Det var spesielt, rattydr.
Det er vestlige bokstaver, så kanskje det har tilhørt en av de mange falne amerikanerne fra den tiden?
Vel, jeg poster nå mitt "personlige soldatur". I en annen tråd, Rariteter og kuriosa tror jeg den heter, har jeg beskrevet en utstillingsklokke fra et urmakervindu på 60-tallet. Der står det litt om foranledningen til dette også.
For drøyt førti år siden fikk jeg mitt første ur av min far. Selve drømmeuret, kan jeg huske. Det kom originalt med en sort militærrem i skinn.
Tror jeg fikk denne i et av mine første skoleår, muligens i 1969, og jeg brukte den nok i noen år. Fant den nettopp igjen og fikk tak i en lignende rem, originalen var borte, og den lokale AD satte inn nytt glass. Dessverre har han greid å fylle klokka med et slags merkelig støv og jeg må innom en tur til. Etter omtrent 35 år i en skuff var det nok med en rask oljeservice før den igjen kunne trekkes. Den går litt fort nå, men den skal uansett ikke ha mye armtid. Ifølge AD er det et bra verk og støtsikringen (incabloc) er vel sannynligvis det som har sørget for at det verket har tålt alle påkjenningene en smågutt har påført det.
Navnet er Technos
Hva passer vel bedre enn at en klokke på militærrem deler rom med den franske generalen Joffre, som henger på hedersplassen i Klokkebua. Dette er et originalmaleri fra 30-tallet som jeg ikke klarer å legge på loftet. Et av de mest kjente sitatene etter Joffre er skrevet med blekkpenn bak på rammen - på originalspråket, må vite.
Beklager sterkt den elendige kvaliteten på dette bildet hvor verken klokka eller generalen ytes mye rettferdighet.