si om uret?
Rikelig, egentlig.
Men jeg viser heller til galleritråden min hva det angår.

Vi går over til bildene istedet:

IMG_0661.jpg

330d38b5.jpg

rs31bmp-1.jpg

rs26bmp.jpg

rs5bmp.jpg

rs10bmp.jpg

RS6bmp.jpg

Og til slutt;
- Vintage bil
- Vintage Cindy
::cool:

omega_watch_cindy.jpg

Vintage Doxa

Denne passer fint her. Ikke noen "stor klokke" men den skiva fortjenner litt oppmerksomhet.

Doxa014-1.jpg

Doxa030.jpg

Doxa062.jpg

Doxa001.jpg

Doxa013.jpg

Til slutt solur på baklokket
Doxa041.jpg

Håper ikke dette er mot reglene men det er en sånn til salgs her på forumet (ikke min), bare 800,- Kom igjen folkens. Kanskje til en junior.

Tudor Submariner Snowflake

Tudor Submariner "snowflake"
dsc0012jz.jpg

dsc0033ms.jpg

dsc0028nt.jpg

dsc0019u.jpg

Det forhøyde plexiglasset må man jo bare elske :)

Lommeur

Dette er vel ikke helt stuerent kanskje, men jeg har et litt spesielt lommeur som i alle fall går under betegnelsen vintage.

Med sin alder på anslagsvis 150 år, ifølge AD, holder det seg svært godt.

Det er i 18K helgull og har Cylindergang med 8 Rubiner og med noe som AD kaller "svevende fjærhus". Det var dette, pluss et par andre ting som gjorde at han anslo alderen til mellom 1825 og 1875.

Nøkkeltrekk og nøkkeljustering.
Den emaljerte skiven har en liten skade ca kl 8-9 og en ørliten sprekk derfra.

Selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å fortsette med bunadsklokke i sølv tror jeg nok denne kommer til å ligge i vestelommen heretter.

Anonym skive

050.jpg

Rimelig standarddekor på baklokket

051-1.jpg

052-1.jpg

Serie- eller produksjonsnummeret er gravert inn på alle lokk. Under baklokket finner vi dette lokket som beskytter urverket. Dobbelt beskyttelse mot støv var nødvendig ved nøkkeltrekk

053-1.jpg

056.jpg

055.jpg

059.jpg

057.jpg

Ikke overdrevent med dekor på selve verket

060.jpg

Skiven er bra for alderen

062-1.jpg

Det skal stå på hylla i mitt nyinnredede klokkerom, og hva passer da bedre enn dette antikke displayet

067.jpg

150 år!!! Fantastisk! Har du sjekket hvor nøyaktig det går?:D

Nei, jeg ville ikke trekke det før urmakeren hadde tatt en titt. Det tikket og gikk en stund etter at han hadde sett på det, men jeg målte ikke nøyaktigheten.

Trekkenøkkelen er litt slitt og jeg vil ikke bruke den av frykt for å ødelegge sporet i kassa. Urmakeren hadde i bøtter og spann av ulike nøkler, men ingen som passet hundre prosent. Venter derfor til han får tak i den rette.

Det var et nyderlig lommeur du har der Minuteman.

Her er et lommeur som jeg har, ikke av edelt metall, men et soldatur som jeg fikk fra Japan. Jeg skulle likt å vite hva dette uret hadde vært med på.:)

leonidas+jap+002resize.jpg

leonidas+jap+003resize.jpg

Det var spesielt, rattydr.

Det er vestlige bokstaver, så kanskje det har tilhørt en av de mange falne amerikanerne fra den tiden?

Vel, jeg poster nå mitt "personlige soldatur". I en annen tråd, Rariteter og kuriosa tror jeg den heter, har jeg beskrevet en utstillingsklokke fra et urmakervindu på 60-tallet. Der står det litt om foranledningen til dette også.

For drøyt førti år siden fikk jeg mitt første ur av min far. Selve drømmeuret, kan jeg huske. Det kom originalt med en sort militærrem i skinn.

Tror jeg fikk denne i et av mine første skoleår, muligens i 1969, og jeg brukte den nok i noen år. Fant den nettopp igjen og fikk tak i en lignende rem, originalen var borte, og den lokale AD satte inn nytt glass. Dessverre har han greid å fylle klokka med et slags merkelig støv og jeg må innom en tur til. Etter omtrent 35 år i en skuff var det nok med en rask oljeservice før den igjen kunne trekkes. Den går litt fort nå, men den skal uansett ikke ha mye armtid. Ifølge AD er det et bra verk og støtsikringen (incabloc) er vel sannynligvis det som har sørget for at det verket har tålt alle påkjenningene en smågutt har påført det.

Navnet er Technos

024-1.jpg

025-2.jpg

026-1.jpg

Hva passer vel bedre enn at en klokke på militærrem deler rom med den franske generalen Joffre, som henger på hedersplassen i Klokkebua. Dette er et originalmaleri fra 30-tallet som jeg ikke klarer å legge på loftet. Et av de mest kjente sitatene etter Joffre er skrevet med blekkpenn bak på rammen - på originalspråket, må vite.

Beklager sterkt den elendige kvaliteten på dette bildet hvor verken klokka eller generalen ytes mye rettferdighet.

038-1.jpg

Her er min Omega Seamaster fra 1957.
1024.jpg

Har hatt den i snart ett år, har på den tiden klart å få noen fæle riper i plexien, så må ha nytt. Da jeg kjøpte den av Dag Braanaas var skiven plettfri, men har siden den gang blitt skjoldete. Noe man kan gjøre med det? Kjøpte en ny reim også, men den var skikkelig dårlig. Kjøpte den dyretse lærreimen de hadde hs Bjerke i Bergen, men den ble fort slitt, så der må jeg også ha ny. Noen forslag? Skal prøve å få tatt bedre bilder, men det er travle sommerdager!