Vintage tråd!

Vintage

Sliter med å finne informasjon om denne klokken på internett og trenger derfor litt hjelp. Noen som vet litt om dette uret? Det er en Vintage Seiko som min farfar har brukt i alle år. Nummeret bak er 146565 om det kan hjelpe. Uret er av Quartz og er av modellen SQ. Som dere ser er skiven løs slik at den beveger seg under glasset..:( Noen som vet hvor mye det vil koste å reparere det?

Noen bilder:

På forhånd
Takk for svar! :D

Vintage konkurranse

Her er en liten nøtt for de med vintage interesse. Bildet viser et vintage ur men hva er det vi ser? Det vanker en liten premie til den som svarer riktig!

1. Hvilket klokkemerke kan dette være? Tissot
2. Produsentland og område? Sveits, Le Locle
3. Hvor mange registre har stoppeklokken? 3 - tre
4. Hvilket kaliber nummer og hvem har produsert urverket? C27-41 H, Lemania
5. Serienummeret er 1752877, hvilket år er den produsert? 1947
4. Et annet kjent urmerke her på forumet har en tilsvarende klokke basert på det samme urverket, hvilket urmerke snakker vi om? Omega, Omega Seamaster, Omega Speedmaster

tissot-2.jpg

Forøvrig et meget strøkent eksemplar kjøpt i Norge :)

Oi, de der er så pene! Jeg jaktet på en slik for en tid tilbake, men ga meg da jungelen av ufattelig dårlige eksemplarer, redials, og generelt uhumsk var ugjennomtrengelig. Kom over noen ganske få strøkne eksemplarer, men disse var priset gjennom taket og vel så det.

Der ja! :D Mye lekkert Lemania vintage og den Tissot' en var strøken. Tenkte det var på tide å kjøpe litt ordentelig urmaker verktøy, har maasse tid og skal leke litt.

Kjøpe i USD, fant denne siden med gode priser: http://www.esslinger.com/watchrepairtools.aspx

1394556_f260.jpg

Have you ever wondered how watchmakers repair your watch? Do you want to Do-It-Yourself repair your own watch at home but don't know how? http://www.esslinger.com/watchrepair.aspx

Power of gammelt ræl.................

P4150748.jpg

Tudor 7928. Ikke så verst til å være nærmere femti år..... Går også som "Dagens klokke".

Fant en godbit igjen, Zenith "Cairelli" with its stunning faded bezel. A military Chronograph delivered to A.M.I. (Aviazione Militare Italiana - Military AirForce of Italy) 43mm med Zenith caliber 146DP

ZENITH-CP2-CAIRELLI-DUO-P1060766SML.jpg_800.jpg

Noen som kjenner disse?, så en i jan gikk for 4100EUR. Edit 7.6 - fikk tilbud om en.. men måtte takke nei, hadde nok blitt for dyrt og de lagdes kun i 2500 eksemplarer

Endelig har jeg fått denne klokken (som jeg har fått av min farfar) tilbake fra et flere måneder langt "ferieopphold" hos Tusen Tikk i Bergen! Har ventet på denne klokken hele dette semesteret, og nå sitter den endelig på håndleddet:D Sist jeg så denne klokken, så den relativt siten og lei ut. Urverket måtte renses og repareres, skiven måtte renses osv osv..

Men i dag, smiler den like mye som meg! :D

Som dere sikkert ser så er ikke langviseren original. Klokken er fra 1950-tallet en gang, og har nok blitt brukt masse av min farfar. Urmakeren som den gang reparerte den, brukte nok den eneste viseren han hadde. Vel, synes det er artig å ha en klokke med litt "sjel" og historie. ;) Uret er av Swiss, og må trekkes opp. Jeg har satt det sammen med en svart skinnreim.

Dette er et bilde av klokken før rep.

Torje

Flott resultat, Torje! Jeg synes det er stas når folk tar seg råd til å pusse opp arvegods slik :D Det er jo aldri økonomisk forsvarlig, men du verden så trivelig det er likevel. Kos deg med den!

Ebel

Takker Takker!! ;)

Har lenge vert på utkikk etter en vintage klokke, og når jeg fikk denne så tenkte jeg med en gang at : Hvforfor ikke? Den har masse sjel, historie og har "opplevd" masse. Jeg synes også at det er stas å kunne gå med noe som tidligere har blitt brukt av min farfar. :D

Hei igjen :) med et lite bilde av en av mine. Rolex Date fra 1967 som ble kjøpt på bukta for noen år siden for en billig penge. I vinter gikk den i gulvet og rotorakselen røk. En tidligere Bjerke ansatt har fikset den opp og gitt den en polering. Skiva er fikset opp en eller annen gang tidligere. Caliber 1570.
+ er størrelse og form (for meg) samt klassisk merke.
- er håpeløs datojustering og justering av gange. Som de fleste andre ur har ikke Rolexen en vanlig rykkelås for justering.

Men nå holder den tiden bra og får fortjent armtid. Feil dato i dag riktignok :)

4d11c696-03b0-4f9e.jpg

Omega cal. 420 ca. 1957

Da har man fått liv i en gammel sjørøverklokke! Etter 40 år i stillhet tikker den atter en gang.

IMAG0496.jpg