Tudor-tråden

Overaskende rakkker.

For å ta en ting først: Jeg er IKKE noe fan av "gilt". Er ferdig og lei det der. Men, denne lille Tudoren er såpass annerledes enn så mange andre dykkerklokker, at jeg tilgir den for dette "gilt"-greiene. Det er designet ellers, med litt lengre lugs og flatere / "boxy" urkasse som gjør den til det den er. Hadde en Red Sub fra 1974 for noen år siden og en 14060 Sub, og BB54 har litt av det samme designuttrykket når det gjelder urkassen. Når man ser ned på håndleddet og ser det lyser opp i stålet utenfor urskiven, så ser man at denne BB54 er designet "bedre" enn BB58, som er mer rund.Jeg elsker min BB58 (blå), men BB54 har noen små og betydningsfulle designtrekk over seg, som gjør at den fremstår fantastisk på hånden. Har sett mang bilder av BB54 og mange videoer, men ingen av dem kan vise hvordan den er på eget håndledd. Ikke overraskende muligens. BB54 overrasker veldig positivt. Så får "gilt" være "gilt", da resten er 100%.

img_8857-png.2543958

img_8798-jpeg.2543959
 
Redigert:
Støttes. Forgyllingen blir ikke like synlig pga matt og fargeløs bezel, vil jeg la meg lure av. Designmessig også bedre treff, lollipop sekundviser mætsjer runde 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 og 11 markørene. Snowflæik viseren mætsjer 12 markøren og minuttviser 3, 6 og 9. Slankere kasse eliminerer det som måtte være av håkkipøkk inntrykk
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg hadde en blå, utrolig fin klokke som kan brukes til alt. Pelagos 39 som jeg har nå er kanskje et hakk over i mine øyne. Selv om den aldri kan bli like "dressy" Veldig tett mellom de.
Ingen av de er vel spesielt dressy spør du meg. Men så er ikke jeg noe fan av toolwatch til dress og pent heller. Men som en allrounder og hverdagsklokke ticker både Pelagos 39 og BB58 av de fleste boksene. Da blir det smak og behag over hvilken man liker best.

Selv synes jeg BB58 på en måte er vendepunktet til Tudor hvor begynte å gå bort fra tjukkaskasser og virkelig traff massene på alle plan, både med størrelse og design. Jeg har hatt den blå også, og den er like flott - dog ikke så mye allrounder som broren. Den er perfekt i denne priskategorien.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Vanskelig å velge mellom BB58 (blå) og P39. Blåfargen er über nice på 58'n, mens P39 sine visere og timemarkører fremstår usedvanlig helhetlig. Uansett, lurer på om vi er på bunn når det gjelder diameter på urkassene og the only way is up fra nå av?

Line-up.png
 
Ingen av de er vel spesielt dressy spør du meg. Men så er ikke jeg noe fan av toolwatch til dress og pent heller. Men som en allrounder og hverdagsklokke ticker både Pelagos 39 og BB58 av de fleste boksene. Da blir det smak og behag over hvilken man liker best.

Selv synes jeg BB58 på en måte er vendepunktet til Tudor hvor begynte å gå bort fra tjukkaskasser og virkelig traff massene på alle plan, både med størrelse og design. Jeg har hatt den blå også, og den er like flott - dog ikke så mye allrounder som broren. Den er perfekt i denne priskategorien.
Du har nok rett, det blir smak og behag. Begge 2 er ganske perfekte som hverdagsklokker.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Vanskelig å velge mellom BB58 (blå) og P39. Blåfargen er über nice på 58'n, mens P39 sine visere og timemarkører fremstår usedvanlig helhetlig. Uansett, lurer på om vi er på bunn når det gjelder diameter på urkassene og the only way is up fra nå av?

Vis vedlegg 372813
Selv havner jeg på BB58.
Da jeg så P39 live stemte den ikke for meg. Syns skiva blir for liten. Altså noe feil proporsjoner ift bezel. På bilder ser jeg det ikke like tydelig.
Tilsvarende syns jeg BB54 har en noe snodig kasseform ved lugsa, heller ikke like bra proporsjoner som BB58.
 
Selv havner jeg på BB58.
:
Tilsvarende syns jeg BB54 har en noe snodig kasseform ved lugsa, heller ikke like bra proporsjoner som BB58.
Så bra vi tenker ulikt. BB54 har en urkasse som er flatere sett ovenfra enn BB58, som er mer "kuleformet". Dette medfører at BB54 sin urkasse sett ovenfra reflekterer mer lys og urkassen fremstår mer som de gamle Submarinerne visuelt. BB58 er flott den, men at den er litt "blubben" har plaget med litt. Kun litt. BB54 sin urkasse er perfeksjon.
 
