Vintage tråd!

Nyinnkjøp Rolex fra mitt fødselsår - nesten

Tenkte jeg skulle viste fram noen bilder ifra min Rolex ifra mitt fødselsår. Har hatt klokka en stund nå men den har vært lite brukt. Bildene er egentlig tatt av selgeren men pytt pytt.

Forresten så skulle klokka vistnok ha vært ifra 1956, men det viste seg ikke å stemme helt. Inni baklokket står det tydelig 1958 mener nå jeg. Siden jeg er født nyttårsaften 1956 så er vi ca. 1 år feil. Ikke helt bra det der. Må nok begynne å se etter ny fødselsår klokke tenker jeg.

RolexOyster1956-4.jpg

RolexOyster1956-5.jpg

RolexOyster1956-3.jpg

RolexOyster1956.jpg

RolexOyster1956-1.jpg

RolexOyster1956-2.jpg

RolexOyster1956-6.jpg

Krona er nok feil siden den ikke lar seg skru helt til bunns i kassen. Selv om det er en Rolex krone så skal jeg med tid og stunder få den skiftet ut med en orginal krone. Hvis det lar seg gjøre å få tak i den da uten at det koster en arm og en fot.

Frode.

Meget fin klokke Frode, du kan sjekke serienr mellom lugsen for å vaere helt sikker på årtalet da kasselokket kan vaere skiftet på en service senere , sjekke mot eks denne listen http://www.vetroplastica.it/tabella-seriali-rolex.html
Hvis jeg ikke tar feil skall den ha en LITEN "Brevet" krone med plus-tegn isted for minus-tegnet og pleier ikke vaere så dyre på Ebay, rundt 100usd men da er det kanskje ikke så sikkert med vanntettheten lenger (tuben passer kanskje ikke så bra)

Ellers blev det en "group-shot" av vintage gjengen min nylig på Royal Stewart kilten:eek:

027b.jpg

Frode: gratulerer med nydelig vintage!:D
KarlFr: sinnsykt gruppebilde!:D
Sjuli_123: vi må ha oss en gtg til uken!:D

Hei,

Jeg kom over et vintage Horologerie Journal blad i engelsk versjon fra 1949. Interessante artikler fra 25 års jubileumet til Swiss Society of Chronometry med historisk tilbakeblikk, observatorie konkurranser, tanker for en internasjonal Chronometrical Union og teknologi (masse lesestoff for nerde samleren :)

Artigste er vel kanskje de 70 helsides klokke annonsene som viser mangfoldet i kvalitetsmerker på den tiden. De fleste i s/h men også flere i farger med en utrolig flott utbrettbar Omega annonse trykket på tykt papir. Tidligere i denne tråden har jeg nevnt at Omega klarte å få godkjent 100.000 chronometere med løpende serienummer i perioden 1964-66. Omega reklamen her viser at allerede i 1949 hadde de god kontroll med 1000 godkjente chronometere i løpende serie ( "for the first time in horological history..." )

Ellers er det typisk at produsentene skryter av teknologiske vinninger, og merker som Omega, Vacheron, Patek, Zenith, Cortebert og Rolex viser til sine priser i Observatorie konkurransene.

a3f4ab1a.jpg

bdb9d8b5.jpg

8b5110b9.jpg

Omega med påkostet reklameplass

6a3c592e.jpg

Eksempel på i dag ukjente merker.

46915d6b.jpg

Cortebert annonse med min Cortebert Chronometer fra samme tidsrom.

14c51bf5.jpg

Rolex er selvsagt med

Den var flott, Espenbki!

Kanskje du kan ta den med til Valdres neste gang du er på hytta så kan vi ta en mini-GTG med gammelt ræl :D

Det skal jeg gjøre, men frekventerer ikke fjellet så ofte på sommeren, så det blir nok ikke før til høsten.