Så bra vi tenker ulikt. BB54 har en urkasse som er flatere sett ovenfra enn BB58, som er mer "kuleformet". Dette medfører at BB54 sin urkasse sett ovenfra reflekterer mer lys og urkassen fremstår mer som de gamle Submarinerne visuelt. BB58 er flott den, men at den er litt "blubben" har plaget med litt. Kun litt. BB54 sin urkasse er perfeksjon.
Ja, kjedelig når alle skal ha 16610. Og liker Tudors bredde, en modell for alle.
Syns lugsa ser litt for store ut på bb54.
Fxd syns jeg har perfekte former, også er den slank.
 
Jeg lander nok også på at BB58 er (for meg) den mest perfekte moderne dykkerklokken fra Tudor. Kasseformen og størrelsen på BB54 ser ikke helt ut som min kopp te. Og det som i mine øyne faktisk er mest visuelt "off" med P39 er hvor tykk besel er (altså mm fra ytre til indre del av besel), noe som for meg får skiven til å se litt for liten ut. Disse målene oppgitt i en av Bark & Jack sine videoer viser jo også at det er ganske "stor" forskjell på P39 og BB58 når det kommer til skivestørrelsen.

Screenshot_20240624_104753_com.google.android.youtube_edit_2123693214124384.jpg


Det skal sies at jeg kjører Ranger-lenken på min BB58, noe som kanskje er litt "juks" ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg lander nok også på at BB58 er (for meg) den mest perfekte moderne dykkerklokken fra Tudor. Kasseformen og størrelsen på BB54 ser ikke helt ut som min kopp te. Og det som i mine øyne faktisk er mest visuelt "off" med P39 er hvor tykk besel er (altså mm fra ytre til indre del av besel), noe som for meg får skiven til å se litt for liten ut. Disse målene oppgitt i en av Bark & Jack sine videoer viser jo også at det er ganske "stor" forskjell på P39 og BB58 når det kommer til skivestørrelsen.

Vis vedlegg 372847

Det skal sies at jeg kjører Ranger-lenken på min BB58, noe som kanskje er litt "juks" ;)
Artig at vi vurderer dette ulikt - på to variabler.

- De som kun har sett BB54 på bilder, må prøve den. 121 for klokker er å prøve den på eget håndledd. Den, som andre, fremstå ikke nødvendigvis slik bilder og video på YT viser. Når det gjelder BB54, må man prøve den på eget håndledd. Jeg vet dette er en klisje, men noen klokker trigger klisjeén mer enn andre på grunn av "fakta".
- Bezel insert og størrelse. Eksempel: Insert på en 16710 og en 1675/16750 er marginalt større på sistnevnte, noe som gjør at den designmessig ser bedre ut i mine øyne. Selv om forskjellen melom ID og OD er marginal, er delta såpass stor at det visuelt er signifikant forskjell på håndleddet. 1657/16750 ser mye bedre ut designmessig synes jeg med litt større bezel insert.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Prøvde BB54 på armen og den føltes mikroskopisk og alt for liten. Selv om det bare er to mm så utgjør det faktisk en stor forskjell.
For ordens skyld så har jeg håndledd på 19-20cm.
På et mindre håndledd så kan jeg skjønne at den er snerten.
 
  • Liker
Reaksjoner: pistasjkis
Prøvde BB54 på armen og den føltes mikroskopisk og alt for liten. Selv om det bare er to mm så utgjør det faktisk en stor forskjell.
For ordens skyld så har jeg håndledd på 19-20cm.
På et mindre håndledd så kan jeg skjønne at den er snerten.
Hva som er ansett som passe klokkestørrelse er heldigvis personlig. :) ...og så må man jo vurdere hvorvidt 2mm i diameter i teorien er signifikant sett utifra klokkens helhetlige pragmatiske designuttrykk på eget håndledd over litt id - og ikke 20 sekunder hos en AD. Igjen, artig hvordan vi alle ser og opplever ting ulikt. Har et 19,5cm håndledd som er ganske flatt og BB54 sitter perfekt synes jeg.

Skjermbilde 2024-06-25 kl. 19.58.57.png


Jeg liker klokker som er anpasset håndleddet. Her er 35mm Cartier Santos.

Skjermbilde 2024-06-25 kl. 20.00.25.png
 
Redigert: